Khamis, Januari 08, 2009

Gaza, Karya dan Utusan Borneo

1.

Benar, apa yang kita boleh buat selain merasa secara bersama kesengsaraan. Biarpun ribuan kilometer jaraknya dan tidak mengenali mereka tetapi deria kemanusiaan tidak pernah mengenal batas serta warna kulit. Kita seagama, jika tidak pun, kita semanusia yang punya harga diri dan naluri manusiawi. Kerana itulah, sesuatu yang kita boleh lakukan ialah menyatakan sokongan, menyatakan rasa sedih dan ingin membantu saudara kita yang teraniaya di bumi Gaza Palestin. Barangkali kita tidak menggemari perarakan atau tunjuk perasaan yang keterlaluan, kita ada cara yang paling sentimental tetapi berkesan. Mudah-mudahan usaha murni kita menerusi gerakan budaya dan sastera mampu mengangkat kesediaan kita menentang kezaliman Zionis di tanah air yang diduduki manusia seperti kita. Mudah-mudahan jalan terbuka untuk kita menerangi jalan yang sedang mereka lalu, yang dipancari warna darah, jeritan kesakitan, ketakutan yang amat sangat, kesedihan dan sejuta rasa yang tidak tergambarkan.
2.
N.R. Rahim menghubungi saya dan kami pun bercerita tentang komentar Cikgu Ramli Jusoh dan Tuan Haji Siban Antau (Siba Nita AS) berhubung dengan Hadiah Sastera Sabah 2006/2007 yang masih diperkatakan di kalangan warga sastera di Sabah. Dalam banyak fakta yang diutarakan kedua-dua tokoh itu, saya berkata, memang wajar juga direnung. Mana-mana yang baik jadikan panduan untuk menambahmurni aktiviti seumpamanya. Tidak salah menyatakan sesautu dengan nawaitu yang jujur dan ikhlas. Sastera itu bukan perkara yang beku dan kaku. Manusia yang membangunkan sastera juga demikian, boleh dilenturkan dan dibentuk sebaik mungkin. Mana ada manusia yang sempurna. Sedang berusaha sekuatnya untuk memperbaiki kelemahan masa lalu, masih juga terjadi kelemahan yang tidak diduga.

Namun begitu, ada juga pandangan yang perlu dibetulkan atau setidak-tidaknya difikirkan semula. Misalnya membandingkan majalah tempatan dengan majalah nasional. Saya berkata lagi kepada Rahim, dalam kasus yang disebutkan ini, karyalah yang harus diambil kira, bukan media massanya, bukan majalahnya. Karyalah yang menentukan bukan disebabkan majalah itu sudah hebat atau sebaliknya. Katakanlah seorang penulis setahun jagung mendapat tempat di Dewan Sastera dan seorang penulis lain yang sifatnya mapan mendapat tempat pula di media Wadah, tiba-tiba karya penulis setahun jagung itu menang hadiah sastera, apakah kita akan katakan kerana majalahnya yang hebat atau karyanya yang memang baik?

Kata saya lagi, sekarang bukan masanya kita memperlekeh media-media yang gagal meletakkan karya yang harus menang atau tidak. Ada baiknya karya-karya yang menang itu dikupas, dianalisis, diperkatakan, dibincangkan atau dicincang-cincangkan dengan tujuan untuk mengenal pasti sejauh mana karya itu bagus atau tidak. Ini belum pernah dilakukan walaupun saya pernah membangkitkannya tahun 2007 selepas majlis Hadiah Sastera Sabah 2004/2005 diupacarakan. Apatah lagi semua karya yang menang telah dikumpulkan dan diterbitkan untuk tatapan kita. Bentuk barisan panel pembicara. Saya fikir masih relevan lagi saat ini kerana jarak upacara penghargaan hadiah sastera tersebut belum beranjak jauh.

Sambil soal pengurusan majlis saya fikir itu sifatnya adhoc semata-mata, tapi masih boleh diperbaiki. Saya dan Rahim bersetuju premis majlis diadakan di Dewan Besar DBP Cawangan Sabah. Banyak kelebihan yang diperolehi. Antaranya kos dan kebebasan untuk melakukan aktiviti sampingan seperti pameran dan diskusi sastera. Jika ada sesetengah orang yang merasakan kurang grand, waima di hotel yang besar sekalipun jika pengurusannya tidak versitil, ambil sikap asal jadi, tidak kreatif dan sebagainya, lebih baik mengunakan premis yang lebih mudah penyelenggaraanya dengan kos yang rendah tetapi masih meriah. Apapun juga setiap kelemahan masih ada ruang untuk diatasi. Semangat saling menerima ditambah lagi dengan wujudnya nilai bersama di samping semangat keraja secara profesional, apa juga program yang diusahakan itu akan semakin lebih baik lagi. Inilah cabarannya.

3.
Ruangan sastera di akhbar Utusan Borneo telah berubah daripada hari Isnin kepada hari Ahad. Ini tidak disedari kebanyakan pembaca termasuklah para penulis. Saya kebetulan dimaklumkan lebih awal oleh Abd Naddin Haji Shaiddin menerusi smsnya hari sabtu lepas. Memang kelazimannya ruangan sastera harus ditatap pada hari ahad, para pembaca lebih santai kerana hari cuti. Lebih fokus membaca. Bagi golongan penulis, hari ahad menjadi hari penting kerana hari itu mereka berpeluang membaca karya penulis-penulis lain atau karyanya sendiri. Selain cerpen atau puisi, ruangan rencana sastera juga menjadi tumpuan utama. Siapa tahu akan bercambah idea untuk memperkatakan sesuatu mengenai dunia sastera itu sendiri. Siapa tahu terbersit cahaya ilmunya untuk memberikan reaksi terhadap isu-isu semasa dalam kerangka sastera. Siapa tahun berakar ilhamnya untuk turut sama mengupas persoalan budaya setempat, nasional waima global sekali pun. Diharapkan Utusan Borneo konsisten untuk menyalurkan maklumat sastera, budaya dan bahasa, bukan sahaja dari aspek muka surat tetapi juga jumlah genre yang disediakan.

Tiada ulasan: