Isnin, Mac 10, 2014

Persepsi dan kemandirian penulis



TIDAK semua pengalaman yang dilalui memberikan persepsi yang sama dalam semua keadaan oleh semua orang yang mempunyai kecenderungan yang sama. Misalnya ketika memperkatakan buku Antologi Sajak ‘Menjilbab Cinta’ karya para penyair Negara Brunei dan Sabah baru-baru ini, Jasni Matlani tidak dapat lari daripada lingkungan ini apabila hal yang sama dibicarakan oleh Profesor Madya Ampuan Brahim Ampuan Tengah. Bahkan menggulati pandangan kedua-dua tokoh ini juga tidak mungkin sama di hati atau dalam fikiran peserta program Bicara Karya yang hadir. Mereka juga mempunyai persepsi yang berbeza, pandangan atau pendapat yang tidak sealiran.

Ketika mula mendekati dunia penulisan saya begitu terpegun dengan penyair Marzuki Ali dan Jamdin B selain mengagumi puisi-puisi Suhani S, ABM Fajeer, Sairah Haji Antin, Ismaily Bongsu, Amil Jaya, Musa Masran dan Ibrahim Mohamad pada hari-hari dunia puisi semakin membuka selera intuisi fikir saya. Malah pada hari pertama menyertai Kumpulan Anak Seni pada tahun 1979 saya tidak menyangka wanita di hadapan saya adalah seorang penyair yang hebat. Hajah Zaiton Haji Ajamain pada saya seorang guru pertama yang memberikan jambatan untuk saya menyeberangi benua perpuisian. Sehingga akhirnya berpeluang pula mendalami puisi daripada mentor saya, Kemala dan beberapa orang tokoh penyair lain seperti Taufik Ismail, Sapardi Joko Damono, Muhammad Haji Salleh,  Shafie Abu Bakar dan Suhaimi Haji Muhammad. Sudah pasti persepsi saya terhadap para tokoh yang disebutkan tidak sama seperti yang mungkin diberikan oleh orang lain. Seperti sebuah kenangan, setiap orang pernah melaluinya tetapi setiap orang juga mempunyai persepsi yang berbeza apabila memperkatakan tentang kenangan waima pernah melaluinya bersama-sama.

Begitu juga puisi tidak semua dimulai oleh para penyair dalam permulaan yang sama. Penerimaan orang terhadap karyanya juga demikian, lazimnya pada satu jangka masa yang lama, baharulah puisinya diakui malah penulisnya sendiri diberikan perhatian. Bagaimanapun dunia puisi bagi saya bukan suatu yang dipaksakan kerana saya sendiri menemuinya pada waktu yang tidak disengajakan. Bagaimana saya boleh jadi seperti sekarang ini menulis puisi dan hanya puisi. Apakah puncanya? Mengapa puisi menjadi pilihan dan tidak kepada genre lain? Satu pertanyaan yang selalu ditanya para junior dan teman-teman yang baru kenal, apakah disebabkan oleh bengkel-bengkel penulisan?

Saya tidak dapat menolak pada pertanyaan terakhir tetapi jawapannya tidak. Kursus atau bengkel penulisan untuk saya datangnya kemudian. Pada saya apa gunanya kursus atau bengkel bagi penulis yang tiada karya atau tidak pernah melahirkan karya. Apa yang mahu dibengkelkan? Kita datang ke bengkel kereta tanpa membawa kereta yang perlu dibaiki, jika tiada kereta, apa yang mahu diperbaiki? Hal ini  juga berkait dengan persepsi. Persepsi yang salah ialah apabila terlalu teruja dengan pertemuan-pertemuan yang dirinya belum bersedia dan apabila selesai bengkel tidak ada apa-apa hasil yang boleh dibuktikan.

Mungkin benar bahawa penulis lahir kerana kewibawaannya sendiri, walau macam mana sekalipun hasrat melahirkan penulis menerusi penataran ilmu seperti bengkel dilakukan, jika bukan kerana keinginannya untuk menulis seterusnya diperakui sebagai penulis yang berwibawa, kita tidak dapat melihat pada satu-satu fasa, tempoh atau dekad tertentu lahir seorang atau beberapa orang penulis yang mewakili zamannya. Percayakah tidak jika saya katakan bahawa novelis unggul Azman Nordin hanya sekali melalui bengkel penulisan? Bagaimana pun peraih SEA Write Award ini telah berjaya mengetepikan persoalan bahawa penulis tidak sewajarnya menjadi begitu tidak kreatif kerana tidak menyertai sebarang kursus atau bengekal penulisan.

Mantan Pengarah DBP Cawangan Sabah, Zubaidi Abas mengakui tidak berjaya dalam usahanya melahirkan penulis yang dibina melalui bengkel penulisan. Beliau pernah mengharapkan agar melalui program bimbingan yang terancang mampu membentuk penulis muda di Sabah. Padahal prasarana disediakan, pembimbing yang terkenal diundang malah disediakan tempat latihan yang selesa. Sebagaimana kebiasaan, peserta begitu berselera untuk menyertai tetapi selera itu tidak semarak apabila nafsu berkarya tidak seperti yang diharapkan semasa dalam bengkel.

Namun hal ini amat berbeza bagi mereka yang sudah pernah berkarya. Berapa lama sekali pun tempoh berbengkel dilakukan, mereka tidak menghadapi masalah dari segi asas penulisan. Bukan bermakna program penataran seperti kursus atau bengkel tidak penting. Bagaimanapun program penataran begini harus terancang bukan direncanakan secara semborono. Bukan juga menganggapnya sebagai program sastera asal ada atau asal jadi.

Katakanlah diberikan tempoh satu minggu, satu bulan bahkan satu tahun. Tujuan kita untuk melahirkan penulis yang berwibawa. Bengkel atau kursus penulisan satu-dua hari selalu dibuat, tetapi apakah hasilnya boleh melahirkan penulis? Tidak mungkin dengan satu-dua hari mendengar panduan dan petua-petua mengenai penulisan, orang boleh menjadi penulis. Satu minggu pun tidak boleh menjamin dapat melahirkan penulis. Tetapi sekurang-kurangnya kemungkinannya lebih besar, dan kita mempunyai waktu yang lebih banyak untuk menyalurkan ilmu-ilmu dan petua-petua penulisan yang perlu kepada peserta bengkel.

Kelihatan juga bahawa rupanya untuk mencapai apa jua perlu melalui langkah paksa. Mengasuh juga perlu paksaan. Akhirnya kerana terpaksa akur dengan acuan yang ditetapkan menjadi pula seperti yang dikejar tak dapat yang dikendong pula tercicir. Kerana itu barangkali, biarlah penulis lahir dengan kemandiriannya, selepas itu mereka akan mencari ruang dan peluang untuk merealisasikan hasrat menjadi novelis, cerpenis atau penyair melalui apresiasi, bengkel, pugar idea sehinggalah pemantapan karya. Lupaka soal persepi sehingga kita merasa begitu rendah diri sehingga kemandirian itu membawa dunia penyair itu jauh daripada dunia yang semula jadi.

Penulis pada hari ini mempunyai banyak sekali peluang yang harus direbut. Apa yang penting mereka tahu di mana peluang itu diperolehi, bagaimana peluang itu direalisasikan dan akhirnya apakah peluang yang telah dicapai itu memberikan satu lagi persepsi yang berkaitan dengan kejayaan dan kegagalan karyanya di hati khalayak.


PUSTAKA IQBAL NAZIM

Tiada ulasan: