Jumaat, Mei 16, 2008

Dari Parlimen Bertemu Guru

1.
Beberapa hari lalu dan sebelumnya juga, negara kita sedang berhadapan dengan pelbagai peristiwa yang kini sudah menjadi lumrah. Lumrahnya tentu sahaja disebabkan peristiwa-peristiwa yang berlaku itu menjadi budaya di tempat-tempat lain di dunia. Hanya barangkali ia kelihatan luar biasa kerana negara kita terkenal dengan budaya tolak ansur, berbudi bahasa dan lebih mementingkan nilai harga diri. Namun semua ini telah berubah. Masa telah membawa perubahan itu mungkin disebabkan tuntutan semasa, malah yang paling ketara tentulah sikap menyimpan dalam hati demi menjaga maruah sesuatu kaum, kepercayaan, persahabatan telah meletup. Dulu ia merupakan bom jangka yang menunggu ketika dan waktu untuk meledakkan dunia negeri kita yang telah dikenali sebagai negara paling aman dan harmoni. Persepsinya mungkin berbeza-beza antara masyarakat yang ada. Ada yang inginkan suatu ketelusan dalam apa juga perkara agar tidak ada perkara yang harus disembunyikan terutama kepada rakyat jelata. Ada juga yang begitu toleran demi memelihara keharmonian dalam masyarakat pelbagai kaum. Ada juga lebih inginkan agar setiap keputusan pemimpin tertinggi itu dihormati tanpa reaksi yang merumitkan. Semua ini sebenarnya realiti yang harus berlaku di negara kita, mahu tidak mahu harus juga diatasi dengan kebijaksanaan para pemimpin tanpa mengira anutan ideologi politik dalam kerajaan atau di luar kerajaan. Masing-masing pemimpin itu mempunyai latar justifikasi yang objektif, mereka perlu bersuara meskipun ada kalanya intipati yang disuarakan itu tidak dapat diterima oleh pihak lain.

Bunyinya mungkin amat berlainan apabila wakil kerajaan dari Sabah memperkatakan sesuatu yang perlu diberikan perhatian kepada Sabah, rakyatnya yang memerlukan perhatian lebih sedikit. Memang benar, Sabah sering dilihat sebagai sebahagian sahaja daripada Malaysia padahal Sabah, Sarawak dan Tanah Melayu itu sebuah negara. Isu-isu yang dibangkitkan di Parlimen oleh ahli-ahli Dewan Rakyat yang dipilih oleh rakyat bukan perkara baru, kerana itulah ia wajar diberikan penelitian. Memang bernasib baik juga rakyat Sabah sekiranya mempunyai ahli yang berhormat yang aktif di Parlimen yang sanggup menolak sebarang pelantikan dalam kabinet. Berbanding wakil rakyat yang mempunyai jawatan Menteri atau Timbalan Menteri dalam kerajaan, agak menyelesakan untuk menyampaikan sesuatu yang amat penting di Parlimen. Kita tunggu sahaja kesan daripada suara yang dibangkitkan selepas ini, apakah bilangan pendatang asing di Sabah akan berkurangan? Kita tidak pasti apatah lagi pembangunan yang pesat berjalan sekarang telah menarik peluang kepada PTI datang ke Sabah. Samun, rompak, rogol, culik dan apa juga yang berbentuk jenayah ramai dikaitan dengan PTI. Betul, biarlah perkara itu diselesaikan oleh mereka yang mempunyai kuasa. Apa yang diharapkan oleh rakyat di Sabah ialah keamanan, keselesaan, keharmonian dan kebebasan dapat dinikmati apabila jaminan terhadap keselamatan awan diberikan oleh pihak berkuasa.

Dan, rakyat juga kini telah semakin didedahkan dengan ketelusan. Misalnya perbahasan di Parlimen, kita telah menyaksikan gelagat para wakil kita di situ. Kadang seperti budak-budak, kadang seperti orang tua yang hilang akal, menjadikan dewan yang dihormati itu sebagai medan sepak terajang dan pasar ikan. Barangkali begitulah resminya bila ingin mencapai hasrat yang terbaik untuk rakyat. Bertengkar, bergaduh, berselisih rasa, bertukar gelar dan sebagainya lagi harus dilihat secara positif dan profesional.

2.
Apabila perayaan Hari Guru tiba, saya sering mengenang para guru yang mengajar sejak seawal 6 tahun (sekitar tahun 60-an). Ingatan masa sekolah, saya bukanlah pelajar yang pintar, tidak juga tidak begitu pandai. Saya amat meminati subjek Ilmu Hisab (Matematik) terutama di sekolah menengah. Saya berkawan dengan seorang pelajar Cina (Yong Ying Kong namanya, kini menjadi pengusaha jualan langsung). Memang cun bila menyelesaikan masalah dalam subjek itu. Ini disebabkan guru kami (Cikgu Augustine, seorang India dan seorang lagi kami panggil: Mr. Wong) pandai mengajar menyebabkan kami mampu menjawab soalan yang mereka berikan dengan mudah. Saya masuk aliran sains, bukan main rumitnya terutama Kimia (Chemistry) dan Kajihayat (Biology). Saya tidak tahu apa sastera sebenarnya, masa itu ramai teman-teman tidak menggemari sains, payah kata mereka. Sebab itu ramai yang masuk aliran sastera. Saya tentu tidak jadi saintis. Namun pada saya yang penting ilmu yang diturunkan oleh para guru tidak dapat ditandingi. Tanpa mereka saya tidak fikir dapat menulis dengan baik, atau mengira yang tepat, atau apa lagi membaca dengan lancar. Saya sedikit hairan mengapa ramai anak-anak yang tidak meminati matematik atau sains (apatah lagi setelah mediumnya Bahasa Inggeris). Matematik terlalu fobia bagi mereka hinggakan menghafal sifir menjadi masalah besar. Bila mampu menghafal, mereka gagal pula memberikan jawapan mengapa 10x10 menjadi 100, misalnya.

Dulu dan sekarang memang jauh berubah dari segi pendidikan. Semakin canggih dengan pendekatan yang kian mencabar. Ada anak-anak yang pintar selain disebabkan latar keluarga yang berada yang mampu memberikan kelas tambahan. Kini anak-anak yang berjaya dengan kelulusan terbaik bukan sedikit. Berbanding kawan-kawan saya di kampung, untuk mendapat Gred A untuk LCE atau SRP semasa tingkatan Tiga bukan senang. Boleh dikira yang lulus untuk satu-satu tahun. Saya masih ingat, betapa gembiranya saya lulus LCE dengan 25 unit pada tahun 1976 berbanding kawan-kawan sekampung yang terpaksa mengulang. Jika sekarang yang gagal PMR masih berpeluang naik ke tingkatan 4, nasib baik boleh lulus cemerlang semasa SPM dan STPM. Dulu bila mengulang, kena pergi ke sekolah lain atau belajar sendiri. Seingat saya juga hanya ada seorang sahaja di kampung saya yang berjaya memasuki universiti, anak ketua kampung.

Di mana-manapun berada, guru telah meletakkan keberadaan kita menjadi insan yang berguna. Inilah yang menjadi harapan kita semua. Mungkin masa kanak-kanak kita tidak tahu apa akan jadi bila dewasa kelak. Apa kerja kita. Apa bakti kita untuk bangsa dan negara. Apa peranan kita untuk agama kita. Kemudian di mana kedudukan kita apabila sampai masanya mempunyai keluarga, membesarkan anak-anak atau mendidik anak-anak di institusi pendidikan apabila bergelar pendidik. Benar pengalaman dalam kehidupan menjadi guru selanjutnya selepas kita menerima pendidikan asas para guru kita. Setiap hari kita berguru yakni belajar perkara-perkara baru untuk mengharungi kehidupan yang lebih mencabar hari-hari berikutnya.

Tiada ulasan: