Rabu, Mei 11, 2011

Pasca Diskusi Sastera: Hala Tuju Sastera Sabah

Bukan komentar, sebagai satu dokumentasi yang amat penting, perbincangan sastera yang dianggap hangat bagi dekad kedua abad 21 di Sabah. Perbincangan yang berlangsung lebih 2 jam di Sudut Penulis DBP Cawangan Sabah pada 29 April 2011 tidak habis di situ. Kesinambungannya berpindah dari SP ke media massa malah media alternatif - Facebook.

Perbincangan ini dijangka berlarutan kerana sudah kelihatan unsur-unsur serangan yang dianggap kurang sehat. Penulis beranggapan keadaan ini lumrah, tanpa polemik suara sastera kita akan lesu, paling tidak, gerakan ini memberikan satu tanda baru kepada para penulis untuk menyatakan pendirian masing-masing. Apakah hala tuju masih relevan diperkatakan? Apakah sudah memadai apa yang diperkatakan selama ini cukup untuk meletakkan sastera di Sabah berada dalam situasi yang selesa? Apakah telah ditentukan tanda aras sesebuah karya sekaligus meletakkan nilai serta identiti kesusasteraan kita di sini? Belum lagi soal keprihatinan kerajaan terhadap gerakan sastera yang berumbang ambing yang tidak jelas. Begitu juga kedudukan agensi yang menjadi payung para penulis yang kurang dimesrai penulis, sejauh mana keberadaan agensi tersebut pada abad ini berbandinga dekad-dekad yang lalu, yang dibuktikan lebih cemerlang. Apakah puncanya?

Masih banyak lagi perlu diperkatakan. Malah diskusi 2 jam itu memang tidak cukup. Ia perlu diperhebatkan lagi di masa akan datang dengan meletakkan tajuk-tajuk khusus sebagai asas perbincangan.


Sebagai dokumentasi, dipaparkan keratan-keratan akhbar untuk tatapan kita bersama.

[Klik foto untuk paparan terbaik]











Lagi kupasan isu hala tuju Sastera di Sabah. Klik di sini [:]






PUSTAKA IQBAL NAZIM




Tiada ulasan: