Selasa, Januari 12, 2010

Penulis drama radio dipelawa hasil skrip

[Sumber: Utusan Borneo 12/1/2010]

RADIO Malaysia, Unit Sabah fm, RTM Kota Kinabalu akan menerbitkan 7 buah drama khas sepanjang tahun 2010 yang melibatkan 14 orang penerbit.

Pengurusnya, Malinaziah Datu Mohd. Julapsi berkata, antara rancangan-rancangan itu ialah Hari Pekerja, Pesta Kamaatan, Hari Kebangsaan, Hari Raya Aidil Fitri, Hari Kanak-Kanak, Hari Raya Korban dan Maal Hijrah 1432 yang akan ditentukan siarannya kemudian.

14 penerbit yang dimaksudkan ialah Saudah Haji Wahid/Rosnah Jalkul, Haji Awang Shaari Haji Ramli/Helen Buyong, Johara Abdullah/Junainah Sojiar, Suhani Abdul Hamid/Noraniza Nordin, Florence John Luan/Zarith Sofia Daud, Mohd. Syum Abdul Majid/Muzaffar Syah Alias dan Hajah Nafsiah Bubin/Ramhanizam Jahimin.

Malinaziah berkata, unitnya akan menerbitkan Melodrama yang mula disiarkan pada awal April 2010, dua kali sebulan dalam jangaka masa 30 minit.

Melodrama yang bakal diterbitkan sama seperti Drairama yang pernah diterbitkan sebelum ini yang mendapat sambutan hangat daripada peminat drama radio.

Katanya, Melodrama berkisar dalam lingkungan kehidupan masyarakat, alam semula jadi dan lain-lain dengan memasukkan lagu-lagu yang ada kaitan dengan cerita yang diketengahkan.

Sehubungan itu, beliau mempelawa penulis-penulis di negeri ini agar merebut peluang untuk menghasilkan skrip drama yang baik dan bermutu dalam menyampaikan pesanan serta pendidikan secara halus kepada pendengar.

Keterangan lanjut boleh menghubungi Pengelola Drama, Unit Sabah fm, RTM Kota Kinabalu atau penerbit-penerbit melalui telefon 088-213444 sambungan 230, 277 atau 268 pada waktu pejabat.

Ketika ini Unit Sabah fm hanya memerhatikan drama Lembah Hijau siaran setiap Ahad, 3.35 petang.


~ Hasyuda Abadi ~

Tiada ulasan: