Khamis, Julai 07, 2005

Dialog-Seminar Melulu

Realitinya inilah. Jika kita singgah di Pusat Dokumentasi DBP, kita boleh menyemak puluhan kertas kerja yang sudah dikompil dengan baik dan cantik sekali hasil pertemuan, perkampungan, dialog, hari itu dan hari ini. Pada saya secara peribadi semua pertemuan dan pertamuan itu masih relevan juga sekiranya kita dalam konteks yang luas memahami apakah yang perlu diupayai mendapatkan hasilnya. Ada pertanyaan-pertanyaannya yang klise, namun wajar juga direnung. Kita ambil yang bernas. Pada saya lagi, pertemuan penulis, pengkaji, pentelaah, penggiat dan penikmat sastera (di samping seni dan budaya) masih diperlukan sebagai medan yang bersifat mandiri.

Maksudnya, fokusnya sentiasa berubah-ubah tetapi matlamatnya kukuh kerana berjaya menyelesaikan pelbagai isu yang berbangkit. Bukan hal-hal yang serupa. Bukan lagi pembentangan sejarah, sejarah dan sejarah semata-mata. Tentang 'hero-hero' sastera masa lampau yang tidak memberikan banyak terhadap sastera itu sendiri, disebabkan kehadiran mereka itu hanya pada satu keadaan yang mendesak. Saya ingin mengulangi lagi kenyatan saya tentang kedudukan penulis hari ini, relevan atau tidak untuk memanggilnya 'penulis' hanya kerana ada sejarahnya sebagai penulis! Mungkin sedikit sempit. Tapi terus terang sahaja, anda boleh mencongak bilangan penulis yang hadir dalam sesuatu program sastera.

Kita boleh semarakkan lagi aktiviti sastera yang lebih jelas. Berbanding 'sesekali yang besar dengan seringkali yang kecil', sastera akan mendapat tempat yang istimewa, kekal dan berpanjangan. Maka, kita mesti kembali ke akar. Menikmati sejarah selalunya tidak memandang jauh ke dalam akarnya, melainkan yang kulit atau istilah kita 'siring-siring' saja.

[Sumber: Kemsas]

Tiada ulasan: