Sabtu, Februari 18, 2012

SESEKALI MENOLEH KE BELAKANG | Bertemu Melayu Patani di Membakut


PESERTA Mahrajan Persuratan dan Kesenian Islam Nusantara yang berlangsung di Membakut baru-baru ini antaranya mewakili Patani. Walaupun kerap disebut secara diplomatik mewakili Thailand sehingga juracara tiba-tiba berbahasa Inggeris kerana kewujudan warga 'Thai' itu, sebenarnya individu yang saya maksudkan seorang pemuda Melayu Patani yang sedang berjuang mempert...ahankan tanah airnya dan juga bahasanya daripada terus dicerca merbakan oleh kerajaan Thailand. Betapa tebal semangat Melayunya saya telah kesan semenjak bertemu buat pertama kali di Pekanbaru Riau bulan Oktober lepas ketika kami menyertai Festival Penyair Korea-Asean ke-2. Pada awalnya dulu saya juga beranggapan bahawa peserta dari Thailand ini sosok tuturnya dalam bahasa Thai seperti wakil dari negara Filipina atau Korea. Rupanya tekaan saya salah. Ada tiga peserta yang bukan sahaja fasih berbahasa Melayu tetapi nama mereka juga Melayu walaupun ejaannya telah berwarna Thailand. Ketika dia membacakan puisinya di salah sebuah kampung yang merencana program-program pengisian Mahrajan iaitu di Kampung Brunei, beliau menuturi puisi dalam versi Bahasa Melayu baru kemudiannya dialih bahasa dalam bahasa Thai, saya bertanya mengapa demikian jadinya. Demikian yang apa, tanyanya pula. Bukankah lazimnya alih bahasa itu dalam bahasa Melayu tetapi anda sebaliknya. Katanya, saya orang Melayu! .

Pemuda Patani ini bernama Phaosan Jehwae, sukar juga disebut, jika Melayunya Nik Fauzan begitu. Ini adalah angkara menThaikan semua pekara termasuklah nama dan tulisan di tempat kami, jelas Phaosan semasa saya menghantarnya kembali ke Bandar Seri Begawan melalui Menumbok. Kerana itu juga kami terus berjuang untuk mengembalikan kegemilangan bahasa Melayu.

Phaosan adalah pesyarah di Jabatan Bahasa Melayu, Fakulti Sastera dan Sains Kemasyarakatan Universiti Islam Yala. Beliau juga merupakan alumni Universitas Negeri Jakarta dan Universitas Gadjah Mada Yogyakarta. Sejak masih menjadi mahasiswa lagi Phoasan aktif menulis karya ilmiah di pelbagai media massa peringkat regional, nasional dan dunia. Pada masa ini Phoasan menerima biasiswa daripada kerajaan Negara Brunei Darussalam di peringkat Ph.D dalam bahasa dan linguistik Melayu.

Sejak dikenali, Phoasan merupakan seorang yang periang tetapi pada saya ia mempunyai ilmu dan pengalaman sebagai perantau yang berilmu. Walaupun pada usia di awal 30-an, memang muda untuk digelar ilmuan. Namun realitinya begitulah, Phoasan telah banyak mengembara berbanding saudara adik-beradiknya yang memilih dunia rutin mereka, bukan sebagai sasterawan, kerjaya yang pernah dimarahi ayahnya sendiri.

Sebuah buku puisinya 'Mutiara dari Selokan' sebagai hadiah persaudaraan kami merakamkan pelbagai watak terjelma dalam luahan cinta, benci, marah, bosan, kesal, prihatin, simpati, ihsan dan kemanusiaan. Salah sebuah puisinya berjudul 'Bangsaku Ketakutan' diawalnya dengan ungkapan ini: Hari-hari aku rasa bingung/Memikirkan bangsaku ditelanjangi/Membunuh seperti babi gila/Manusia nihil harga dan hak manusia/Tanpa punya rasa/setiap hari ada yang terpisah dengan keluarga.

Kematian di negerinya menjadi suatu yang lumrah. Warna ketakutan sentiasa menjadi bahan lukisan kehidupan mereka. Baunya terus dihidu seperti menghidu udara untuk hidup. Dengan nada yang sinis dan malah marah diulit 'Rasa dendam dan benci bertambah dari semula/Ada yang putus asa hingga matinkering/Tempat bermainku penuh bom dan orang hijau/Di manakah tanah kami dulu?

Sebagai pemuda Patani yang berilmu dan berwibawa, Phoasan meniup semangat kepada bangsa yang telah diperkosa. Ujian Tuhan tidak memilih tempat dan kudrat. Begitu hebatnya rutin kehidupan masyarakat Islam Patani, hanya keutuhan jati diri dan semangat yang sentiasa dibajai oleh nilai sabar dan fatonah. Kata Phaosan: Anak- anakku! Berhentilah menangis dan berteriak/Para nabimu telah melalui lebih dahsyat/Di penjara dibunuh difitnah hal biasa/Hidup tak bermakna tanpa ujian dari Tuhan. Tulisnya lagi: Ibuku! Kau jangan sedih dan menangis lagi/Anak-anakmu akan besar dan kuat/Semangat dan kesabaranmu kami tuntut/Kami akan membalas kesedihan tangismu selama ini.

Saya semakin ingin mendalami intipati puisi-puisi penyair Patani ini. Mutiara dari Selokan yang mengandungi sebanyak 82 buah puisi yang sarat dengan perenungan yang membangkitkan semangat untuk kemajuan dan melembutkan hati yang keras serta menerangi jiwa yang diuji. Patani! Masihkah Diingat adalah antara puisi yang baik untuk dihayati. Dengan penih kesedaran Phaosan menyatakan bahawa Bangsaku sudah lupa dengan bangsanya/Generasiku sudah tak kenal lagi negerinya/Bahasaku sudah pupus dari tanahku sendiri/Aku bertanya pada diriku/Masihkah kau mengenal dirimu dan apa bangsamu?

Patani adalah antara daerah Melayu yang telah dihilangkan keMelayuannya padahal Patani atau al-Fathoni dulunya pernah menjadi pusat ilmu dan pencetak beberapa orang penulis dan ulama yang bertaraf dunia. Semoga Islam dan Bahasa Melayu terus diperkasakan oleh para pemuda dan pemudi yang bangun seperti Phaosan Jehwae di bumi Patani.

Sejak bertemu di Pekanbaru, pertemuan di Membakut telah mengikat lagi tali persaudaraan seIslam dan seMelayu kami. Dunia Melayu nusantara begitu besar bunyinya namun tanpa iltizam untuk memekarkan peradaban melalui sastera, budaya atau seni dengan apa cara sekali pun, ia hanya berupa ungkapan yang timbul hanya setelah bertemu pada pertemuan-pertemuan yang lain. Phaosan telah saya anggap tidak sekadar saudara seagama atau kerana kami boleh bertutur dalam bahasa yang sama dan mencenderungi serambi sastera yang sama tetapi ia juga telah saya anggap seperti saudara saya sendiri. Barangkali disebabkan perjuangannya juga dan dia merupakan pemuda Patani yang berdarah Melayu sejati.

PUSTAKA IQBAL NAZIM

Tiada ulasan: