Rabu, September 13, 2006

Detik-detik Perjuangan: dari kotak kecil

[Moga Allah SWT sentiasa mencucuri Rahmat ke atas roh Allahyarhamah Hajah Sairah Haji Antin. Al-Fatihah...]
Ada bezanya membaca teks pada buku dan menonton teks atas pentas. Satu situasi yang normal. Namun telah terjadi bila teks tidak diadun dengan baik dipindahkan ke atas pentas sebagaimana malam 11 September yang telah dihadiri oleh para pembesar Negeri. Maksud saya teks yang sebaik mana sekali pun begitu tertakluk kepada kearifan sutradaranya selain para pemain yang berjaya memainkan watak dan adunan elemen-eleman bantu yang lain. Misalnya fakta yang terpilih atau adaptasi yang sesuai dalam sesuatu adegan wajar diambil perhatian. Sudah tentu telah diamati teks itu sesuai untuk pentas perdana, tetapi selepas tontonan awal (preview maksud saya) apakah tidak dikesan kebenaran telah mengatasi sensitiviti masyarakat?

Di hadapan anda memang ada pelbagai dimensi manusia yang citra rasanya berbeza antara satu sama lain. Dan apabila di hadapan anda itu seorang pembesar Negeri dimensinya lebih besar lagi. Meskipun citra rasanya belum menentukan nilai mana yang baik dan tidak baik, benar atau tidak benar, sesuai atau tidak sesuai untuk dirinya. Untuk menunaikan citarasa mereka yang mendambai hiburan, pementasan perdana 'Detik-detik Perjuangan' bolehlah diberikan bintang di tahap baik.

Bagaimana pula dengan nilai-nilai yang seharusnya ditonjolkan dari teks teater tersebut? Bendera yang tiba-tiba dikibar? Mengapa bendera British? Mana Britishnya? Wajarkan Gerila Kinabalu pimpinan Albert Kwok dijadikan pejuang penting berbandung Tun Mustapha? Ini berkaitan fakta. Selain daripada itu aksi yang keterlaluan oleh beberapa pelakon yang kadang-kadang kelihatan 'lawak bodoh' yang diulang-ulangkan dalam adegan awal dan gelagat orang Jepun yang ditertawakan penonton, telah menjerumuskan sebuah persembahan perdana jatuh ke tahap biasa-biasa sahaja. Orang tua yang tak batuk tetapi buat-buat batuk (apakah orang tua semestinya batuk atau jalan terbongkok-bongkok?). Saya fikir watak Mejar General Akashi (lakonan Abd Hamid Hj Ikul) terpengaruh dengan lakonan Omar Rojik dalam filem 'Matahari' dan 'Sarjan Hasan'. Terlebih aksinya. Pertemuan Upas Rustam (lakonan Ali Annah) dan Salma (lakonan Nurul Shafiqah) di hujung cerita juga kurang dramatik, menambahkan lagi puncak pementasan kurang sentuhan.

Sekadar tepukan belum mampu melengkapkan tahap perdananya, tahap yang berbeza melainkan sedikit berbanding dengan dua buah teater yang lalu: Orang-orang Pulau dan 1897. Kita berharap tahap sedikit yang kelihatan dalam pementasan teater perdana 2006 ini akan meningkat di tahun-tahun mendatang.

12 September 2006

Tiada ulasan: