Label

2017 2022 2025 A.Halim Ali Adat Agama Aktiviti HA Aktiviti IPS Al-Quran Alur Amil Jaya Ammi Manja Analisis Analisis Puisi Andekdot Anekdot Antologi Puisi Anugerah Anugerah Pena Kinabalu Anugerah Sasterawan Negeri Sabah Apresiasi Apresiasi Sastera Ariffin Artikel Artikel Sastera Artistik ASAS ASIS2 2024 ASN Azlinah Azrone Baca Puisi Bagandang BAHASA Bahasa Melayu Bait-bait Baitul Muqaddam Baju Baju Hasyuda Abadi Bakhtin Basirah Bayaran BBK Bengkel Puisi Berimpak Tinggi Berita Harian Online Bernama Bicara Karya Biodata Biodata Ringkas Biodata Ringkas2 Budaya Bukit Selembau Buku Buku Puisi Burung Burung-burung Demokrasi Catatan Perjalanan Cerpen Dajal Data Hasyuda Abadi Datuk Hj Suhaibun Yussuf DBKK DBP Malaysia DBP Sabah Deklamasi Puisi Demokrasi Desigining Dewan Masyarakat Dewan Sastera di Samudera Dialog Teluk 11 Dialogisme Diam diLembukan Dr Mahathir dunia sastera Ekokritik Emin Madi Esei Esei Sastera Fatwa Sastera Islami Fauziah Moksin Filem Fitri Foto Frost Futuristik gagasan Galeria Visual Hasyud Abadi Gapena Gizi H1 N1 HA Arts Hadiah Puisi K.Bali Hadiah Sastera Hadiah Sastera Sabah Hadijah Haji Hamka Hari Kebangsaan Hari Sastera Hasyuda Abadi Hedonis hiper Hirah HSPM Hujan Hutan Ayah Hutan Ayah (Cover) Hutan Ayahm IPS Idea Ikatan Penulis Sabah Ilustrasi intelek Intertekstualiti IPS Istiqomah Izzuddin Fitri Jakim Jamdin Buyong Janatan Kandok Jasni Matlani Jheains Juara Rakyat Jubli Perak DBKK Julia Kristeva K.Bali Kata Kata-kata Katapilar Keberhasilan Keberhasilan Tertinggi Hasyuda Abadi Kekuasaan Kelahiran Sekuntum Cermin Keluargaku Kemali di Lahad Rahsia Kematangan Kembali di Lahad Rahsia Kembara Kalimantan Kepaduan Keratan akhbar Sabah Kesenian Islam Kesusasteraan Borneo Ketua Satu IPS Khilaf Klise Komposisi Kota Kota Kinabalu Kota Literasi Dunia Kota Sastera Kritikan Lagu IPS Larut Lirik Lagu Penulis Sabah Literasi Lukisan Maal Hijrah Madani Mahathir Mahrajan Persuratan dan Kesenian Islam Nusantara Majalah Makalah Makkah Maktab Sabah Malam Hari Tiga Malaysia Madani MAPENA KINABALU Masa lalu MASTERA Maulidurrasul MBSS Melawan Melawan Kebiasaan Membakut Memilih Memuji Menikahi Merdeka MHT Miri Montaj Motto IPA Muhasabah Muizz Musim Perubahan di Negeri Kami Muzalifah Nadwah Sastera Islam Nadwah Serantau Persuratan Islam Naratif Kesempatan Narudin Nasyid Norawi Hj Kata Numera Nur Nusantara Orang Jaga Panduan Menulis Puisi Panji Pratama Pantun Paradox Patriotisme Pelancaran Buku DBP Pemikiran Hasyuda Abadi Pena PENA. Hasyuda Pencalonan ASNS3 Pengarang Pengolah Pengurusan Sastera Penulis Penulis Kreatif Penulis Sabah Penyair Penyair Islam Percakapan Tentang Tema Perpaduan Persidangan Persuratan Kebangsaan Perspektif Persuratan Islami Pilihan raya Pingat Penulis Sabah plagiarisme Pokok politik Politikj Potugis PPS PPSB PPSMI Profesional Proper Psikologi Puisi Puisi Adalah Puisi Adalah... Fenomena Puisi Amil Jaya Puisi Esei Puisi Islami Puisi kabur Puisi Ramadan Pustaka Iqbal Nazim Putatan Rabbani Rahman Shaari Raja Lawak Rencana Riadah Seni Rumah Kita Rumah Puisi Hasyuda Abadi RupHA RupHAm Sabah Sabah Maju Jaya Sahara Sajak Koperasi Salam buat Kekasih Sastera Sastera Islam Sastera Kanak-kanak Sastera Nusantara Sastera Sabah SASTERAWAN Sasterawan Negara Sasterawan Negeri Sabah ke-3 Sasterawan Sabah Sayembara Sayembara Puisi Adalah SEA Write Award Seberkas Idea Tentang Pohon Sejarah Hadiah Puisi K.Bali Senandung Kota di Bibir Samudera Sengsara Sepanggar Sepasang Sayap Jelita Sesekali Menoleh Ke Belakang Siapa Hasyuda Abadi SMJ SMK St John Suara yang Terbuka Suntik Sunyi Surat Surat Khabar Susatera Tadabur Teater Terjemahan Tinta Titik di kalbu nazim Tokoh Mahrajan 2014 Toleran Tots Tuan Tun Juhar TYT Sabah Ucapan Ulasan Cerpen Ulasan Sayembara Peraduan Menulis Cerpen Sempena Hari Malaysia 2020 UNESCO utube Utusan Borneo Wacana Sasterawan Wasatiyyah Wawancara Zubaidi Zubir Ali

Isnin, Julai 24, 2017

Nilai puisi dalam keperkasaannya


oleh Hasyuda Abadi
hasyuda@gmail.com
PUISI menjadi genre sastera yang begitu diminati adalah ungkapan biasa. Saya lebih suka untuk mengatakan bahawa puisi begitu digilai ramai penulis ketika ini. Apatah lagi dengan adanya pelbagai medan yang interaktif di media sosial. Setiap detik kita akan menemukan puisi-puisi baharu. Ini merupakan salah satu sumbangan media dalam perkembangan sastera Melayu kita di nusantara bahkan Negara kita juga. Grup-grup sastera di laman maya yang berlambak mengumpulkan ribuan penulis puisi dan ribuan puisi.

Lantaran ghairah berpuisi, kelihatan juga terdapat penulis yang kurang memilih. Mengapa saya katakan demikian atas beberapa asbab. Antaranya disebabkan ingin dikenali, ingin mahu karyanya segera dibaca rakan-rakan atau begitu suka sekali agar puisi-puisinya dipaparkan dalam ruangan yang ada. Tidak kurang juga keseronokan melihat karya-karya terpapar setiap hari. Apatah lagi ingin memastikan berapa ‘like’ atau komen rakan-rakan dalam grup. 

Maka ada ketikanya terdapat penulis kurang berhati-hati, karyanya kurang matang, pemilihan diksi yang lemah dan sebagainya sehingga saya menemukan juga ciri-ciri kain perca dilakukan oleh sesetengah penulis ketika menzahirkan puisi-puisinya. Dia hanya menampal atau menempelkan dksi-diksi yang kosong. Satu yang mengkhuatirkan  saya ialah apabila terdapat puisi-puisi Islami atau yang mempunyai nilai Islami ditulis oleh mereka yang bukan beragama Islam terutama yang berkaitan dengan akidah akan mengelirukan pembaca. Pada saya, ini tidak seharusnya berlaku. Namun inilah alam realiti. Inilah dunia maya tanpa sempadan.

Jelasnya, apa pun juga tema yang dipilih, setiap penulis telah memiliki potensi cipta masing-masing melalui proses kreatif bermula daripada lahirnya idea atau ilham, pemurnian idea, pembugaran seterusnya lahir sebuah karya sebagaimana harusnya bentuk sebuah puisi yang matang.

Berpuisi adalah ekspresi jiwa. Setiap puisi yang dicipta, lazimnya lebih sebagai perwakilan hati. Bukan jarang, seorang penulis keliru dengan kalimat-kalimat yang telah ditulisnya sendiri. Tanpa disedari, muncul kejutan-kejutan ekspresi yang menggambarkan sebuah situasi: cinta, rindu, dendam, kebencian, indah, bahkan permusuhan. Puisi sering juga menjelma menjadi mantera-mantera tertentu yang mampu menakluk kerasnya hati seorang pembaca.

Disebabkan puisi lahir dari dalam diri seseorang, penulis perlu merangsang agar ia keluar menjadi kalimat-kalimat luarbiasa yang indah. Proses perangsangan itu tiada beza dengan saat menulis cerpen atau novel. Hanya saja, menulis puisi lebih diperlukan konsep simbol daripada sumber kata-kata yang harus dipilih bagi mewakili ungkapan perasaan atau suatu situasi yang ingin kita lantunkan menjadi bait-bait puisi yang mempesona.

Untuk itu, sebaiknya kita harus melalui proses perangsangan itu sebagai berikut. Meskipun beberapa orang tidak harus melewati proses ini, sekadar berkongsi ilmu, setidaknya membantu atau mempermudahkan lahirnya sebuah puisi.

Pertama, meditasi untuk ketenangan hati. Meditasi tidak harus dilakukan ‘seperti’ orang sedang melakukan yoga. Anda hanya perlu menenangkan fikiran sebelum melakukan proses selanjutnya. Dalam setiap agama, kita mengenali istilah sembahyang, yang tidak lain sebagai proses 'meditasi' untuk menenangkan diri atau berdialog dengan Sang Pencipta.

Kedua, bagaimana membayangkan peristiwa atau situasi. Jika ketenangan hati telah menghampiri anda, silakan membayangkan peristiwa atau situasi yang indah atau yang selama ini membuat hati anda bergejolak atau tertarik untuk mengamati secara berulang.

Ketiga, setelah membayangkan peristiwa atau situasi, silakan mencuba mengilustrasikannya secara ringkas ke dalam fikiran. Akan lebih mudah jika anda melakukannya dalam bentuk coretan-coretan kalimat atau beberapa kata di kertas, di telefon tangan, di laptop, atau media apapun yang mampu menyimpan gagasan fikiran.

Tahap selanjutnya, ringkaskanlah kalimat-kalimat atau rangkailah kata-kata yang telah anda ilustrasikan dengan kalimat atau kata-kata yang menyimbolkan atau menjadi tanda khas dan menarik sesuai dengan hati dan fikiran. Sekiranya anda telah kenal gaya bahasa elok melakukannya. Misalnya bagaimana atau bila masanya atau di mana setepatnya menerapkan unsur-unsur metafora, alegori, anafora dan sebagainya.

Tadi adalah landasan keempat. Kelima, mari rapikan dan menghaluskan kalimat atau kata. Biasakan bertemankan kamus dan buku-buku rujukan berkaitan. Ada saatnya penyair yang mapan begitu berani mencipta diksi-diksi atau kalimat-kalimat baharu sesuai dengan zaman dan situasi. Keberanian mencipta harus diselami bersama ilmu. Ilmu itu mungkin berpunca daripada pergaulan, perbualan, pembacaan, kuliah dan buku-buku yang dibaca.

Terakhir, jangan lupa membaca berulang-ulang sebanyak boleh kalimat-kalimat yang telah disusun, dan rasai nada dan intonasinya. Jika masih merasakan ada kejanggalan, ulangi terus membacanya hingga menemukan kenikmatan dan kepuasan spiritual atas karya puisi anda sendiri itu.

Begitulah antara proses perangsangan idea untuk menjadi sebuah puisi yang menarik dan mempesona. Kita tidak perlu ragu untuk melakukannya. Sebab, setiap orang memiliki potensi untuk membuat keindahan dalam puisi-puisnya. Mungkin bagi sesetengah pembaca telah mempunyai pendapatnya sendiri dan meletakkan karya anda sebagai karya yang masih lemah, tidak puitis, tiada roh dan seumpamanya. Setidaknya, puisi anda mampu hidup membantu melegakan berbagai masalah yang sedang manusia lain hadapi. Akan lebih beruntung lagi jika dikumpulkan puisi-puisi tersebut, lalu diterbitkan menjadi sebuah buku. Bukankah itu sangat memuaskan secara spiritual. Namun saya senang pada ungkapan bahawa ketika pemimpin berkisah tentang politik para penyair menulis puisi dan salah satu mengenai peristiwa mereka.

Ramai penulis berjaya menghasilkan puisi tetapi tidak semua puisi yang ditulis itu memberikan nilai terbaik buat pembaca. Soalnya ialah sejauh mana potensi kreatif anda dalam keghairahan menulis itu menepati ciri-ciri puisi yang sebenarnya dan nawaitu dari seawal kalimat kata kerana segala roh niat itu membawa kepada sebuah hasil karya yang penuh dengan makna yang besar. Puisi seharusnya dibesarkan oleh intipati selain keindahan bukan pada pemilihan diksi yang sekadar ditampal di sana-sini. Jangan percaya bahawa setiap emoji terbaik yang kita terima di media sosial itu sebangai tanda karya kita memang baik atau memberi nikmat kebahagiaan kepada orang lain. Puisi tidak mungkin sekadar dibaca sambalewa seperti membaca berita di surat khabar. Puisi perlu dirasai, dinikmati, disentuh oleh hati, digerak oleh akal, diperindah oleh kalimat-kalimat yang kita fahami. Puisi tidak harus beku. Ia perlu mengalir dengan tenang. Andai ia laksana kali kita akan menikmati kedamaian panorama alam.

Mungkin puisi juga menjadi medan kemarahan dalam latar kritis penulis. Sudah tentu nuansanya berbeza lalu puisi akan menjadi pentas perbalahan. Ketika membaca rontok segala damai yang seharus ada. Puisi-puisi yang keras menyebabkan lantai keindahan tidak memberikan persembahan yang harmoni. Ada bisa yang tinggal dalam fikiran yang diharapkan mengena sasaran. Saat ingin membetulkan kebobrokan, penyair tersisih di dalam obses membenarkan tindakannya. Persoalan tetap abadi dalam persoalan yang tidak akan selesai kerana suara penyair tidak cukup hanya benturan kata-kata. Fikirannya tidak cukup diurai dengan emosi semata-mata.

Sudah tentu kita tidak mahukan penjelasan-penjelasan tetapi bagaimana mampu dirungkai penyelesaiannya. Banyak persoalan yang memerlukan penyelesaian namun yang sering kita terima hanya penjelasan-penjelasan yang tidak diperlukan lagi. Kebobrokan kepemimpinan sesetengah pihak perlu ditangani dengan sikap yang sepadu. Puisi tidak mungkin mampu menyelesaikan masalah tetapi melihat ke dalam masalah untuk diperoleh penyelesaian. Pemimpin yang hipokrit perlu ditatang bukan semata ditentang. Bagaimana lagak penentangan itu letaknya nilai puisi, nilai positif fikiran dan nilai sebenar jati diri kita sebagai penulis yang berwibawa. Semoga potensi kreatif anda akan menemukan nilai-nilai terbaik dan terus berkobar-kobar untuk puisi terindah.


PUSTAKA IQBAL NAZIM

Tiada ulasan: