Khamis, April 30, 2009

ANTOLOGIA DE POETICAS

NAWAITU

Ingin dilihat besar kerana manusia
ingin dilihat kecil kerana Allah

Buat baik semata-mata kerana Allah
niatkan salawat ini kerana Allah

Merekapun datang berbodong-bodong
bersalawat beramai-ramai

Lelaki dan wanita
bersentuh bahu bersalawat memenuhkan padang

Mereka berkata, kami datang meramaikan
niat kami mengenang hijrah nabi

Namun hairan mereka ketika sampai waktunya
diangkakan bilangan ke sekian

Diberi senyum kerana mencapai rekod kehadiran
hingga habis salawat mereka berkeliaran

Padang ini sepi
mengharap redha dan restu Ilahi.

Dalam entri yang saya buat beberapa waktu lepas, saya ada menyatakan sebuah puisi saya telah diterjemah dalam Bahasa Portugis. Puisi yang tertera di atas inilah puisi yang dimaksudkan. - NAWAITU

NAWAITU mempunyai sejarah tersendiri sepanjang saya menulis puisi. Saya tidak menyangka puisi NAWAITU menawan fahaman pihak panel penilai Hadiah Sastera Sabah 2004/2005 bagi kategori puisi. Hanya apa yang boleh saya ceritakan bagaimana puisi NAWAITU dicipta. Saya mulakan begini: satu kegilaan manusia di Sabah (di tempat-tempat lain juga saya fikir) ialah mencipta rekod Malaysia. Memang banyak sekali, misalnya, membuat bubu (lukah) paling besar, membina menara buah-buahan paling tinggi, mereka gasing paling besar, membaca puisi paling lama, menyanyi lagu rakyat paling lama dan sebagainya lagi. Pada saya ini suatu kecenderungan sebenarnya bukan kegilaan.

Kecenderungan manusia di tempat saya ini menyusur pula dalam dakwah. Pada satu ketika, semasa menyambut Maulid Rasul S.A.W, dianjurkan program di Padang Merdeka, Kota Kinabalu mempelawa seramai mungkin orang Islam berkumpul. Ramailah yang datang dan menyanyikan Salawat Badar beramai-ramai. Positifnya upacara begini mengangkat agama dengan ungkapan-ungkapan kasih kepada Rasul S.A.W. Namun negatifnya program ini telah memperlihatkan kemungkinan-kemungkinan riak, tidak ikhlas dan yang lebih jelas dalam fikiran saya ialah mengapa hal-hal peribadatan ini pun direkodkan berdasarkan jumlah ramai orang mengambil bahagian.

Saya menulis suasana ini dengan kesedaran yang tinggi. Memang saya pernah ditegur mengapa saya bercakap dengan lantang terutama dalam KEMSAS (Milis Kelab Komuniti Maya Sastera Sabah). Saya berasa amat tersentuh sebenarnya. Natijah daripada itu saya merakamkan peristiwa tersebut dalam genre yang lain iaitu puisi. Terjadilah NAWAITU. Tentang niat seseorang terhadap sesuatu apatah lagi yang bersangkutan tentang ibadah dan akidah. Nah, kini ia turut dibaca para pecinta puisi di Indonesia dan Portugal. Saya salinkan sepenuhnya puisi ini dalam versi Portugis:

NAWAITU

Querem parecer grandes frente aos humanos

Querem parecer pequenos frente a Ala


Praticam o bem apenas por Ala

Oferencem este salawat a Ala

Assim vem juntos
Recitando o salawat em romaria


Homens e mulheres

Empurram-se recitando o salawat saturando o espaco


Dizem, chegamos em multidao
Desejamos lembrar hijrah nabi


Porem estranho-os quando chega o momento

Numerados com o numero tal

Sorriem-lhes porque atigem o recorde de assistencia

Ao acabar o salawat dispersam


Este espaco permanece silencioso

Espera a revelacao de Deus


Puisi ini antara ratusan puisi karya Penyair dari tiga negara: Indonesia, Portugal dan Malaysia dikumpul dengan judul ANTOLOGIA DE POETICAS disusun oleh Maria Emila Irmler dan Danny Susanto. Antologi puisi Portugas Indonesia Malaysia ini membuka cakerawala yang komprehensif tentang perjalanan puisi ketiga negara berikut keberagaman kultur yang melatarbelakanginya. Dilengkapi dengan biografi singkat, penyair, aliran serta periodesasi, membuat buku ini dapat dinikmati oleh kalangan pecinta puisi dan menjadi referensi bagi mahasiswa. Di sisi lain, penerbitan buku ini merupakan langkah penting dalam usaha meningkatkan kerjasama antara ketiga negara.

Dari Malaysia selain saya, penyair yang terlibat - Kemala, Firdaus Abdullah, A.Samad Said, Usman Awang, Muhammad Haji Salleh, Baha Zain, Latif Mohidin, a.Ghafar Ibrahim, Siti Zainon Ismail, Moechtar Awang, Kassim Ahmad, Lim Swee Tin, Zaen Kasturi, Marsli NO dan Rahmidin Azhari. Dari Indonesia seramai 52 penyair dan Portugal 50 penyair melengkapkan penyelengaraan antologi puisi ini yang diterbitkan oleh PT Gramedia Pustaka Utama, Jakarta.

~ Hasyuda Abadi ~

Tiada ulasan: