Sabtu, Ogos 30, 2008

Teks Ucapan Malam Penghayatan Kemerdekaan

UCAPAN YANG BERBAHAGIA
KOL. HAJI AZLAN MUSTAFAR
KOMANDAN KEM TANAKI TAMBUNAN
DI MAJLIS ’ MALAM PENGHAYATAN KEMERDEKAAN’
SEMPENA PROGRAM PENGHAYATAN SASTERA DAN BUDAYA
PADA 29 OGOS 2008


Yang Berusaha Mejar (B) Zainan bin Sangit Timbalan Komandan Latihan

Yang Berusaha Kapten Ahmad Zul-Izzi Omran, Timbalan Komandan Pengurusan

Yang Berusaha Saudara Jasni Yakub, Ketua Fasilitator PPSB

Semua Ketua-ketua Jurulatih dan Jurulatih Kem

Semua Fasilitator Program Penghayatan Sastera dan Budaya

dan seterusnya semua wira dan wirawati yang dikasihi sekalian

Assalamualaikum warahmatullahi-wabarakatuh dan selamat malam.

Saya ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada Ketua Fasilitator Program Penghayatan Sastera dan Budaya (PPSB) kerana mengundang saya hadir di Majlis Malam Penghayatan Kemerdekaan pada malam ini. Saya juga ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat menyambut Hari Kemerdekaan ke-51 kepada semua warga kem Tanaki.

Sebagaimana siri-siri yang sudah PPSB merupakan salah satu landasan penting untuk menerapkan nilai-nilai cintakan Negara dan tanah air di kalangan para pelatih Program Latihan Khidmat Negara. Program ini juga melatih untuk memupuk kerjasama yang tinggi para pelatih yang terdiri daripada berbilang keturunan dan kepercayaan untuk menghasilkan sebuah produksi yang akan dipersembahkan sebagai tontonan kita bersama.

Kehadiran dan impak PPSB sebagai salah satu komponen dalam PLKN kini semakin dirasai, diperakui dan diiktiraf oleh pihak saya selaku Komandan Kem mahupun pihak pengurusan Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN). Dalam usaha untuk mencapai matlamat PLKN, PPSB dilihat sebagai instrumen untuk menyuburkan semangat patriotik di kalangan para pelatih PLKN. Ia amat berkait rapat dengan pembinaan jati diri bangsa, selain dapat menerapkan semangat perpaduan dan nilai-nilai murni di kalangan generasi muda yang bakal menjadi tonggak Negara pada masa hadapan.

Tuan-tuan, puan-puan dan wira wirawati sekalian,

Negara kita yang berada dalam era kemerdekaan 51 tahun tidak mungkin mampu mencapai kecemerlangannya dengan percuma. Sejarah telah merakamkan jerih perih rakyat dan para pemimpin menggembleng tenaga dan fikiran ke arah itu. Pemimpin yang telah menggalas amanah menyusun strategi, membuat dasar-dasar tertentu untuk membangunkan negara dan melaksanakannya yang kemudiannya disokong oleh kesediaan rakyat berganding bahu menjalankan kewajipan masing-masing dengan cemerlang. Perjalanannya cukup panjang. Setelah terlepas daripada cengkaman dan juga kongkongan penjajah lebih 300 tahun, negara kita merangkak perlahan-lahan dan dari hari ke hari menggerakkan roda kemajuan dengan jayanya.

Semua ini menjadi landas kesejahteraan serta kemakmuran sebagaimana yang kita kecapi hari ini. Apa yang kita inginkan boleh kita mampu perolehi walaupun dari hari ke hari kita terpaksa berhadapan dengan pelbagai cabaran yang tidak dapat dielakkan. Cabaran globalisasi misalnya menyebabkan masyarakat kita sentiasa berhadapan dengan pengaruh luar. Cara hidup sebilangan masyarakat mengikut rentak perubahan kesan daripada dasar langit terbuka yang mendedahkan pelbagai perkara. Pengaruh luar ini begitu cepat menular terutama di kalangan generasi muda.

Globalisasi menerusi teknologi digital dan IT yang tidak dikawal memberi wadah yang amat membimbangkan. Generasi muda kita tidak dapat menangkis gelombang yang melanda kehidupan moden ini dengan mudah. Lihat sahaja cara mereka berpakaian, cara berkomunikasi, gerak-geri anak-anak remaja kita sudah jauh daripada landasan yang asal, yang pernah datuk nenek kita pertahankan dan pelihara turun temurun. Pada saya , tidak ada langkah atau usaha lain yang lebih mujarab untuk membentuk serta mengajak anak-anak bangsa kita mengenali diri peribadi mereka selain menerapkan nilai-nilai kerohanian dan keagamaan, nilai-nilai cintakan kebebasan daripada penjajahan budaya luar, nilai-nilai jati diri yang harus diperkukuh melalui program- program yang dirancang oleh kerajaan. Contoh yang paling dekat dengan kita semua ialah PLKN yang para wira dan wirawati hadiri pada ketika ini. Sudah tentu banyak kebaikan yang telah diterima oleh para pelatih dan bekas pelatih yang menghadiri program ini. Sejajar dengan tema Hari Kemerdekaan kita tahun ini yang berbunyi ‘Perpaduan Teras Kejayaan’, menjadikan program ini begitu sinonim dengan hasrat menerapkan nilai kerjasama. Kerjasama tersebut meletakkan kejayaan yang diinginkan. Ini dapat dibuktikan dengan jelas sejak wira dan wirawati menjejakkan kaki di kem ini.

Tuan-tuan, puan-puan dan wira wirawati yang dikasihi,

Bersesuaian dengan konsep dan asas program ini yang menjurus kepada semangat patriotik, konsep PPSB yang sebelum ini dinamakan ‘Malam Citra Puisi’ telah memperluaskan konsepnya menjadi ‘Malam Penghayatan Kemerdekaan’. Ini merupakan puncak program bagi menyemarakkan lagi semangat patriotik di kalangan pelatih sempena ulang tahun kemerdekaan tanah air. Malam Penghayatan Kemerdekaan ini diselaraskan sebagai acara sambutan kemerdekaan yang lazim menjadi aktiviti tradisi di kem-kem PLKN di seluruh Negara oleh pihak pengurusan kem, pada setiap menjelangnya tanggal 31 Ogos.

Dalam tempoh 3 hari ini, saya percaya semua fasilitator PPSB telah melatih sebaik mungkin agar program tersebut dilaksanakan dengan jayanya. Persembahan yang diperagakan pada malam ini memberikan mesej yang penting iaitu penterjemahan makna cintakan Negara melalui seni sastera seperti deklamasi sajak dan puisi tradisional. Saya juga percaya para pelatih telah menerima sebuah pengalaman baru yang menarik.

Syabas dan tahniah kepada semua pihak yang bekerja keras melaksanakan program malam ini. Sebagai mengakhiri ucapan saya pada malam ini, saya ingin sudahi dengan dua rangkap pantun:

Irama puisi memaut rasa,
Gambus dialun gendang dipalu;
Indah peribadi kerana bahasa,
Sopan santun diamal padu.

31 Ogos gema kemerdekaan,
51 usia Negara cemerlang;
Bertema Perpaduan Teras Kejayaan,
Sastera budaya dijunjung gemilang.

Sekian, terima kasih.

(Teks ucapan yang saya sediakan sempena 'Malam Penghayatan Kemerdekaan' di Kem Tanaki Tambunan dalam Program Penghayatan Sastera dan Budaya pada 27-29 Ogos 2008)

Tiada ulasan: