Sabtu, Februari 14, 2009

Tiada Siapa Akan Melakukan

Melainkan diri sendiri atau kita dan kami semua yang memiliki iltizam tersendiri. Ini jawapannya, apabila ditanya mengapa gerakan sastera di Sabah kelihatan muram sejak akhir-akhir ini. Tidak ada suatu perhimpunan yang dianggap gemilang sejak 2004 ketika Perkampungan Sasterawan berlangsung di Papar, Sabah. Selepas itu aktiviti persuratan diisi tetapi lebih kepada semacam 'pesta' semata-mata yang tidak banyak meninggalkan bekas setidak-tidaknya bahan-bahan ilmiah yang perlu diterbitkan.

Namun demikian, insyaallah, bulan Mac depan, Badan Bahasa dan Sastera Sabah (BAHASA) akan melaksanakan sebuah perhimpunan sasterawan, budayawan dan ilmuan pelbagai kaum di Negara ini yang dijangkakan berlangsung di Kota Kinabalu. Program ini diharap dapat mengisi lompang aktiviti persuratan yang selama ini amat dinanti-nantikan.

Selain daripada itu, Bahasa juga bersama-sama IPS akan menganjurkan pertemuan penulis muda seluruh Negeri Sabah pada tahun ini. Memang bakal mendapat sambutan yang hangat di kalangan generasi muda. Gerakan sastera di Sabah akhirnya perlu ditenagai oleh Persatuan Penulis serta individu-individu yang mempunyai iltizam yang amat tinggi.

Jika bukan kami atau kita atau diri sendiri, siapa lagi. Ungkapan ini terbit daripada hati sanubari pendukung dunia persuratan masa kini.

Tiada ulasan: