Ahad, April 27, 2008

Menziarahi Pak Shuhaibun untuk kesekian kalinya

SEPERTI yang dirancang, kami pun mengunjungi Dangau Budaya di sebuah pagi yang cerah, selepas hujan yang begitu lebat petang kelmarin. Orang yang ingin ditemui segera tampil walaupun sebagaimana yang dikhabarkan isterinya tidak boleh berjalan dengan baik, dengan gagah menunggu di hadapan pintu.

"Mana Jasni (maksudnya: JY)?" Sambil menyambut salam dan saya mencium tangannya. Entah mengapa itu ungkapnya lebih awal selepas membalas salam kami.

"Wah, ini dia orang-orang kuat IPS," Abdul Naddin dan JY menggenggam dan mencium tangannya diikuti oleh anak-anak kami yang turut datang.
Kami sama-sama duduk walaupun beliau agak ketinggalan lantaran tidak mampu berjalan dengan tangkas. Demikian sejak lama tapi kali ini keadaannya agak luar biasa. Dia segera memaklumkan keadaan sebenar bagaimana keadaan kakinya yang menyebabkan dia merasa tidak selesa, kadang merasa sakit yang bukan main-main. Katanya, dia jatuh di sebuah kedai makan di bandar. Kemudian dimasukkan ke hospital hampir sebulan. Diberi ubat oleh doktor sampai sekarang tidak juga sembuh malah betisnya tidak seperti orang lain, keras dan kejang, agak menyeksakan ketika kami memegangnya. Kesian Datuk.

"Syukurlah, kamu datang anak-anakku," ujarnya dengan senyum dan tawa. Sebuah kegembiraan yang amat kami rindukan. Itulah dia Datuk Haji Shuhaibun Yussuf, budayawan Gapena, seorang sasterawan yang tidak pernah layu di persada sastera tanah air terutama di Sabah. Beliau juga dia seorang ketua yang berjaya mentadbir keluarganya dengan kejayaan anak-anak dalam kehidupan masing-masing.

Kami pun bersembang seperti biasa. Berkunjung ke Dangau Budaya yang tidak mungkin tidak dikunjungi para pelajar, sasterawan dari Semenanjung, pegawai-pegawai kerajaan, ahli-ahli yang berhormat kerana bila berada di Sabah atau melewati Pekan Papar menjadi tidak sah. Daripada catatan buku lawatannya memang ramai yang datang, bersembang dan melakukan ziarah terhadap budayawan yang baik budi, kelakar dan mesra ini.
Kali ini kami bercakap pelbagai perkara dan tidak sah jika perbualan kami tidak menyentuh tentang penulisan, perkembangan sastera dan penerbitan karya sastera. Datuk Shuhaibun telah menyampaikan rasa kurang puas hatinya terhadap pentadbir DBP Sabah berhubungan dengan manuskripnya dan tanpa berselindung badan sastera ini sering ber****** dengannya. Rupanya tidak selesai juga permasalahan sasterawan ini, cuma entah apa pula kesudahannya bila persoalan pengurusan sastera dan sasterawan tidak pernah aman. Saya terus teringat sebuah kenyataan saya semasa MAIPS baru-baru apabila saya menyebut bahawa 'maruah para penulis kita sering diabaikan'. Memang banyak perkara yang boleh dilakukan oleh organisasi sastera tersebut walaupun kita percaya tidak pernah ada jalan titik untuk sesiapapun berasa puas. Tiada kepuasan dalam kehidupan ini, tetapi kewajaran setiap persoalan yang dibisikkan oleh orang-orang seperti Datuk Shuhaibun Yussuf sewajarnya didengar dan diambil perhatian. Bukan Datuk Shubaibun sahaja malah para sasterawan lain juga. Mana ada badan lain yang memberikan peranan kepada para penulis atau sasterawan selain DBP sebagai organisasi yang dimaksudkan terutama dalam urusan membina, membangun dan memantapkan mereka melalui hasil karya yang sepatutnya sering diperhatikan.

Hujah kami mudah. Apabila para pengurus sastera di Sabah yang berada di gedung mewah itu tidak punya minat yang mendalam terhadap pembangunan sastera secara menyeluruh, tidak ada apa yang boleh dilakukan lagi. JIka dengan terus terang ada kalangan mereka berkata di situ tempat mencari makan semata-mata bermakna pada kami, perlu wujud suatu sikap sebagai nilai tambah agar matlamat organisasi tersebut mampu dilaksanakan lebih telus dan tersusun dengan komitmen yang tinggi. Jika tidak, semuanya akan berlangsung seadanya, asal jadi lantaran itu tugasan semata-mata bukan disebabkan minat dan sebagainya, tidak mencapai tahap yang dikehendaki sepertimana dinyatakan dalam visi, misi, motto, piagam dan dalam standard ISO yang digunapakai. Apakah perlu dalam setiap pengambilan staf ke dalam organisasi berkenaan perlu ditekan juga latar calon yang ditemuduga misalnya apakah gambaran masa depannya apabila diterima bekerja. Tanpa bermaksud mahu mencampuri urusan dalaman, namun ia merupakan suatu hakikat yang mahu tidak mahu perlu difikirkan. Jangan sampai kita mendengar omelan, o tidak macam dululah, kita ada si polan dan si polan yang memang sasteranya mendarah daging dan berjaya melakukan program dengan baik sekali, memajukan sastera dan membangunkan penulis sekali gus. Memang benar, pentadbiran sentiasa berubah mengikut trend dan keadaan semasa. Masa lalu tetap telah berlalu. Hanya menjadi orak arik yang akan diperkatakan dan terus dibualkan malah menjadi bahan cemuhan apabila berlaku sesuatu yang tidak memihak kepadanya.

Inilah juga yang ditimbulkan oleh Bonda Dayang Salmah Salam beberapa hari lalu. Apakah kerana mereka ini penulis lama yang kurang sesuai hadir bersama trend masa kini yang lebih hebat. Kelihatannya inilah nasib penulis-penulis berusia yang sering juga merasakan mereka dipinggirkan, seakan dilupakan apatah lagi apabila menerima layanan yang kurang telus daripada pihak-pihak yang berkaitan. Barangkali ada yang mempertikaikan apalah orang-orang tuan ni, layanan apa lagi yang mereka mahu? Ada caranya sesuai dengan keadaan mereka. Mereka bukan mahu layanan yang berlebihan. Seperti kata Datuk Shuhaibun, dia boleh hidup mewah dengan layanan anak-anak yang telah berjaya. Begitu juga Bonda Dayang Salmah. Namun sebagai seorang sasterawan yang mengalir dalam darahnya roh yang dianugerahi Ilahi, tentulah ingin mendapatkan sesuatu yang paling tidak memberi tempat agar setiap buah fikiran mereka tidak diabaikan.

Apa salahnya jika nama mereka diabadikan menjadi jenama di setiap ruang atau bilik atau dewan yang difikirkan sesuai. Apa salahnya meletakkan khazanah karya mereka yang ada itu disusun mengikuti nama masing-masing bersama koleksi-koleksi yang mereka punyai. Sebuah muzium sastera tentulah tidak begitu praktikal dibina di tempat lain. Jadi apa salahnya diwujudkan muzium sastera itu di dalam gendung yang sedia ada. Bayangkan suatu ketika dulu, Datuk Shuhaibun pernah memungut dana untuk membina 'teratak' bagi menempatkan semua koleksibnya berupa buku, majalah, dokumentasi-dokumentasi serta artifak-artifak yang klasik sifatnya. Dia sanggup 'melukut di tepi gantang' lantaran tiada siapapun yang mahu membantu. Oleh kerana itu adalah wajar sekiranya hal ini difikirkan untuk sebuah tindakan yang lebih membawa faedah secara khusus. Apabila kita memilih yang mega dan megah, jangan pula lupa kepada dunia lain yang kecil dan terpencil kerana kedua-duanya punya makna dan kepentingan untuk pembangunan sastera secara menyeluruh.

Sudah tentu tidak ada kegembiraan yang lahir pada wajah Ahli Kehormat kami ini selain bersyukur dengan kehadiran kami yang sentiasa inginkan buah fikiran dan nasihat daripadanya. Sebaliknya kami juga berhasrat membantu di mana-mana yang dirasakan boleh untuk diketengahkan. Kami berdoa agar Datuk Shuhaibun cepat sembuh dan mampu bergerak seperti biasa. Tahniah juga kami ucapkan kepada beliau kerana akan menerima anugerah daripada Sekolah Menengah Kebangsaan Arshad Kota Belud sebagai Pengetua pertama sekolah berkenaan pada 3 Mei depan. Semoga ayahanda Datuk dan Datin sentiasa diberikan hidayah dan rahmat bersama anak dan cucu yang sedang membesar. Kami sentiasa berada bersama Datuk. Demikian ungkapan sebagai penuntup kunjungan kali ini, kami tetap menyapa senyum dan lambaian selepas enjin kenderaan saya hidupkan dan bergerak balik ke Ibu Kota.

Tiada ulasan: