Isnin, Ogos 25, 2008

Perpaduan Teras Kejayaan - Sebuah Pandangan

Saya sungguh bertuah kerana diberikan peluang membaca puisi Gema Merdeka di Auditorium Dewan Bandar raya Kuala Lumpur (DBKL) pada 23 Ogos lalu melalui slot Baca Puisi Kuala Lumpur. Terutama sekali Ayahanda Dato' Kemala yang bertindak sebagai hos meminta Persatuan Penulis Kuala Lumpur (KALAM) mengundang saya. Sesetengah orang barangkali ini proses biasa tanda kehadiran penyair Malaysia tetapi pada saya ini suatu penghormatan untuk menyatakan sesuatu dalam puisi pada pentas yang lebih besar dalam erti kata pencerahan fikiran di arena lebih tinggi. Saya berfikir begitu apa lagi dengan kehadiran Sasterawan Negara Dato' a.Samad Said dan Ketua Pengarah DBKL Datuk Haji Salleh Yusup meningkatkan lagi semangat cintakan negara ini menerusi pentas sastera. Saya amat berbesar hati juga sekiranya berpeluang berjumpa dengan Dato' Seri Syed Hamid Jaafar Albar, Menteri Dalam Negeri dan Dato' Norliza Rofli (yang saya kecil cukup lama), Ketua Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara, tapi tidak kesampaian apabila mereka tidak hadir walaupun namanya merupakan antara pembaca puisi yang disenaraikan. Begitupun dengan penampilan Haji Mokhtar Yassin dari Melaka, Zubir Ali, Selina SF Lee, Dr. Krishnan Maniam, Roy (penyanyi lagu-lagu patriotik), Grup Pemuisi UiTM dan Zamzuriah Zahari (penyampai Gurindam ASWARA) sudah cukup memberikan saya pengalaman tersendiri. Baca Puisi Kuala Lumpur ini dijuruacarakan oleh personaliti Klasik Nasional Mansor Abu Bakar merupakan anjuran bersama oleh KALAM, Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Malaysia, DBP dan DBKL.

Sesuai dengan tema: Perjuangan dan Patriotisme, program baca puisi ini mencambahkan kesedaran terhadap kecintaan kita pada tanah air yang harus sering dipertingkatkan, dipelihara dan dipertahankan. Rasa cinta sahaja tidak memandai tanpa perjuangan. Apabila perjuangan digembelingkan membentuk sebuah jati diri yang utuh kita mampu membangunkan maruah serta martabat negara kita. Segala warga tentu inginkan kedamaian, kebebasan, kemerdekaan yang dikecapi ini berlangsung buat selama-lamanya. Namun semua itu tidak bermakna kita leka dan lalai apabila di sekeliling kita sudah ada ruang dan berang yang mahu menggugat segala rasa indah dan bahagia kita sebagai generasi yang merdeka. Menerusi pentas puisi saya amat yakin apa yang para penyair fikirkan dan hayati mampu diterjemahkan oleh warga di luar selain yang hadir menyaksikan persembahan baca puisi tersebut.


Saya teringatkan sahabat dan rakan taulan di Kota Kinabalu ketika itu. Pada saya sewajarnya dapat mentranformasikan program sastera semurni mungkin. Kita perlu bergerak selari walaupun tanpa ehsan daripada pihak-pihak yang sering kita harapkan pertimbangan. Kita perlu menyatakan sesuatu menerusi intipati yang kita fahami demi melahirkan generasi yang kukuh minda dan jati diri sebagai anak-anak yang merdeka. Kita juga sedar kemerdekaan bukan sekadar menyatakan dengan lidah atau menerima seadanya kesenangan hidup, kemakmuran atau kebebasan padahal tanggungjawab kita semua harus digalas dengan waras. Apakah kita pernah memikirkan apa akan berlaku pada tahun-tahun mendatang ketika berhadapan dengan senario pertembungan ideologi serta pendekatan politik yang bercelaru dan budaya manusia moden?

Kehidupan ketika ini berlangsung begitu pantas. Orang berlumba-lumba mendapatkan ilmu, berlumba-lumba maju ke hadapan, berlumba-lumba naik ke atas, berlumba-lumba mencari dan menyimpan harta, berlumba-lumba mendapatkan kedudukan, berlumba-lumba meraih simpati dan penghormatan. Saat ini apabila semua berebut-rebut mencapai impian, hasrat dan cita-cita masing-masing, mereka lupa kepada jati diri asas mereka. Mereka lupa kepada pelabuhan yang mereka tinggalkan yang pernah memberikan mereka kejayaan dan kesenangan dalam kehidupan. Mereka menjadi si Tenggang, mula mencerca, menghina, menfitnah - dalam erti kata lain lupa kepada sejarah bagaimana negara mereka dibentuk dan menjelma sebegini hebat. Siapakah yang harus mampu menyatakan semua ini dan difahami? Penyair hanya bahagian kecil manusia yang mewargai Malaysia. Penyair hanya punya daya intuisi fikir, mampu menyusun baik diksi dengan indah, membentuk nilai kata mengajak kita menilai sesuatu. Ada waktunya suaranya mengilhamkan sebagai sebuah protes namun penjelmaan daripada semangat protes ini mempelawa kita merenung ke dalam relung kalbu kebenaran yang diluahkan. Penyair Malaysia zaman ini mahu suara mereka didengar sebagaimana penyair-penyair dan sasterawan awal dulu. Mungkin penyair hari ini tidak punya sejarah seperti penyair sebelum dan pasca merdeka, namun begitu peristiwa tetap menjadikan penyair manusia istimewa yang memiliki pentas mengungkapkan peristiwa tersebut.


Sebagai tema Hari Kemerdekaan tahun, 'Perpaduan Teras Kejayaan' memerikan reaksi yang menjadi teras memperteguh hasrat kita semua bahawa kejayaan untuk bangsa kita tidak dapat mengetepikan unsur-unsur perpaduan kaum yang sedia ada. Kaum-kaum yang didewasakan sepanjang 51 tahun bebas merdeka ini sahaja yang mampu mengangkat negara kita kekal makmur, kekal hebat dan kekal merdeka.



Tiada ulasan: