Sabtu, Mei 17, 2008

Menjenguk Kampung Halaman


JIKA dihitung adalah 3 bulan tidak menjenguk kampung. Untuk sampai di kampung kelahiran saya mengambil masa 2 jam setengah dengan kelajuan memandu 90-100 km/jam. Jika anda ke Sipitang atau Lawas bahkan ke Bandar Seri Begawan Brunei, akan lalu perkampungan multibangsa yang dulunya pernah saya ceritakan sebagai sebuah penempatan ladang getah yang amat terkenal juga: Kampung Lumadan. Tujuan kali ini tidak sahaja ingin menziarah bapa dan mama tetapi ada majlis kenduri kesyukuran, aqiqah dan juga menamakan anak pertama anak saudara saya. Wah bayi yang menjadi anggota keluarga kami yang ke-21 merupakan cucu saya. Bayi perempuan, namanya: Nur Syahirah Hazrina (Keenam menggunakan 'Syah' selepas anak-anak saya "Syahzierah dan Syahfierah" disusuli 3 anak saudara "Syahqir, Syahzril dan Syahfiz"). Zaman sekarang ni nama bukan main panjang, kalau dulu guna nama 'Amat', 'Amit', 'Banjir', Awang', 'Dayang', 'Siti' atau macam nama saya yang sebenar... pendek, padat, senang diingat, tidak payahlah nama-nama glamour. Itu dulu, dulu lain sekarang ni ... semuanya perlu kelainan. Nama panjang pun tetap ada maknanya, kata mereka.

Cerita tentang kenduri. Keunikan orang-orang kampung saya bila mengadakan majlis kenduri tidak kira apa pun, selepas mengaminkan doa akan disajikan kudapan iaitu minuman panas dan sedikit kuih muih. Tidak ada jamuan makan malam seperti di kampung-kampung lain, saya ingat. Kemudian semua yang hadir akan diberikan bungkusan-bungkusan berupa nasi dan lauk-pauk. Jika dalam satu keluarga hadir 2 atau tiga orang, cukuplah untuk makan malam bagi keluarga berkenaan di rumah. Seingat saya lagi pada tahun-tahun 50-60an lagi cantik. Cantiknya bukan apa, ini fasal makan, bila kenduri tuan rumah gunakan talam sebesar 24 inci garis pusat. Dalam talam itu akan diletakkan nasi sambil lauk-pauknya diletakkan di atas nasi tersebut beralaskan daun pisang. Tuan rumah telah memastikan satu-satu talam itu untuk beberapa orang, misalnya 5 orang atau 10 orang. Tidak menggunakan pinggan tapi daun pisang. Tugas kami masa kecil ialah mendapatkan daun-daun pisang di belakang rumah atau di rumah jiran. Setelah dihiris dan dibahagi-bahagikan, daun-daun itu akan digulung mengikut jemputan bagi majlis kenduri tersebut. Apa yang tahu ini budaya orang Jawa, kebetulan ramai orang-orang Jawa tinggal di kampung saya kerana bekerja sebagai penoreh getah. Budaya itu masih diamalkan namun telah mengalami perubahan dengan mengekalkan falsafahnya yang tersendiri iaitu - membahagi-bahagi berkat, itulah istilahnya.

Kampung saya ni sudah mengalami banyak perubahan, ini biasalah, mana-mana tempat pun akan mengalaminya. Bapa kata jangan bandar saja yang dimajukan. Kampung pun perlu. Fikirkan bila jalan raya dibesarkan, didirikan bangunan-bangunan besar dan tinggi, cantik dan indah di bandar atau kota besar, tapi banjir yang sering melanda penduduk kampung wajar diberikan perhatian sama. Ini cerita politik. Tetapi apabila bersangkutan dengan keperluan rakyat, bukan soal politik lagi, ini soal kebajikan. Bapa berfikiran sedikit siring walaupun memang menjadi penyokong kuat USNO satu ketika dulu dan UMNO, saya fikir sampai sekarang. Walau pun sikapnya kurang bercakap namun bila saya balik kampung cerita kami tiada lain selain politik. Paling seronok masa pilihan raya dulu, bila saya tanya, calon mana mau dipangkah? Bapa memberi tanda jempolnya kepada seorang ayah saudara saya yang sedang bersembang dengan kawan-kawannya, dengan maksud ikut fikiran ayah saudara saya itu. Saya faham siapa yang mereka sokong ketika itu dan saya pun lakukan (dan memang saya telah membuat keputusan awal calon parti mana yang saya perlu pilih sebagai seorang pengundi). Bapa kata, memang patut sangat wujud pembangkang di Parlimen sekarang ni, tidak seperti di Dewan Undangan Negeri Sabah hanya seorang. Tidak seronoklah, katanya. Bila semua sokong, kecualilah memang wajar dan betul, jika tidak pun, jawapannya kita semua maklum. Pembangkang pun bukan kerjanya membangkang semata-mata. Biasalah, kata bapa, gaduh-gaduh. Orang politik tu sebenar bagus jika mereka betul-betul bekerja untuk rakyatnya. Bukan senang jadi YB ni. Perlu ada modal. Iyalah, ada orang yang jadikan YB ni seperti pejabat kebajikan. YB kena ke sana ke mari. Yalah ke sani ke mari tu untuk bekerja bukan berfoya-foya. Memanglah glamour. Dulu orang biasa sahaja, bila jadi YB (huruf 'y' dan 'b' pun sudah dibesarkan) dunia mereka pun begitu juga. Itu anggapan kita. Jika kita kata mereka pun sama sahaja dengan orang lain, tiada salahnya. Cuma mereka ada tanggungjawab besar dan luar biasa. Dengan tanggungjawab itu mereka dibayar, diberi gaji sama macam kamu, kata bapa lagi, walaupun lebih tinggi. Upah mereka memanglah besar, kerana tanggungjawab mereka besar. Namun jika mereka tidak pandai bekerja, kerana kepingin sangat jadi YB atau mendapat projek tertentu daripada jawatan yang mereka terima, sudah tentulah segala upah atau gelaran mereka itu tidak mendapat berkat. Orang pun akan berkata: hari ini hari dia, satu hari nanti mereka akan kembali juga seperti asalnya, seperti kita. Samalah seperti burung tempua atau burung-burung yang gagah terbang di angkasa raya akhirnya kembali ke sarang bila masa senja telah tiba. Atau kata orang setinggi-tingga terbang bangau (sekarang banyak di Bandar raya Kota Kinabalu) akhirnya hingga ke belakang kerbau.

Hakikatnya kampung saya masih macam dulu, ada pembangunannya, ada elektrik, air bersih pun cukup baik. Telekomukasi juga sudah semakin diperbaiki. Sudah ada pemancar telekomunikasi yang memberikan khidmat kepada penduduk kampung yang menggunakan telefon bimbit. Saya rasa ini kemudahan yang wajar dinikmati sama seperti di tempat-tempat lain. Ini memberikan keselesaan kepada saya sendiri, mudah menghubungi isteri dan anak-anak di Kota Kinabalu, bahkan teman-teman dan mudah pula untuk saya mengakses internet menggunakan telefon bimbit. Anak-anak saudara saya juga saya lihat amat gembira dapat berSMS dengan kawan-kawan mereka. Berbanding dulu terpaksa berjalan ke sana ke mari mendapatkan talian. Nasib baik jika ada dua tiga bar bolehlah menghantar SMS. Kesian. Sekarang dan dulu memang berbeza. Macam bapa walaupun usianya sudah hampir 80 tahun dan mama masuk 66, mereka juga tidak ketinggalan mengecap arus kemodenan, sambil selesa melihat anak-anak mereka bahagia dalam kehidupan masing-masing.

Penduduk kampung juga demikian, dengan memiliki rumah yang besar, kereta yang baik apabila anak-anak mereka berjaya dalam pelajaran dan mendapat pekerjaan yang memberikan bayaran balik usaha jerih perih mereka. Meski ramai yang tidak saya kenali, anak-anak itu telah semakin berkembang. Bila berjumpa kawan-kawan sepermainan dulu mereka juga semakin kurang cergasnya tetapi terukir bahagia yang tersendiri. Jika masih di kampung mereka tetap setia dengan tanah yang ada di situ. Dan, kawan-kawan yang telah berhijrah di tempat lain sudah tentulah kehidupan mereka lebih sempurna. Memang betul kerana ada kawan-kawan yang pernah menjadi Yang Berhormat, Arkitek, Pegawai Bank, Pegawai Kastam, Pensyarah Universiti dan pendidik. Begitupun saya tidak pernah melupakan kawan-kawan yang kurang berjaya dalam pelajaran namun masih menikmati nikmat bahagia dengan tanggungjawab mereka sebagai ketua keluarga kepada keluarga mereka.

Tiada ulasan: