Isnin, Julai 24, 2017

Nilai puisi dalam keperkasaannya


oleh Hasyuda Abadi
hasyuda@gmail.com
PUISI menjadi genre sastera yang begitu diminati adalah ungkapan biasa. Saya lebih suka untuk mengatakan bahawa puisi begitu digilai ramai penulis ketika ini. Apatah lagi dengan adanya pelbagai medan yang interaktif di media sosial. Setiap detik kita akan menemukan puisi-puisi baharu. Ini merupakan salah satu sumbangan media dalam perkembangan sastera Melayu kita di nusantara bahkan Negara kita juga. Grup-grup sastera di laman maya yang berlambak mengumpulkan ribuan penulis puisi dan ribuan puisi.

Lantaran ghairah berpuisi, kelihatan juga terdapat penulis yang kurang memilih. Mengapa saya katakan demikian atas beberapa asbab. Antaranya disebabkan ingin dikenali, ingin mahu karyanya segera dibaca rakan-rakan atau begitu suka sekali agar puisi-puisinya dipaparkan dalam ruangan yang ada. Tidak kurang juga keseronokan melihat karya-karya terpapar setiap hari. Apatah lagi ingin memastikan berapa ‘like’ atau komen rakan-rakan dalam grup. 

Maka ada ketikanya terdapat penulis kurang berhati-hati, karyanya kurang matang, pemilihan diksi yang lemah dan sebagainya sehingga saya menemukan juga ciri-ciri kain perca dilakukan oleh sesetengah penulis ketika menzahirkan puisi-puisinya. Dia hanya menampal atau menempelkan dksi-diksi yang kosong. Satu yang mengkhuatirkan  saya ialah apabila terdapat puisi-puisi Islami atau yang mempunyai nilai Islami ditulis oleh mereka yang bukan beragama Islam terutama yang berkaitan dengan akidah akan mengelirukan pembaca. Pada saya, ini tidak seharusnya berlaku. Namun inilah alam realiti. Inilah dunia maya tanpa sempadan.

Jelasnya, apa pun juga tema yang dipilih, setiap penulis telah memiliki potensi cipta masing-masing melalui proses kreatif bermula daripada lahirnya idea atau ilham, pemurnian idea, pembugaran seterusnya lahir sebuah karya sebagaimana harusnya bentuk sebuah puisi yang matang.

Berpuisi adalah ekspresi jiwa. Setiap puisi yang dicipta, lazimnya lebih sebagai perwakilan hati. Bukan jarang, seorang penulis keliru dengan kalimat-kalimat yang telah ditulisnya sendiri. Tanpa disedari, muncul kejutan-kejutan ekspresi yang menggambarkan sebuah situasi: cinta, rindu, dendam, kebencian, indah, bahkan permusuhan. Puisi sering juga menjelma menjadi mantera-mantera tertentu yang mampu menakluk kerasnya hati seorang pembaca.

Disebabkan puisi lahir dari dalam diri seseorang, penulis perlu merangsang agar ia keluar menjadi kalimat-kalimat luarbiasa yang indah. Proses perangsangan itu tiada beza dengan saat menulis cerpen atau novel. Hanya saja, menulis puisi lebih diperlukan konsep simbol daripada sumber kata-kata yang harus dipilih bagi mewakili ungkapan perasaan atau suatu situasi yang ingin kita lantunkan menjadi bait-bait puisi yang mempesona.

Untuk itu, sebaiknya kita harus melalui proses perangsangan itu sebagai berikut. Meskipun beberapa orang tidak harus melewati proses ini, sekadar berkongsi ilmu, setidaknya membantu atau mempermudahkan lahirnya sebuah puisi.

Pertama, meditasi untuk ketenangan hati. Meditasi tidak harus dilakukan ‘seperti’ orang sedang melakukan yoga. Anda hanya perlu menenangkan fikiran sebelum melakukan proses selanjutnya. Dalam setiap agama, kita mengenali istilah sembahyang, yang tidak lain sebagai proses 'meditasi' untuk menenangkan diri atau berdialog dengan Sang Pencipta.

Kedua, bagaimana membayangkan peristiwa atau situasi. Jika ketenangan hati telah menghampiri anda, silakan membayangkan peristiwa atau situasi yang indah atau yang selama ini membuat hati anda bergejolak atau tertarik untuk mengamati secara berulang.

Ketiga, setelah membayangkan peristiwa atau situasi, silakan mencuba mengilustrasikannya secara ringkas ke dalam fikiran. Akan lebih mudah jika anda melakukannya dalam bentuk coretan-coretan kalimat atau beberapa kata di kertas, di telefon tangan, di laptop, atau media apapun yang mampu menyimpan gagasan fikiran.

Tahap selanjutnya, ringkaskanlah kalimat-kalimat atau rangkailah kata-kata yang telah anda ilustrasikan dengan kalimat atau kata-kata yang menyimbolkan atau menjadi tanda khas dan menarik sesuai dengan hati dan fikiran. Sekiranya anda telah kenal gaya bahasa elok melakukannya. Misalnya bagaimana atau bila masanya atau di mana setepatnya menerapkan unsur-unsur metafora, alegori, anafora dan sebagainya.

Tadi adalah landasan keempat. Kelima, mari rapikan dan menghaluskan kalimat atau kata. Biasakan bertemankan kamus dan buku-buku rujukan berkaitan. Ada saatnya penyair yang mapan begitu berani mencipta diksi-diksi atau kalimat-kalimat baharu sesuai dengan zaman dan situasi. Keberanian mencipta harus diselami bersama ilmu. Ilmu itu mungkin berpunca daripada pergaulan, perbualan, pembacaan, kuliah dan buku-buku yang dibaca.

Terakhir, jangan lupa membaca berulang-ulang sebanyak boleh kalimat-kalimat yang telah disusun, dan rasai nada dan intonasinya. Jika masih merasakan ada kejanggalan, ulangi terus membacanya hingga menemukan kenikmatan dan kepuasan spiritual atas karya puisi anda sendiri itu.

Begitulah antara proses perangsangan idea untuk menjadi sebuah puisi yang menarik dan mempesona. Kita tidak perlu ragu untuk melakukannya. Sebab, setiap orang memiliki potensi untuk membuat keindahan dalam puisi-puisnya. Mungkin bagi sesetengah pembaca telah mempunyai pendapatnya sendiri dan meletakkan karya anda sebagai karya yang masih lemah, tidak puitis, tiada roh dan seumpamanya. Setidaknya, puisi anda mampu hidup membantu melegakan berbagai masalah yang sedang manusia lain hadapi. Akan lebih beruntung lagi jika dikumpulkan puisi-puisi tersebut, lalu diterbitkan menjadi sebuah buku. Bukankah itu sangat memuaskan secara spiritual. Namun saya senang pada ungkapan bahawa ketika pemimpin berkisah tentang politik para penyair menulis puisi dan salah satu mengenai peristiwa mereka.

Ramai penulis berjaya menghasilkan puisi tetapi tidak semua puisi yang ditulis itu memberikan nilai terbaik buat pembaca. Soalnya ialah sejauh mana potensi kreatif anda dalam keghairahan menulis itu menepati ciri-ciri puisi yang sebenarnya dan nawaitu dari seawal kalimat kata kerana segala roh niat itu membawa kepada sebuah hasil karya yang penuh dengan makna yang besar. Puisi seharusnya dibesarkan oleh intipati selain keindahan bukan pada pemilihan diksi yang sekadar ditampal di sana-sini. Jangan percaya bahawa setiap emoji terbaik yang kita terima di media sosial itu sebangai tanda karya kita memang baik atau memberi nikmat kebahagiaan kepada orang lain. Puisi tidak mungkin sekadar dibaca sambalewa seperti membaca berita di surat khabar. Puisi perlu dirasai, dinikmati, disentuh oleh hati, digerak oleh akal, diperindah oleh kalimat-kalimat yang kita fahami. Puisi tidak harus beku. Ia perlu mengalir dengan tenang. Andai ia laksana kali kita akan menikmati kedamaian panorama alam.

Mungkin puisi juga menjadi medan kemarahan dalam latar kritis penulis. Sudah tentu nuansanya berbeza lalu puisi akan menjadi pentas perbalahan. Ketika membaca rontok segala damai yang seharus ada. Puisi-puisi yang keras menyebabkan lantai keindahan tidak memberikan persembahan yang harmoni. Ada bisa yang tinggal dalam fikiran yang diharapkan mengena sasaran. Saat ingin membetulkan kebobrokan, penyair tersisih di dalam obses membenarkan tindakannya. Persoalan tetap abadi dalam persoalan yang tidak akan selesai kerana suara penyair tidak cukup hanya benturan kata-kata. Fikirannya tidak cukup diurai dengan emosi semata-mata.

Sudah tentu kita tidak mahukan penjelasan-penjelasan tetapi bagaimana mampu dirungkai penyelesaiannya. Banyak persoalan yang memerlukan penyelesaian namun yang sering kita terima hanya penjelasan-penjelasan yang tidak diperlukan lagi. Kebobrokan kepemimpinan sesetengah pihak perlu ditangani dengan sikap yang sepadu. Puisi tidak mungkin mampu menyelesaikan masalah tetapi melihat ke dalam masalah untuk diperoleh penyelesaian. Pemimpin yang hipokrit perlu ditatang bukan semata ditentang. Bagaimana lagak penentangan itu letaknya nilai puisi, nilai positif fikiran dan nilai sebenar jati diri kita sebagai penulis yang berwibawa. Semoga potensi kreatif anda akan menemukan nilai-nilai terbaik dan terus berkobar-kobar untuk puisi terindah.


PUSTAKA IQBAL NAZIM

Tiada ulasan: