Jumaat, Julai 10, 2009

Novel Rohaini Matdarin

Jendela Menghadap Jalan

Jendela Menghadap Jalan
Judul : Jendela Menghadap Jalan
Harga :
RM24.00





Judul : Jendela Menghadap Jalan
Pengarang : Rohaini Matdarin
Penerbit : Utusan Publications & Distributors
Genre : Novel
Mukasurat : 283 halaman
Cetakan Pertama : 2009
ISBN : 9789676122773


Dari jendela terkuak yang menghadap jalan,
Lili mengaut beribu pengalaman
yang menerjah dari luar.

Juga menghadam makna hidup
dari isi rumah yang penuh sejarah.
Cerita datuk yang teguh memaut tradisi,
kisah nenek yang mengembara
mengutip kematangan usia;
semuanya mencantumkan keinginan Lili
untuk mengetahui falsafah di sebalik jendela itu.

MENELITI naskhah Jendela Menghadap Jalan, terbentang rentetan konflik yang ditebarkan di sana-sini lewat plot-plot yang bercapah.

Meskipun penerokaan konflik nilai diteroka secara luas dan pelbagai namun pembaca dituntun secara cermat oleh jalur naratif tunggal bersama himpunan watak yang saling berjerait.

Terdapat unsur-unsur kebetulan yang mengheret plot membongkar konflik-konflik tertentu misalnya melalui watak Lili, Geetha dan Danel.

Mereka yang bertemu pada awalnya di dalam bas ketika sama-sama pulang ke kampung halaman telah sama-sama menggeluti permasalahan yang sama di kampung mereka.

Antara konflik yang dipaparkan seperti pertembungan nilai tradisi dengan moden iaitu ilmu perubatan tradisional yang diamalkan oleh datuk Lili.

Selain konflik anak-anak muda yang berdepan nilai-nilai moden, kebejatan sosial, keruntuhan akhlak, dan juga konflik generasi iaitu pertembungan nilai antara anak dengan ibu.

Konflik dalam masyarakat desa yang berkaitan dengan soal sama ada untuk membina masjid atau sekadar kubah sahaja turut disisipkan.

Konflik ini dibangunkan secara besar-besaran sehingga pembaca dapat menikmati satu subplot yang tersendiri yang terjerait sama dalam plot utama.

Novel tempat kedua ini mengusulkan tafsiran yang terbuka kepada pembacanya dan menjadikannya karya yang menghargai intelektualiti.

Menyelami suara batin golongan remaja melalui watak Lili dapat menjadi indeks psikologi sebagai petunjuk realiti gejolak dalam diri remaja dan sekali gua berguna kepada pihak-pihak tertentu.


Sumber - Utusan Malaysia



Sila layari : Ujana Ilmu untuk menempah buku ini.


~ Hasyuda Abadi ~

Tiada ulasan: