Isnin, Mei 12, 2008

Pencerahan Persuratan dan Budaya di Sabah

JASNI MATLANI telah menyampaikan pandangan telusnya terhadap keterpinggiran sastera di Sabah ketika Rang Undang-undang Enakmen Warisan Budaya (Pemuliharaan (Pindaan)) 2008 dibentangkan dan diluluskan di Dewan Undangan Negeri Sabah oleh Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Masidi Manjun (rujuk artikel "Penjanaan dan pejenamaan Semula Warisan Budaya dan Sastera di Sabah dalam Utusan Borneo 12 Mei 2008).
Memang agak malang kerana sastera sering dilihat tidak lebih sebagai artifak seni yang tidak sebesar nilai komersial bidang pelancongan yang lebih menyerlahkan aktiviti seni tari, busana dan kraftangan. Lebih malang lagi pengertian budaya itu sendiri sering disalaherti. Kebudayaan merupakan keseluruhan cara hidup manusia termasuk hasil ciptaan dan pemikiran yang sesuai dengan kehendak rohani dan jasmani yang menjadi amalan untuk kesejahteraan hidup sesuatu kelompok masyarakat. Edward B. Taylor telah memberi satu takrif yang klasik mengenai konsep kebudayaan. Katanya:...kebudayaan merupakan satu keseluruhan yang kompleks yang mengandungi ilmu pengetahuan, kepercayaan, kesenian, kesusilaan, undang-undang, adat resam dan lain-lain kebolehan serta kebiasaan yang diperolehi oleh manusia sebagai anggota masyarakat."

Apa yang selalu dijelaskan oleh sebilangan besar masyarakat kita termasuklah para pemimpin dan mereka yang menggelar sebagai pejuang budaya, budaya atau kebudayaan yang berlegar dalam kepala mereka ialah tarian, alat muzik tradisi dan busana pelbagai corak etnik masyarakat kita. Saya tidak pasti selain daripada itu misalnya bercakap mengenai nilai keindahan selain keindahan pada lenggang lenggok para penari, keindahan pada muzik yang mengasyikkan dan sebagainya. Sastera juga bukan sekadar puisi, pantun, seloka atau novel tetapi lebih luas daripada itu. Sastera juga meliputi falsafah, pemikiran, bahasa, pendidikan yang lahir dan dilahirkan daripada kehidupan masyarakat berkenaan. Tentulah anggapan kerdil terhadap bidang sastera melahirkan rasa kecewa kepada individu ataupun sekolompok rakyat yang berusaha menggembeling tenaga dan fikiran untuk memulihara, membangun, memugar, membentuk, mengembang bidang berkenaan di kalangan generasi baru.

Sasterawan dan para penulis pelbagai genre serta disiplin penulisan bukan golongan sembarangan. Sebagai bukti, terdapat juzuk khas untuk penulis dalam al-Quran iaitu menerusi surat as-syura. Imam al-Ghazali menegaskan bahawa seseorang itu tidak boleh menjadi penulis jika kurang ilmu dunia dan akhirat. Ini suatu ketentuan yang patut diambil perkiraan betapa peranan yang digalas oleh para penulis itu harus juga diberikan perhatian dengan sungguh-sungguh. Mereka ini menjadi pemikir yang telah membijaksanakan ramai manusia bermula daripada prinsip 3M di prabelajar. Ilmu pengetahuan tidak akan tersebar luas tanpa penulis, dan ini juga mengukuhkan nilai kepada ilmu pengetahuan itu agar diletakkan di tempatnya yang terbaik. Barangkali kedudukan sastera kita di Sabah ini agak bercelaru apabila ingin meletakkan di mana para pendukungnya harus berada, apatah lagi apabila kita mempunyai pelbagai agensi yang turut terlibat secara tidak langsung. Bagaimanapun, apa yang jelas ialah tidak pernah ada usaha yang serius ke arah memartabatkan bahan-bahan persuratan kita itu. Saya pernah menulis isu ini namun telah dilihat sekadar sebagai suatu luahan emosi semata-mata walaupun realitinya ada. Tentulah tidak merugikan sesiapa pun sekiranya pihak kerajaan Negeri memandang positif atau setidak-tidaknya mengambil jalan pencerahan agar sastera dan budaya kita yang begitu banyak itu juga wajar diletakkan dalam penjenamaan warisan budaya kita. Mungkin untuk ke arah itu tidak semudah kita berkata atau menulis sebuah pandangan begini, namun apa yang penting ialah memperkatakannya secara terbuka dan memberi peluang kepada pelbagai pihak untuk memberikan pandangan mereka. Pihak kerajaan juga harus mendengar pandangan-pandangan itu sebelum membuat sebarang keputusan yang sukar diterima. Betul apa yang disampaikan oleh Jasni terhadap sikap yang harus diambil ingatan agar mendengar rintihan rakyat. Golongan penulis telah diwakili oleh Tuan Haji Ariffin Arif di Dewan Undangan Negeri dan menyampaikan hasrat murni kalangan sasterawan dan penulis.

Kita amat berterima kasih dengan adanya seorang Ahli Yang Berhormat di dewan yang terbaik itu untuk menyampaikan hasrat rakyat. Namun begitu desakan perlu dipanjangkan di kalangan rakyat apabila buah fikiran yang disampaikan Ariffin tidak memberikan respon yang diharapkan. Sebagai rakyat dan salah seorang pemimpin pertubuhan penulis di Sabah, saya mengajak anda terutama para sasterawan, budayawan dan seniman di Sabah agar menyatakan pandangan yang sama. Saya percaya akan terbersit buah fikiran yang lebih denamik agar wujud pradigma para pemimpin kita mendesak supaya keberadaan sastera dan budaya dalam masyarakat kita harus lebih dimartabatkan. Dunia persuratan sebenarnya kita berjumpa pada kekuatan makna yang tidak hanya disandarkan pada kekuatan leksikal dan kekuatan metafora melainkan lebih kepada kekuatan sprituil yang mencuba menyungsung keajaiban-keajaiban filosofinya. Dan berapa ramai 'orang-orang besar' kita menilai sastera dari sudut ini?

Tiada ulasan: