Selasa, Ogos 04, 2015

Anekdot Gergasi Seekor Toyol


DI SEBUAH negeri yang hilang dari sejarah, terjadi kegalauan penduduknya apabila perkhabaran adanya seekor toyol yang tidak diketahui asal usulnya. Ada yang memberitahu toyol itu dipelihara oleh seorang bomoh di hujung bukit. Ada yang bersangka dia dibawa oleh seorang saudagar bintang kebesaran dari tanah besar. Bahkan ada maklumat bahawa toyol itu sesat dari negeri seberang. Banyak sekali spekulasi. Banyak juga persepsi mengenainya. Seekor toyol kini menjadi gergasi pula! Ikuti anekdot ini.

Beberapa orang perempuan sedang bersembang di bawah sebuah batu besar.  Tetapi yang rancak bercerita hanya dua orang. Seorang perempuan gempal dan tinggi, wajahnya sedang-sedang tetapi matanya tidak bertumpu ketika melihat temannya. Seorang lagi kurus kecil, rambutnya kekuningan akibat cuaca di pulau. Si perempuan gempal inilah yang membawa cerita tentang seekor toyol sedang bermaharajalela di pulau.

'Betul, kalau tidak percaya, nanti aku panggil di Kiram mata biru itu.,' katanya apabila si perempuan kurus itu mengulangi keengganannya untuk percaya, sebagaimana hari-hari sebelumnya.

'Manalah ada. Kalau ada habislah duit aku kena kebas! Lagipun banyak mana duit orang-orang di pulau ini.' Sambil ketawa terbahak-bahak, si perempuan kurus, mengusap-usap mukanya.

'Kau jangan sombong sangat, kalau toyol itu sampai di bilik rumahmu, rasalah nanti,' sambungnya.

'Cubalah, aku terajang si ketot itu. Bila dia pengsan aku ikat tangan dan kaki dia. Kemudian aku masukkan ke dalam reban ayam, biar dia tinggal bersama ayam. Eh, jangan, jangan reban ayam, habislah ayam-ayam aku nanti. Aku gantung dia di kandang babi, baru dia rasa kena kerjakan oleh babi-babi itu!' Perempuan kurus itu pun bangun dan menari-nari. Dia melompat-lompat. Kemudian dia menangkap akar-akar yang berjuntaian di atas batu besar itu. Dia mula bernyanyi.

Toyol
Toyol
Toyol
kalau kau toyol
marilah ke sini...
marilah ke mari
kita sama-sama menari
kita sama-sama menyanyi....

Perempuan gempal itu mula naik angin kerana dia seperti diperolok dan dipermainkan. Dia juga bangun dan membetulkan celananya yang hampir terlondeh. Tanpa menghiraukan perempuan kurus itu, dia  berteriak sekuat hati. 'Toyol! Mari kau ke sini! Tunjukkan muka kau!' Besar sekali suaranya hingga anak-anak ayam yang lalu bertempiaran lari. Begitu juga budak-budak yang bermain-main di situ menghindarkan diri daripada kumpulan perempuan itu. Perempuan-perempuan yang lain mulai beredar. Barangkali budak-budak dan para perempuan itu berfikir, dua orang perempuan ini memang sudah hilang akal. Perempuan gempal ini bertempik lagi sambil menghentak-hentakkan kedua-dua belah kakinya. Bergegar-bergegar badannya. 'Tengoklah, sekejap lagi toyol itu akan keluar dari hutan.' Sambil menunjukkan kedua-dua tangannya ke arah hutan di atas bukit pulau itu.

Terdiam perempuan kurus itu. Matanya liar melihat ke kanan dan ke kiri. Dia lepaskan dirinya daripada tali akar yang melingkari dirinya. 'Hei, aku tanya ni. Aku fikir kau sukakan toyol itu, jangan-jangan kau dapat sesuatu dari dia ar? Betulkan? Betulkan?' Perempuan kurus itu mendekati. Disentuhnya hidung pesek perempuan gempal itu. Dia seperti mendesak.

'Kau gila!' Perempuan gempal itu ketawa.

'Kenapa tidak, kan toyol itu banyak duit. Kau bilang dulu, si toyol itu sering berjalan dari pulau ke pulau. Dia sudah ambil banyak duit orang. Silap-silap duit para orang kaya di tanah besar. Duit orang miskin. Duit para nelayan. Kau jangan tipu ya?'

'Hei, perempuan kurus kering, jangan kau fikir aku gempal kerana kenyang dari toyol itu. Aku ada laki. Aku ada anak. Mereka semua bekerja. Mereka rajin cari duit. Bukan macam kau. Laki kau pemalas. Asyik meminta sahaja. Layak macam pengemis. Ya, betul memang mengemis!' Perempuan gempal itu kembali duduk di bawah batu besar. Dia ambil daun sirih. Dia taruh kapur dan pinang yang sudah dikupasnya di rumah.

'Jangan hina laki aku. Biarpun dia begitu, dia tetap laki aku. Aku bini dia yang  sangat sayangkan dia dan patuh pada dia. Kita ni manusia yang asa otak. Fikirlah sedikit. Memang kita susah. Apa sahaja yang laki aku bawa pulang kami terima. Bersyukurlah. Hidup bersederhana sahaja. Tidak mengada-ngada. Kau itu lain, selalu belayar ke seberang. Aku fikir-fikir manalah kau mampu. Anak beranak lagi tu, makan angin. Aku tahu, jadi macam kami ni hidup susah dan tidak mahu susahkan orang, tengok sahaja. Laki aku cakap, biarlah. Jika kita mahu kita pergi biarlah bersampan. Tidak payah pakai kapal besar. Sampai juga kita ke bandar tu. Ini negeri kita, pulau ini tempat kita. Jangan cepat terpengaruh. Kita tidak tahu orang lain itu dapat duit dari mana? Diorang curi barangkali, atau si toyol itu yang beri!'

Panjang celotehnya. Perempuan kurus itu tidak mahu berhenti bercakap. Walau pun perempuan gempal berusaha untuk memotong kalimahnya. 'Aku percaya kau dapat duit dari toyol itu kan?' Diulangi lagi kenyataannya. Perempuan gempal itu diam.

'Nah, kalau diam, betullah tu kan?'

'Tapi, kau jangan bagi tahu orang lain. Kalau kau mahu aku boleh minta tolong dia,' perempuan gempal itu tidak dapat mengelakkan dirinya lagi. 'Kalau si Kiram Mata biru itu tahu, habislah aku. Kau tidak tahu, dia tu sukakan sangat anak perempuan aku. Bila dia bagi tengok duit dia, laki aku mula mulai risau.'

'Kenapa dia risau?'

'Kenapa tidak, apalah kerja si Kiram mata biru tu. Duit dia banyak. Aku ingat dia ni yang jadi toyol tu.'

'Kenapa pula begitu?'

'Mana bah ada toyol sekarang ni. Ya rasa, gergasi si Toyol tu si Kiram nilah.'

Aduh, si perempuan kurus menggaru-garu kepalanya. Angin mula berhembus agak berat. Malam sedang tiba.

'Patutlah tu, dia boleh bawa kapal, besar!'

'Dia tu pintar. Pandai bercakap tapi putar ular!'

'Kau pula kenapa dengar cakap dia?'

'Payah ni nak cakap, aku mahu anak aku senang. Nanti dapat tinggal di bandar. Lama sudah aku tinggal di pulau ini. Di pulau ini apa yang ada.'

'Jangan begitu, kita dibesarkan di pulau ini. Sama-sama kita membesar di sini. Susah, susah juga. Tapi, apa boleh buatlah, itu nasib kau. Anak kau juga. Jangan sampai nanti di tanah besar dia diabaikan. Buat kerja yang bukan-bukan. Bukan kau tidak tahu banyak cerita di bandar tu. Tidak bagus budak-budak perempuan berada di sana kalau belum sampai masanya.'

'Tidak boleh dielak sudah ni. Laki aku sudah setuju. Dengan syarat si Kiram mata biru bagi kami kesenangan. Kami tahu dia boleh bagi. Kalau orang-orang luar dia boleh bantu kenapa kami tidak? Nah, besok lusa, diorang bagi bintang kebesaran di tanah besar itu kepada orang luar itu, siapa tahu kan?'

Perempuan kurus sepatutnya mahu juga berhujah, tapi dia berfikir semula. Kalau dia mahu bercakap antaranya begini: 'ada masanya orang mahu senang tapi bukan senang hidup senang. Dia tidak mahu susah dulu baharulah senang. Maka, caranya senangkan orang dengan gigih, pandai bercakap, bercakap untuk kepentingan diri siapa peduli. Asalkan muka nampak baik. Semua orang percaya.' Tapi dia tidak mahu bercakap lagi. Dia diam. Dia hanya menyimpul senyuman. Entah mengapa.

Rupanya, si perempuan gempal mahu berangkat pulang. Si Kiram mata biru sedang menuju ke rumahnya. Ada persoalan dalam fikiran perempuan kurus itu, siapakah yang bersama si Kiram bermata biru itu? Dia nampak dua mahluk bersama si Kiram,  seorang ketot dan seorang besar tinggi menggalah yang menggendong mahluk ketot, pada masa itu.

Pasti ada sesuatu, fikirnya, lalu dia segera beredar balik ke rumah. Berlari-lari anak meredah gelap. Bayangkan andai ada gergasi dan seekor toyol benar-benar berada di bilik rumahnya. Dia harus siap sedia untuk melawan segala kejahatan. Lariannya semakin kencang. Palis-palis!



PUSTAKA IQBAL NAZIM

Tiada ulasan: