Selasa, Jun 03, 2008

DBP Sabah: Mengembalikan yang Hilang

Sekadar memberikan sedikit pandangan meskipun mungkin tidak popular tapi penting. Saya merasakan bahawa sudah banyak yang dilakukan DBP Sabah suatu ketika dulu tidak berlaku sekarang. Sesekali mencari di mana sebabnya. Ada waktunya ingin menyatakan alangkah baiknya sesuatu yang telah tiada itu dikembalikan. Kemeriahan sastera mungkin lebih bercahaya. Saya ingin mengajak kita semua menoleh beberapa program sastera yang amat disenangi suatu ketika dulu. Misalnya Program Penulis Anak Angkat (PAA)dan Minggu Penulis Remaja (MPR). Dua program ini telah meletakkan DBP sebagai agen terpenting mengembang dan membina penulis. Pada masa ini, bukan tidak ada usaha itu, tetapi program yang disebutkan di atas itu lebih dinamik dan amat jelas keberkesanannya. MPR memperkenalkan penulis pelapis terhadap sastera dari sudut yang sederhana. Mereka diperkenalkan karya. Mereka turut didekati penulis mapan dan tersohor. Mereka digalakkan menulis dan terus menjadi penulis berwibawa. Program PAA pula meletakkan penulis pelapis itu lebih terarah. Maksudnya, karyanya dilihat secara empat mata oleh penulis-penulis besar negara. Tetapi inilah yang menjadi kerugian mereka yang mempunyai bakat tetapi tidak kesampaian kerana tidak tahu di manakah mereka harus mendapatkan ilmu menulis yang efektif. Tentulah DBP. Meskipun ada persatuan penulis, tentulah tidak mampu menandingi DBP.

Akhir-akhir ini juga kita sudah merasakan bahawa beberapa program sastera semakin layu dan menghilang. Tentulah kita menanti bilakah Mahrajan Sastera Islam berlangsung? Adakah tidak peraduan menulis puisi berunsur Islam? Nadwah Sastera Islam bagaimana pula? Entah apakah mungkin Hadiah Sastera Sabah juga tidak akan terjadi beberapa ketika mendatang?

Biarlah diperkatakan sekarang. Seperkara yang barangkali sedikit jelas bahawa ada masalah-masalah yang menjadi penyebab namun tidak molek dibincangkan di sini. Mana padang yang tidak dihinggapi belalang yang tidak mungkin menyuburkan rumput, padang tetap berumput. Tapi ada padang yang sentiasa subur kerana penjaganya seorang yang rajin memegang cangkul dan memberi baja. Padang itu bukan sahaja rumput tetapi sayur-sayuran, buah tembikai, ubi kayu, ubi manis dan sebagainya.

Para penulis sentiasa melihat semua ini. Tidak tahu pula jika apa yang diterima masa ini menjadi memadai. Amat memadai!

Sekadar pandangan.

Tiada ulasan: