Sabtu, Mei 03, 2008

Perihal Seniman dan Ahli yang Berhormat

Saya teringat apabila seorang sahabat dipindahkan ke bahagian lain lantaran menyiarkan cerpen karya penulis yang memihak kepada sebuah parti politik pembangkang, tugasnya sebagai editor ternyata mencabarnya antara kebenaran sebagai seniman dan kedudukannya dalam lingkungan 'saya yang menurut perintah'. Ini cerita lama yang saya percaya telah dilupakan. Hari ini saya mengenangkannya apabila seorang sahabat menceritakan kawan-kawan kami yang terlibat dalam pilihan raya umum negara baru-baru ini. Memang ramai kawan-kawan saya bertanding dan malangnya ramai memilih parti pembangkang dan bebas. Saya tahu menyertai pilihan raya sebagai calon bakal menerima pelbagai risiko terutama yang tidak memihak kepada parti kerajaan. Begitu pun sekiranya semua pihak berfikiran rasional, tidak timbul sebarang sikap prejudis, kerana apa yang penting setiap pilihan itu wajib dilaksanakan berdasarkan keperluan dan kewajipannya untuk berkhidmat kepada rakyat. Kadang-kadang semata-mata untuk rakyat, pelbagai keistimewaan yang pernah diterimanya sanggup dilupakan. Ada kawan yang sanggup melepaskan jawatannya dalam perkhidmatan semata-mata ingin menyatakan sesuatu untuk rakyat jelata.

Saya tidak ingin bersikap prejudis kepada sesiapapun yang memiliki pandangan yang berbeza antara satu sama lain. Pada saya apa yang perlu dilihat ialah fokus perjuangan mereka dan kita biasanya ingin memilih kebenaran. Mungkin saja ada sikap yang tidak baik di kalangan individu-individu tertentu yang harus diterimanya sebagai hukuman. Buat baik wajar dibayar dengan kebaikan, tetapi jika sikap yang tidak baik apakah jawapannya hal yang sebaliknya. Kita lihat rasional perbuatannya terlebih dahulu, saya fikir.

Sudah agak lama juga tidak berjumpa dengan sahabat-sahabat yang dimaksudhakan seperti Awang Karim Kadir selepas sahabat ini bertanding atas tiket Bebas di kawasan Tanjung Kapur Kudat. Seorang penggerak teater yang berkaliber, malah penyair dan penulis cerpen yang baik, petah berhujah dan berpandangan jauh terhadap apa juga isu. Saya ingin mengaitkan fokus tulisan di awal tadi dengan Awang Karim, walau apapun pandangan beliau terhadap dunia kehidupan ini, Awang Karim masih seorang seniman yang harus diberikan tempat sebaiknya di sisi masyarakat seniman. Apakah kerana beliau menyertai pilihan raya dan tidak memihak kepada pemerintah beliau wajar disisihkan, tentu tindakan ini tidak masuk akal sebagai seniman dan dengan pemikiran yang terbuka meletakkannya dalam sebuah bilik yang terasing. Karya-karyanya sudah patut sekali diterbitkan, sewajarnya juga mengetengahkan sebarang karyanya dibicarakan terutama sekali yang terdapat dalam teks KOMSAS.

Memang tidak menghairankan sekiranya ada kalangan yang memandang serong kepada orang-orang seperti Karim kerana bukan beliau sahaja yang menerima natijah sedemikian. Saya tetap menghormati Tuan Haji Ismaily Bongsu atau Jamal Sulai misalnya, walaupun dari segi idealisme politik mereka memilih parti pembangkang tetapi dari sudut kesenimanan mereka saya fikir menjadi soal lain yang harus dihormati. Semua yang mengenali Haji Ismaily (bertanding di Parlimen Kimanis) tentu tahu sikap dan juga caranya berbicara, berhujah, berfikir ... Begitu juga Jamal Sulai (bertanding di DUN Tungku, Lahad Datu), meski siapa pun mereka ini, jangan letakkan jurang yang jauh untuk mereka. Menjadi suatu kerugian kepada gerakan budaya dan juga sastera kita. Saya fikir telah tiba masanya perilaku jumud atau prejudis terhadap seseorang itu diketepikan. Misalnya memadamkan 'bakti dan jasa' mereka daripada peta dan sejarah sastera dan budaya kita. Sudah sampai masanya juga kita berfikiran terbuka, para pengurus gerakan budaya dan sastera kita harus bangun bersama menyatukan buah fikiran secara relevan. Tidak ada ertinya sifat-sifat jumud yang hanya mementingkan realiti semasa tetapi apakah semangat semasa itu berlanjutan atau setakat 'hangat-hangat tahi ayam' atau ketika mereka mengambil kesempatan atas situasi bobrok sekarang lalu meletakkan diri berada di hadapan kononnya ingin menyatukan masyarakatnya yang sedang berpecah belah. Cuba baca ini dan renungkan di mana rasionalnya peranan sebuah pertubuhan yang menjadi tunggangan pihak tertentu. Kita perlu bersikap realistik dengan memecahkan tradisi berburuk sangka, bukankah ini amalan dan sifat yang telah lama didukung, jika tidak tentu tidak terjadi peristiwa perpecahan yang bukan alang kepalang lagi sekarang ini. Ungkapan-ungkapan lama seperti 'carik-carik bulu ayam lama-lama bercantum juga', atau 'air ditetak tidak kan putus' atau 'bulat air kerana pembentung, bulat kata kerana muafakat' memang sering diterjemahkan dalam masyarakat kita. Keindahan pada kata tidak semudah atau tidak seindah perilaku kita. Hingga bila telah 'terhantuk barulah terngadah' barulah mencari cara membetulkan silap dan salah.

Kita tidak ingin masyarakat seniman juga menerima peristiwa yang sama khsususnya di Sabah. Komuniti sastera kita tidak begitu besar namun ia boleh digahkan dengan caranya yang tersendiri. Melalui budaya yang telah tercerna sekian lama melalui keindahan bahasa seperti pantun dan syair dan kini corak berhujah yang semakin canggih, saya fikir belum terlambat untuk meletakkan semula segala kekurang yang ada di tempat yang mulia . Kita harus menjadikan peristiwa yang terjadi di Dewan Parlimen baru-baru ini sebagai ikhtibar menerusi cara dan sikap ahli Parlimen kita yang rendah caranya berbahasa. memberi gambaran yang lain tetang masyarakat di Sabah. Tentu kita tidak mahu menerima tohmahan atau ejekan yang lebih buruk daripada itu. Walaupun semua itu berpunca daripada cara melayan emosi, namun kita harus sedar tentang persiapan sebelum memulakan sesuatu. Sebab itu kita harus kembali kepada akar budaya kita. Bukan budaya Melayu sahaja tetapi budaya pelbagai kaum yang sifat akarnya lebih memilih kepada semangat harmoni bukan 'main redah sahaja' sambil memikiran rakyat di luar yang mengharapkan sesuatu yang lebih berharga daripada bercakaran dan berhujah tanpa memberi sebarang makna.

Tiada ulasan: