Label

2017 2022 A.Halim Ali Adat Agama Aktiviti HA Aktiviti IPS Al-Quran Alur Amil Jaya Ammi Manja Analisis Analisis Puisi Andekdot Anekdot Anugerah Anugerah Pena Kinabalu Anugerah Sasterawan Negeri Sabah Apresiasi Apresiasi Sastera Ariffin Artikel Artikel Sastera Artistik ASAS ASIS2 2024 ASN Azlinah Azrone Baca Puisi Bagandang BAHASA Bahasa Melayu Bait-bait Baitul Muqaddam Baju Baju Hasyuda Abadi Bakhtin Basirah Bayaran BBK Bengkel Puisi Berimpak Tinggi Berita Harian Online Bernama Bicara Karya Biodata Biodata Ringkas Biodata Ringkas2 Budaya Bukit Selembau Buku Buku Puisi Burung Burung-burung Demokrasi Catatan Perjalanan Cerpen Dajal Data Hasyuda Abadi Datuk Hj Suhaibun Yussuf DBP Malaysia DBP Sabah Deklamasi Puisi Demokrasi Desigining Dewan Masyarakat Dewan Sastera di Samudera Dialog Teluk 11 Dialogisme Diam diLembukan Dr Mahathir dunia sastera Ekokritik Emin Madi Esei Esei Sastera Fatwa Sastera Islami Fauziah Moksin Filem Fitri Foto Frost Futuristik gagasan Galeria Visual Hasyud Abadi Gapena Gizi H1 N1 HA Arts Hadiah Puisi K.Bali Hadiah Sastera Hadiah Sastera Sabah Hadijah Haji Hamka Hari Kebangsaan Hari Sastera Hasyuda Abadi Hedonis hiper Hirah HSPM Hujan Hutan Ayah Hutan Ayah (Cover) Hutan Ayahm IPS Idea Ikatan Penulis Sabah Ilustrasi intelek Intertekstualiti IPS Istiqomah Izzuddin Fitri Jakim Jamdin Buyong Janatan Kandok Jasni Matlani Jheains Juara Rakyat Julia Kristeva K.Bali Kata Kata-kata Katapilar Keberhasilan Keberhasilan Tertinggi Hasyuda Abadi Kekuasaan Kelahiran Sekuntum Cermin Keluargaku Kemali di Lahad Rahsia Kematangan Kembali di Lahad Rahsia Kembara Kalimantan Kepaduan Keratan akhbar Sabah Kesenian Islam Kesusasteraan Borneo Ketua Satu IPS Khilaf Klise Komposisi Kota Kota Kinabalu Kota Literasi Dunia Kota Sastera Kritikan Lagu IPS Larut Lirik Lagu Penulis Sabah Literasi Lukisan Maal Hijrah Madani Mahathir Mahrajan Persuratan dan Kesenian Islam Nusantara Majalah Makalah Makkah Maktab Sabah Malam Hari Tiga Malaysia Madani MAPENA KINABALU Masa lalu MASTERA Maulidurrasul MBSS Melawan Melawan Kebiasaan Membakut Memilih Memuji Menikahi Merdeka MHT Miri Montaj Motto IPA Muhasabah Muizz Musim Perubahan di Negeri Kami Muzalifah Nadwah Sastera Islam Nadwah Serantau Persuratan Islam Naratif Kesempatan Narudin Nasyid Norawi Hj Kata Numera Nur Nusantara Orang Jaga Panduan Menulis Puisi Panji Pratama Pantun Paradox Patriotisme Pelancaran Buku DBP Pemikiran Hasyuda Abadi Pena PENA. Hasyuda Pencalonan ASNS3 Pengarang Pengolah Pengurusan Sastera Penulis Penulis Kreatif Penulis Sabah Penyair Penyair Islam Percakapan Tentang Tema Perpaduan Persidangan Persuratan Kebangsaan Perspektif Persuratan Islami Pilihan raya Pingat Penulis Sabah plagiarisme Pokok politik Politikj Potugis PPS PPSB PPSMI Profesional Proper Psikologi Puisi Puisi Adalah Puisi Adalah... Fenomena Puisi Amil Jaya Puisi Esei Puisi Islami Puisi kabur Puisi Ramadan Pustaka Iqbal Nazim Putatan Rabbani Rahman Shaari Raja Lawak Rencana Riadah Seni Rumah Kita Rumah Puisi Hasyuda Abadi RupHA RupHAm Sabah Sabah Maju Jaya Sahara Sajak Koperasi Salam buat Kekasih Sastera Sastera Islam Sastera Kanak-kanak Sastera Nusantara Sastera Sabah SASTERAWAN Sasterawan Negara Sasterawan Negeri Sabah ke-3 Sasterawan Sabah Sayembara Sayembara Puisi Adalah SEA Write Award Seberkas Idea Tentang Pohon Sejarah Hadiah Puisi K.Bali Sengsara Sepanggar Sepasang Sayap Jelita Sesekali Menoleh Ke Belakang Siapa Hasyuda Abadi SMJ SMK St John Suara yang Terbuka Suntik Sunyi Surat Surat Khabar Susatera Tadabur Teater Terjemahan Tinta Titik di kalbu nazim Tokoh Mahrajan 2014 Toleran Tots Tuan Tun Juhar TYT Sabah Ucapan Ulasan Cerpen Ulasan Sayembara Peraduan Menulis Cerpen Sempena Hari Malaysia 2020 UNESCO utube Utusan Borneo Wacana Sasterawan Wasatiyyah Wawancara Zubaidi Zubir Ali

Khamis, November 14, 2024

RUMAH KITA


UNGKAPAN "Dulu rumah kita kita jaga, sekarang rumah kita orang lain jaga" mengandung makna simbolik yang dapat ditafsirkan dari berbagai sudut pandang, termasuk sosial, budaya, dan moral. Secara umum, ungkapan ini mengilustrasikan perubahan nilai, peranan, atau tanggungjawab yang terjadi dalam kehidupan manusia, khususnya dalam konteks hubungan dengan lingkungan, identiti, dan rasa memiliki.

Ungkapan ini menggambarkan perubahan fungsi dan peranan "rumah" dari masa ke masa. Secara harfiah, "rumah" merujuk kepada tempat tinggal atau simbol keluarga, namun secara metaforis, "rumah" melambangkan masyarakat, bangsa, atau identiti kita.  

Ketika "rumah menjaga kita," hal ini bererti rumah tersebut melindungi, memberikan kenyamanan, keamanan, dan rasa memiliki. Rumah berfungsi sebagai pelindung alami yang menjaga keberlangsungan hidup kita, baik secara fizikal mahupun emosional. Dalam konteks yang lebih luas, ini juga menggambarkan masyarakat atau lingkungan yang memberi rasa aman dan menjaga nilai-nilai tradisional.

Ketika "rumah kita dijaga orang lain," ini menandakan hilangnya rasa tanggungjawab atau ketergantungan pada pihak luar untuk memelihara sesuatu yang dulunya menjadi bahagian dari identiti atau kelaziman kita. Hal ini dapat diertikan sebagai perubahan pola hidup, di mana kita menyerahkan tugas menjaga rumah (atau identiti) kepada orang lain, baik kerana ketidakmampuan, kesibukan, atau kurangnya kepedulian, bahkan disebabkan 'rasa terpaksa' atau ada 'muslihat' yang sulit dijelaskan kepada umum.
       
Ungkapan ini boleh dilihat sebagai kritik terhadap ketergantungan yang semakin besar pada pihak luar. Misalnya dalam konteks rumah tangga, dulu orang-orang menjaga rumah mereka sendiri, merawat dan membersihkan secara mandiri. Namun, kini ada kecenderungan menyerahkan tanggung jawab itu kepada orang lain, seperti pembantu rumah tangga atau penjaga profesional.  
        
Sementara dalam konteks sosial, ungkapan ini mencerminkan bagaimana masyarakat moden cenderung menyerahkan urusan menjaga nilai-nilai budaya, adat, atau lingkungan kepada pihak ketiga, seperti 'pemerintahan' atau organisasi non-pemerintah, alih-alih memikul tanggung jawab sendiri.
        
Ungkapan ini juga bisa mencerminkan hilangnya rasa memiliki terhadap sesuatu yang dulu sangat penting. Ketika orang lain menjaga rumah kita, ini menunjukkan kita semakin jauh dari akar kita sendiri, baik secara emosional maupun fizikal. Hal ini sering terjadi dalam masyarakat ini di mana mobiliti tinggi dan globalisasi mengubah cara orang berinteraksi dengan tempat asal atau budaya mereka.
           
Dalam konteks budaya, ungkapan ini menggambarkan bagaimana masyarakat tradisional yang dulu menjaga adat, bahasa, dan warisan budaya kini mulai bergantung pada orang luar untuk melestarikannya. Misalnya, upaya melestarikan budaya tradisional sering kali lebih digerakkan oleh komuniti akademik atau lembaga luar dibanding masyarakat asli itu sendiri.  
        
Dalam konteks lingkungan, "rumah" mungkin dilihat sebagai planet atau ekosistem. Dahulu, manusia menjaga keseimbangan alam dengan cara hidup yang berkelanjutan. Namun kini, tugas menjaga lingkungan seringkali diserahkan kepada aktivis atau organisasi tertentu, sementara sebahagian besar masyarakat bersikap pasif.
    
Ungkapan ini dapat dijadikan sebagai pengingat untuk merefleksikan kembali tanggungjawab kita terhadap apa yang menjadi milik kita. Ia mengajak kita untuk kembali mengambil peranan aktif dalam menjaga rumah, baik secara harfiah maupun simbolis, agar tetap menjadi tempat perlindungan yang autentik dan berfungsi sebagaimana mestinya.
    

Ungkapan "Dulu rumah kita kita jaga, sekarang rumah kita orang lain jaga" menggambarkan pergeseran nilai, tanggung jawab, dan hubungan kita dengan "rumah" dalam berbagai aspek kehidupan. Ia mengkritik ketergantungan pada pihak luar serta mengingatkan kita untuk kembali kepada tanggungjawab peribadi atau kolektif dalam menjaga apa yang menjadi milik kita. Ungkapan ini mengandung pesanan moral yang relevan di tengah perubahan sosial, budaya, politik dan lingkungan yang kita alami hari ini. Ia juga memberikan makna kita telah terjebak kepada sesuatu muslihat yang sukar dibendung, Getirnya suatu perjuangan kepada kemandirian yang mahu tidak mahu dilupakan atau terpaksa dilupakan. Suatu ungkapan yang sangat vital kepada generasi akan datang dan suatu kepahitan yang terpaksa ditelan!








Tiada ulasan: