Sabtu, Julai 09, 2005

Nasib Penulis Sabah

PENERBITAN Kumpulan Sajak Enam Penyair Muda Sabah KASMARAN oleh DBP Cawangan Sabah dan Jawatankuasa Penyelenggara Dialog Borneo-Kalimantan VIII hanya memuatkan sebilangan kecil sajak-sajak Ailin Nor, Jair Sulai, Mohd Hadie Nor D, Ammy Manja, Saik Dalwis dan Mabulmaddin Shaiddin. Ini 6 nama besar penulis muda kami di Sabah tetapi hanya berkesempatan menyimpan bersama sajak-sajak mereka dalam satu kotak: KASMARAN! (Catatan: buku 'Kasmaran' telah dilancarkan di Majlis Penangguhan Dialog Borneo Kalimantan ke-VIII di Sandakan).

Inilah yang dimaksudkan oleh Ailin Nor dalam catatannya, dari tajuk 'bagaimana nasib penulis Sabah' yang agak subjektif untuk mendapat jawapan konkrit daripada pihak yang dimaksudkan. Saya bersetuju untuk nama enam orang itu termasuklah Jair dan Mabul yang kami anggap sebagai penyair yang versatil, istimewa dan mandiri, mendapat perhatian yang sewajarnya. Memang agak sulit juga, jika berbicara soal dasar, terutama sekali apabila terjadinya sesuatu perubahan dalam organisasi. Tentulah apa yang pernah saya terima, barangkali termasuk dalam 'nasib (baik) penulis Sabah' dengan komitmen pegawai projeknya. Namun pegawai projek yang komited belum tentu boleh mengubah 'nasib penulis Sabah' apabila ada dasar yang mengatasi segalanya. Inilah yang terjadi yang membuatkan para penulis harus menerima dasar yang sedia ada: hantar manuskrip ke Kuala Lumpur yang siapnya bukan besok.

Apa yang boleh kita buat? Cetak sendiri? Bila bicara soal kos penerbitan, INPES pernah menganjur cadangan untuk para penulis menyertai projek HUSAI (Hui Sastera). Ini idea Janathan Kandok, namun soal duit bukan mudah untuk melihat sesiapa pun angguk. Biarpun ada waktunya diam, belum tentu diamnya itu setuju. Mencetak buku di Sabah bukan murah, ini dialami oleh Jasni Matlani, Dayang Salmah Salam dan Raymond Majumah. Buku saya 'Sepasang Sayap Jelita' bernilai RM 4,500.00 untuk 500 nashkah. Terus terang saja, saya buat buku dengan meminjam daripada bank. Harus membayar balik selama 60 bulan! Bukan semua penulis mahu lakukan seperti ini, saya kira. Hanya DBPlah yang dapat membantu, persoalannya sampai bila ya?

Kita melihat soal penerbitan itu dalam dua hal. Pada saya ini penting. Pertama, penerbitan di DBP cawangan. Memang benar, lebih cepat dan dekat dengan penulis. Pasaran terhad namun pasaran soal nombor dua, walaupun duit pulangan juga perlu. Yang penting penulis itu mempunyai buku. Ada cara untuk menyampaikan makluman tentang kewujudan bukunya tetapi masih terhad. Ini menjadi masalah orang ramai bagaimana mendapatkan buku itu apabila pengenalan buku tersiar dalam Dewan Sastera, misalnya.

Kedua, penerbitan di Kuala Lumpur. Lambat! Itupun jika dipersetujui untuk dicetak yang akan melalui carta birokrasi tertentu. Yang baiknya barangkali soal pasaran, tiada masalah besar kerana sudah ada jabatan yang mengendalikannya. Pengedarannya meluas, dijual di kedai buku terbuka. Ada hono.

Ini realiti. Terserahlah kepada penulis itu sendiri, apabila melihat isu yang pertama dan yang kedua di atas benar-benar dialami dan difahami. Rejab FI sendiri pernah berkata kepada saya, cetak buku sendiri, jangan harap sangat kepada Dewan. Ini katanya sewaktu berjumpa dalam majlis bersama pengarang di DBP pertengahan bulan lepas apabila menerima naskhah percuma kumpulan sajak saya: Menginai Badai. Tidak hairanlah, (barangkali) cetakan buku saya seterusnya ialah selepas 60 bulan akan datang!

Tiada ulasan: