Selasa, Disember 13, 2005

Juara Festival Teater 2005

Lebih awal saya menduga bahawa anugerah bagi sinografi terbaik harus diberikan kepada Rumpun Seni Persembahan Anak Kolej PTPL (RENTAK PTPL). Saya meletakkan jempol kepada pengarahnya selepas berakhirnya persembahan kumpulan itu. Berbanding kumpulan-kumpulan teater yang lain, saya suka persembahan PTPL. Lain dari yang lain. Saya juga mengharapkan lebih banyak anugerah diberikan atas kombinasi produksi yang tidak sedikit masa digunakan dan tidak kecil pengorbanan tenaga kerja diberikan. Banyak elemen yang digunapakai. Erwan Azzly Awang Taip selaku pengarahnya malah memberitahu banyak lagi elemen patut diaplikasi ke dalam sebuah teater sesuai dengan keadaan termasuklah penerimaan audiens yang sudah berubah masa kini. Saya tidak hairan jika anugerah sinografi itu menjadi milik mereka disebabkan elemen-elemen baru yang Erwan maksudkan. Saya tidak pandai menceritakan apa elemen-elemen baru dalam teater. Nilai rasa saya itulah, Kerusi ditangan Erwan dan krew yang lain lebih bertenaga kalau dibuat perbandingan dengan 'Lagenda Sampang Mengayau', 'Benda Sulit', 'Hasutan', 'Menanti Puteri Hijau' atau sebuah lagi 'Kerusi' meski ada elemen-eleman tersendiri yang harus dibanggakan. Rem telah mengulas empat persembahan dengan penilaiannya yang tersendiri. Saya memang berfikir sekiranya Rem menonton dua lagi persembahan yang diadakan waktu bekerja itu, tentulah penilaiannya juga turut berbeza (mungkin).

Ya, saya sungguh bangga dengan PTPL, pengarahnya masih muda. Kalau dibanding dengan Maskuji atau Mastari, kedua-duanya orang lama. Tetapi itu bukanlah ukuran mutlak. Ilmu juga boleh mengukur kecemerlangan ditambah dengan kombinasi kerja yang profesional. Saya fikir begitu. Boleh ditambah nanti. Tidak pernah saya menjadi begitu gembira selepas menonton teater. Kali ini lain. Mungkin kerana Erwan itu adik sepupu saya atau memang menggemari produksi 'Kerusi' PTPL yang kena buku dengan ruas?

Jelasnya, keputusan muktamad menyebelahi PTPL dengan enam buah anugerah berjaya dibolot iaitu Johan Kumpulan, Pengarah Terbaik, Sinografi Terbaik, Pelakon Lelaki Terbaik, Pelakon Lelaki Harapan dan Pelakon Wanita Harapan. Anugerah lain diterima oleh UiTM (Naib Johan Kumpulan), G-Tel UMS (Ketiga Kumpulan), Pelakon Wanita Terbaik (UiTM), Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik (G-Tel UMS) dan Pelakon Pembantu Wanita Terbaik (UiTM). Kumpulan PENTAS (Kudat), PUTERI (Pitas) dan sebuah lagi ABAI (Sandakan) nampaknya tercicir daripada sebarang anugerah dalam festival kali ini.

Syabas diucapkan kepada semua penerima anugerah. Tahniah juga kepada penganjur. Semua berharap industri teater terus semarak di negeri Sabah seperti pada tahun-tahun 80-an yang telah meninggalkan sejarahnya sahaja. Demikian juga kalau dipersetujui supaya pihak penganjur menyediakan hadiah yang lebih baik berbanding festival teater 2005 ini.

12 Disember 2005

Tiada ulasan: