Selasa, Oktober 28, 2008

SANTARA juara Sayembara Lagu Puisi

Tahniah dirakamkan ucapan kepada Sdr. Karim Gulam yang mengetuai Kumpulan Seni Teater Asli Tenom (SANTARA) atas kemenangan Sayembara Lagu Puisi Berkumpulan yang berlangsung semalam (26 Oktober 2008). Tahniah juga kepada DBP Cawangan Sabah dengan penganjuran sayembara ini.

Sebagai peminat lagu-lagu puisi, saya begitu menyukai persembahan kumpulan dari Tenom ini. Secara keseluruhannya saya berpandangan bahawa SANTARA menepati konsep sayembara, petamanya sebagai sebuah kumpulan dan lagu yang digubah menerusi puisi-puisi yang dipilih. Berbanding yang lain, jika diamati seakan-akan kurang memahami konsep yang diperlukan.

Kemunculan SANTARA kini tentu tidak sekadar tertumpu kepada teater tetapi sudah bergerak ke arena yang pelbagai termasuklah muzik khususnya persembahan lagu-lagu puisi. Selain daripada, barangkali, bakal menggubah lagu-lagu puisi sendiri, saya fikir memperbanyakkan gubahan lagu daripada puisi-puisi terpilih para penyair Sabah merupakan satu langkah yang terbaik untuk mengangkat puisi khususnya dan sastera secara umumnya sebagai alternatif apresiasi di kalangan masyarakat terutama para remaja.

Tiada ulasan: