Isnin, Julai 03, 2006

Apa yang terjadi di DBP Sabah?

Persoalan ini terjadi akibat dua pucuk surat yang disiarkan sebuah akhbar tempatan di Sabah. Surat-surat itu mempersoalkan kewibawaan DBP Cawangan Sabah di bawah Pengarahnya, Encik Zubaidi Abas. Saya melihat kandungan surat-surat terbuka itu dengan fikiran yang terbuka, dengan maksud melihatnya tanpa prejudis. Persoalan yang ditimbulkan berhubung dengan masalah penerbitan (sebuah taboo yang tidak berkesudahan) dan juga soal pengurusan bantuan dana DBP. Sebagai salah seorang penulis dan juga aktiviti sastera malah mengetuai sebuah organisasi penulis, apa juga yang diutarakan penulis surat-surat itu merupakan tanggungjawab untuk sama-sama mencari jalan jawapan keluar. Namun tidak bermakna ingin campur tangan dalam kemelut yang ditimbulkan kerana DBP mempunyai integriti, kredibiliti dan akauntablitinya yang tersendiri sebagai sebuah agensi kerajaan dalam menangani apa juga persoalan yang melibatkan organisasi berkenaan.

Betul atau tidak, benar atau sekadar percakapan kosong, pada saya bukanlah soalnya. Tetapi kejujuran dan ketelusan sahaja boleh mengatasi apa juga persoalan. Ketelusan itu juga tidak harus diperhatikan bukan hanya sekadar ingin menjawab pertanyaan demi pertanyaan yang datang seperti air yang mengalir itu. Mungkin salah untuk menunding jari kepada satu pihak, walaupun niat seseorang itu barangkali bersifat global namun kita harus juga percaya bahawa sasaran yang sebenarnya apa? Meletakkan satu pihak semata-mata juga tidak mungkin boleh memberikan apa-apa kepuasan. Memang senang berkata apa juga, tetapi bolehkah dijelaskan dokumen yang membenarkan tuduhan? Mengapa serkap jarang menjadi pilihan dan menempatkan kata-kata yang liar itu pada ruangan yang tidak betul?

Saya fikir cadangan Jasni Matlani dan Ailin Nor yang saya temui hari ini wajar dilaksanakan iaitu mengumpul sejumlah penulis dan aktivitis sastera untuk menemui Pengarah DBP Sabah. Pertemuan ini merupakan suatu pernyataan sikap dan juga sokongan kepada Pengarah DBP bahawa apa juga yang dilakukan oleh DBP telah melalui landasan yang betul. Apa yang penting gerakan sastera dan bahasa harus berjalan dengan lancar dengan wujudnya tohmahan-tohmahan yang tidak disertai bukti yang berasas.

Marilah sama-sama kita satukan fikiran dan sokongan terhadap Encik Zubaidi Abas dalam menangani kemelut yang sedia ada masa ini. Perjumpaan dengan beliau dijangka berlangsung di Sudut Penulis DBP Cawangan Sabah pada 29 Julai 2006 jam 10.00 pagi.

Tiada ulasan: