Label

2017 2022 2025 A.Halim Ali Adat Agama Aktiviti HA Aktiviti IPS Al-Quran Alur Amil Jaya Ammi Manja Analisis Analisis Puisi Andekdot Anekdot Antologi Puisi Anugerah Anugerah Pena Kinabalu Anugerah Sasterawan Negeri Sabah Apresiasi Apresiasi Sastera Ariffin Artikel Artikel Sastera Artistik ASAS ASIS2 2024 ASN Azlinah Azrone Baca Puisi Bagandang BAHASA Bahasa Melayu Bait-bait Baitul Muqaddam Baju Baju Hasyuda Abadi Bakhtin Basirah Bayaran BBK Bengkel Puisi Berimpak Tinggi Berita Harian Online Bernama Bicara Karya Biodata Biodata Ringkas Biodata Ringkas2 Budaya Bukit Selembau Buku Buku Puisi Burung Burung-burung Demokrasi Catatan Perjalanan Cerpen Dajal Data Hasyuda Abadi Datuk Hj Suhaibun Yussuf DBKK DBP Malaysia DBP Sabah Deklamasi Puisi Demokrasi Desigining Dewan Masyarakat Dewan Sastera di Samudera Dialog Teluk 11 Dialogisme Diam diLembukan Dr Mahathir dunia sastera Ekokritik Emin Madi Esei Esei Sastera Fatwa Sastera Islami Fauziah Moksin Filem Fitri Foto Frost Futuristik gagasan Galeria Visual Hasyud Abadi Gapena Gizi H1 N1 HA Arts Hadiah Puisi K.Bali Hadiah Sastera Hadiah Sastera Sabah Hadijah Haji Hamka Hari Kebangsaan Hari Sastera Hasyuda Abadi Hedonis hiper Hirah HSPM Hujan Hutan Ayah Hutan Ayah (Cover) Hutan Ayahm IPS Idea Ikatan Penulis Sabah Ilustrasi intelek Intertekstualiti IPS Istiqomah Izzuddin Fitri Jakim Jamdin Buyong Janatan Kandok Jasni Matlani Jheains Juara Rakyat Jubli Perak DBKK Julia Kristeva K.Bali Kata Kata-kata Katapilar Keberhasilan Keberhasilan Tertinggi Hasyuda Abadi Kekuasaan Kelahiran Sekuntum Cermin Keluargaku Kemali di Lahad Rahsia Kematangan Kembali di Lahad Rahsia Kembara Kalimantan Kepaduan Keratan akhbar Sabah Kesenian Islam Kesusasteraan Borneo Ketua Satu IPS Khilaf Klise Komposisi Kota Kota Kinabalu Kota Literasi Dunia Kota Sastera Kritikan Lagu IPS Larut Lirik Lagu Penulis Sabah Literasi Lukisan Maal Hijrah Madani Mahathir Mahrajan Persuratan dan Kesenian Islam Nusantara Majalah Makalah Makkah Maktab Sabah Malam Hari Tiga Malaysia Madani MAPENA KINABALU Masa lalu MASTERA Maulidurrasul MBSS Melawan Melawan Kebiasaan Membakut Memilih Memuji Menikahi Merdeka MHT Miri Montaj Motto IPA Muhasabah Muizz Musim Perubahan di Negeri Kami Muzalifah Nadwah Sastera Islam Nadwah Serantau Persuratan Islam Naratif Kesempatan Narudin Nasyid Norawi Hj Kata Numera Nur Nusantara Orang Jaga Panduan Menulis Puisi Panji Pratama Pantun Paradox Patriotisme Pelancaran Buku DBP Pemikiran Hasyuda Abadi Pena PENA. Hasyuda Pencalonan ASNS3 Pengarang Pengolah Pengurusan Sastera Penulis Penulis Kreatif Penulis Sabah Penyair Penyair Islam Percakapan Tentang Tema Perpaduan Persidangan Persuratan Kebangsaan Perspektif Persuratan Islami Pilihan raya Pingat Penulis Sabah plagiarisme Pokok politik Politikj Potugis PPS PPSB PPSMI Profesional Proper Psikologi Puisi Puisi Adalah Puisi Adalah... Fenomena Puisi Amil Jaya Puisi Esei Puisi Islami Puisi kabur Puisi Ramadan Pustaka Iqbal Nazim Putatan Rabbani Rahman Shaari Raja Lawak Rencana Riadah Seni Rumah Kita Rumah Puisi Hasyuda Abadi RupHA RupHAm Sabah Sabah Maju Jaya Sahara Sajak Koperasi Salam buat Kekasih Sastera Sastera Islam Sastera Kanak-kanak Sastera Nusantara Sastera Sabah SASTERAWAN Sasterawan Negara Sasterawan Negeri Sabah ke-3 Sasterawan Sabah Sayembara Sayembara Puisi Adalah SEA Write Award Seberkas Idea Tentang Pohon Sejarah Hadiah Puisi K.Bali Senandung Kota di Bibir Samudera Sengsara Sepanggar Sepasang Sayap Jelita Sesekali Menoleh Ke Belakang Siapa Hasyuda Abadi SMJ SMK St John Suara yang Terbuka Suntik Sunyi Surat Surat Khabar Susatera Tadabur Teater Terjemahan Tinta Titik di kalbu nazim Tokoh Mahrajan 2014 Toleran Tots Tuan Tun Juhar TYT Sabah Ucapan Ulasan Cerpen Ulasan Sayembara Peraduan Menulis Cerpen Sempena Hari Malaysia 2020 UNESCO utube Utusan Borneo Wacana Sasterawan Wasatiyyah Wawancara Zubaidi Zubir Ali

Selasa, Februari 03, 2009

Sebuah Tazkirah

Oleh Adi H.Abadi

ISLAM adalah agama yang sangat menitikberatkan kesejahteraan manusia dan seluruh isi alam ini, sesuai dengan sifatnya sebagai rahmat kepada sekalian alam. Untuk itu Islam sentiasa mempastikan golongan yang kurang mampu, tertindas, kebuluran dan menderita mendapat pembelaan yang sewajarnya. Islam juga mengambil berat masalah anak-anak yatim, orang-orang tua, para musafir, orang-orang miskin yang berjihad di jalan Allah S.W.T., para pendakwah dan orang yang berusaha mendalami ilmu pengetahuan.

Berdasarkan kepada semangat ini, Islam memudahkan sesuatu perkara dan tidak mahu menyulitkan manusia khususnya dalam menghayati ajaran agama atau dalam melaksanakan urusan seharian. Bagi mereka yang beriman, hukum-hukum mahupun ajaran-ajaran dalam Islam merasai bagaimana makna mudah yang dimaksudkan. Dengan menghayati, memperdalami dan mengamalkan seterusnya melaksanakan segala kewajipan dengan ikhlas, amanah, jujur dan yakin nescaya apa jua tanggungan yang dianggap mencabar itu akan menghasilkan perolehan yang sempurna dan dirahmati. Para majikan atau ketua sesebuah organisasi, misalnya, yang turut berada di dalam suasana kerja orang-orang bawahannya akan meringankan beban atau tekanan pekerja-pekerja mereka. Para majikan yang sentiasa berusaha mengambil tahu kebajikan, suasana kerja dan masalah yang dihadapi oleh pekerja-pekerja mereka akan melahirkan rasa kasih sayang, hormat-menghormati, harmoni dan suasana yang menarik dan mesra.

Sehubungan dengan ini, Rasulullah s.a.w. bersabda, yang bermaksud: Permudahkanlah dan janganlah menyukarkan, berilah khabar yang menggembirakan hati dan jangan menyusahkan hati dan hendaklah patuh mematuhi dan janganlah berselisih faham. (Riwayat Ahmad)

Menghayati Ajaran Islam
Kenyataan bahawa Islam agama yang mudah hendaklah difahami secara wajar supaya ajaran-ajaran Islam itu tidak pula dipermudah-mudahkan atau dipermain-mainkan. Apa yang dimaksudkan Islam agama yang mudah sebenarnya ialah bahawa ajaran-ajaran Islam itu praktis dan dapat dihayati dalam lingkungan keupayaan manusia. Ajaran Islam itu tidak bertentangan dengan fitrah manusia kerana potensi dalaman manusia itu mampan untuk menggerakkan penghayatan Islam apabila ia dimanfaatkan sebaik-baiknya.

Ajaran Islam bersifat anjal apabila bertembung dengan keadaan yang bertentangan atau berlawanan dengan fitrahnya dan menuntut keupayaan yang melebihi potensi dalaman manusia. Dalam kaedah fiqh telah digariskan prinsip keanjalan ini, yang bererti, apabila sesuatu urusan itu menjadi buntu, ia dengan sendiri membuka ruang untuk dilonggarkan. Sebagai contoh, jika seseorang itu sedang berhadapan dengan keadaan yang sangat dahaga, boleh menggugat nyawanya, sedangkan air tiada kecuali arak, maka arak yang haram itu menjadi halal dalam keadaan tersebut. Tetapi apabila keadaan yang terdesak itu telah pulih, maka arak itu kembali kepada hukumnya yang awal iaitu haram diminum.

Dalam keadaan yang lain, diharuskan orang berbuka puasa Ramadhan jika uzur, dan boleh diganti pada masa lain apabila keadaan kesihatannya mengizinkan. Demikian juga sembahyang boleh dipendek dan dijamakkan apabila seseorang itu sedang dalam keadaan musfir. Semua ini menunjukkan bahawa Islam berpegang kepada prinsip memudahkan dan sentiasa anjal dalam pelaksanaan ajaran-ajarannya.

Bagimanapun keanjalan itu tidak berlaku secara sewenang-wenangnya, sebaliknya ia berlaku dalam disiplin dan tunduk kepada kaedah-kaedah yang tertentu. Umpamanya, keadaan darurat mengharuskan yang haram, tidaklah boleh dipakai sesuka hati, Ini kerana darurat itu dinilai mengikut kadar-kadar yang telah ditentukan.

Islam menghormati kehendak fitrah manusia. Fitrah manusia cenderung untuk melakukan yang mudah. Oleh kerana itu jika ada pilihan untuk mencapai sesuatu tujuan, yang mudah itulah menjadi pilihan. Fitrah ini diakui oleh Islam. Dalam satu riwayat disebutkan: Adapun Rasulullah s.a.w. apabila diberi pilihan antara dua perkara Baginda memilih yang lebih mudah selagi tidak melakukan dosa. (Riwayat Al- Bukhari)

Sudah tentu pilihan itu tertakluk kepada hukum. Pilihan dalam dua perkara yang halal. Tetapi jika pilihan itu antara yang halal dengan yang haram, sudah tentu ukuran mudah tidak diambil kira, sebaliknya perkara yang halallah yang menjadi pilihan.

Ajaran Islam Dalam Pengurusan
Bagaimanakah prinsip yang diperkatakan tadi dapat diterapkan dalam pengurusan? Kita ambil misalnya, dalam hubungan antara ketua dengan pegawai serta kakitangan bawahannya. Seseorang ketua yang bijaksana sentiasa mengambil kira kebolehan dan keupayaan orang bawahannya sehingga tidak membebankan mereka. Bebanan itu akan melambatkan kerja dan menimbulkan rasa bosan dan tidak ceria dalam diri pegwai itu. Jika ia hendak diserahkan tugas baru, ia hendaklah terlebih dahulu menjalani latihan dan dibimbing supaya kerja-kerja yang diserahkan tidak tergendala dan semangat bekerja dalam diri pegawai itu juga tidak luntur.

Alah bisa tegal biasa. Kerja yang payah akan menjadi mudah jika ia dibiasakan, disertai dengan kemahiran dalam diri pekerja. Oleh sebab itu, konsep memudahkan perlu diiringi dengan kemahiran dan kebiasaan sehingga perkara yang payah boleh menjadi mudah. Sembahyang, umpamanya, adalah susah bagi orang yang tidak dilatih atau dibiasakan sejak kecil. Bagi orang yang dilatih sembahyangnya daripada kecil dan melakukan ibadat tersebut dengan tekun serta khusyu’, tentulah sembahyang bukan merupakan beban bagi dirinya kerana ia adalah salah satu rukun Islam yang wajib dilaksanakan. Allah S.W.T. berfirman, yang bermaksud: Sesungguhnya, sembahyang itu berat, melainkan bagi orang yang khusyu’. (Al-Baqarah: 45)

Faktor latihan, kebiasaan, kemahiran dan dilaksanakan dengan penuh perhatian menjadi penentu sesuatu amalan atau tanggungjawab itu bertukar menjadi mudah. Prinsip memudahkan, dalam penghayatannya mempunyai kaitan dengan kebijaksanaan. Mencari langkah atau cara yang mudah untuk melaksanakan sesuatu tugas menggambarkan kebijaksanaan dan kemajuan. Ia melibatkan usaha rekacipta sama ada dalam mencipta kaedah-kaedah dan metodologi atau dalam mencipta dan meneroka teknologi-teknologi baru.

Memanfaatkan akal fikiran dan berusaha mencari kesejahteraan hidup adalah tuntutan Islam yang sangat fundamental. Ia adalah asas kemajuan dan ketrampilan. Jestru itu, usaha-usaha yang berkaitan dengan kajian, penyelidikan dan mencari sesuatu yang membawa kebaikan, kemudahan dan kesejahteraan kepada manusia, adalah antara perkara yang tergolong dalam kerja-kerja ibadah jika dilakukan dalam lingkungan ibadah.

Pengurusan yang baik tidak akan mengabaikan penggunaan akal fikiran malah usaha sentiasa digerakkan untuk mencari kaedah-kaedah termudah bagi melaksanakan sesuatu kerja. Apabila kaedah yang mudah diperolehi, kos dan tenaga dapat dikurangkan, Ini membawa kebaikan kepada organisasi tersebut kerana berjaya mengelak berlakunya pembaziran, sekaligus dapat memberikan perkhidmatan yang cekap dan tidak membebankan orang ramai.

Mepermudah Ketika Berdakwah
Salah satu daripada prinsip hidup Islam yang penting ialah bahawa dakwah merupakan suatu tanggungjawab. Dakwah diertikan sebagai mengajak dan mendorong diri sendiri dan orang lain suypaya membuat kebaikan dan meninggalkan kemungkaran, mengajak orang kepada kebenaran dan meninggalkan kepalsuan. Peranan dakwah cukup penting. Ia tidak hanya wajib dilakukan oleh para khatib atau mubaligh semata-mata, tetapi menjadi kewajipan juga kepada semua orang. Malah melibatkan tanggungjawab pengurusan.

Dalam menyediakan perkhidmatan, konsep dakwah wajib diterapkan. Perkhidmatan yang dipilih hendaklah untuk kebaikan dan bukan untuk menggalakkan keburukan. Begitu juga dalam bidang pengurusan. Pengurusan yang baik sentiasa mendorong kakitangannya ke arah kebaikan dalam semua perkara.

Pendakwah yang berusaha ke arah menerapkan konsep dakwah dalam semua urusan kehidupan mestilah mengamalkan prinsip memudahkan dan tidak menyukarkan. Ia hendaklah mengutamakan amalan yang termudah supaya dakwah itu dikembangkan. Rasulullah s.a.w. bersabda, yang bermaksud: Permudah dan jangan menyukarkan. (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim) Maka, gunakanlah bahasa yang mudah dalam menyampaikan mesej supaya kehendak mesej itu mudah difahami dan mencapai tujuan yang dikehendaki.

Penutup
Kesempurnaan dalam menghayati nilai-nilai dan dasar-dasar Islam, tidak mungkin dilaksanakan serentak dan sekali gus. Hidangkanlah nilai-nilai yang mudah difahami dan mudah diterima, yang jelas dan terang kepada setiap orang. Dengan itu mudah pula nilai-nilai itu diserapkan sebagai peraturan dan arahan. Tetapi jika yang sukar difahami dan suka diterima, dikemukakan sebagai keutamaan, tentulah akan tertanam sikap penolakan. Lama-kelamaan apa sahaja yang dikemukakan atas nama Islam dianggap sukar dan payah yang menyebabkan tertanam kecenderungan untuk menolak apa sahaja yang dianjurkan oleh Islam. Imej sukar, payah, ganas, ekstrim dan sebagainya dilabelkan kepada Islam menjadi penghalang besar untuk orang Islam dan bukan Islam menerima Islam sebagai mudah.

Oleh yang demikian, bentangkanlah jalan dan kaedah yang mudah diterima, mudah difahami, mudah dilaksanakan, agar kerja-kerja dan tanggungjawab dapat diselesaikan pada jangka masa yang singkat, dengan kos yang munasabah dan berpatutan tetapi tidak membosankan atau timbul kecenderungan untuk mengelak dan mengabaikan tanggungjawab yang diajukan.

Wallahu a’lam.

Tiada ulasan: