Label

2017 2022 2025 A.Halim Ali Adat Agama Aktiviti HA Aktiviti IPS Al-Quran Alur Amil Jaya Ammi Manja Analisis Analisis Puisi Andekdot Anekdot Antologi Puisi Anugerah Anugerah Pena Kinabalu Anugerah Sasterawan Negeri Sabah Apresiasi Apresiasi Sastera Ariffin Artikel Artikel Sastera Artistik ASAS ASIS2 2024 ASN Azlinah Azrone Baca Puisi Bagandang BAHASA Bahasa Melayu Bait-bait Baitul Muqaddam Baju Baju Hasyuda Abadi Bakhtin Basirah Bayaran BBK Bengkel Puisi Berimpak Tinggi Berita Harian Online Bernama Bicara Karya Biodata Biodata Ringkas Biodata Ringkas2 Budaya Bukit Selembau Buku Buku Puisi Burung Burung-burung Demokrasi Catatan Perjalanan Cerpen Dajal Data Hasyuda Abadi Datuk Hj Suhaibun Yussuf DBKK DBP Malaysia DBP Sabah Deklamasi Puisi Demokrasi Desigining Dewan Masyarakat Dewan Sastera di Samudera Dialog Teluk 11 Dialogisme Diam diLembukan Dr Mahathir dunia sastera Ekokritik Emin Madi Esei Esei Sastera Fatwa Sastera Islami Fauziah Moksin Filem Fitri Foto Frost Futuristik gagasan Galeria Visual Hasyud Abadi Gapena Gizi H1 N1 HA Arts Hadiah Puisi K.Bali Hadiah Sastera Hadiah Sastera Sabah Hadijah Haji Hamka Hari Kebangsaan Hari Sastera Hasyuda Abadi Hedonis hiper Hirah HSPM Hujan Hutan Ayah Hutan Ayah (Cover) Hutan Ayahm IPS Idea Ikatan Penulis Sabah Ilustrasi intelek Intertekstualiti IPS Istiqomah Izzuddin Fitri Jakim Jamdin Buyong Janatan Kandok Jasni Matlani Jheains Juara Rakyat Jubli Perak DBKK Julia Kristeva K.Bali Kata Kata-kata Katapilar Keberhasilan Keberhasilan Tertinggi Hasyuda Abadi Kekuasaan Kelahiran Sekuntum Cermin Keluargaku Kemali di Lahad Rahsia Kematangan Kembali di Lahad Rahsia Kembara Kalimantan Kepaduan Keratan akhbar Sabah Kesenian Islam Kesusasteraan Borneo Ketua Satu IPS Khilaf Klise Komposisi Kota Kota Kinabalu Kota Literasi Dunia Kota Sastera Kritikan Lagu IPS Larut Lirik Lagu Penulis Sabah Literasi Lukisan Maal Hijrah Madani Mahathir Mahrajan Persuratan dan Kesenian Islam Nusantara Majalah Makalah Makkah Maktab Sabah Malam Hari Tiga Malaysia Madani MAPENA KINABALU Masa lalu MASTERA Maulidurrasul MBSS Melawan Melawan Kebiasaan Membakut Memilih Memuji Menikahi Merdeka MHT Miri Montaj Motto IPA Muhasabah Muizz Musim Perubahan di Negeri Kami Muzalifah Nadwah Sastera Islam Nadwah Serantau Persuratan Islam Naratif Kesempatan Narudin Nasyid Norawi Hj Kata Numera Nur Nusantara Orang Jaga Panduan Menulis Puisi Panji Pratama Pantun Paradox Patriotisme Pelancaran Buku DBP Pemikiran Hasyuda Abadi Pena PENA. Hasyuda Pencalonan ASNS3 Pengarang Pengolah Pengurusan Sastera Penulis Penulis Kreatif Penulis Sabah Penyair Penyair Islam Percakapan Tentang Tema Perpaduan Persidangan Persuratan Kebangsaan Perspektif Persuratan Islami Pilihan raya Pingat Penulis Sabah plagiarisme Pokok politik Politikj Potugis PPS PPSB PPSMI Profesional Proper Psikologi Puisi Puisi Adalah Puisi Adalah... Fenomena Puisi Amil Jaya Puisi Esei Puisi Islami Puisi kabur Puisi Ramadan Pustaka Iqbal Nazim Putatan Rabbani Rahman Shaari Raja Lawak Rencana Riadah Seni Rumah Kita Rumah Puisi Hasyuda Abadi RupHA RupHAm Sabah Sabah Maju Jaya Sahara Sajak Koperasi Salam buat Kekasih Sastera Sastera Islam Sastera Kanak-kanak Sastera Nusantara Sastera Sabah SASTERAWAN Sasterawan Negara Sasterawan Negeri Sabah ke-3 Sasterawan Sabah Sayembara Sayembara Puisi Adalah SEA Write Award Seberkas Idea Tentang Pohon Sejarah Hadiah Puisi K.Bali Senandung Kota di Bibir Samudera Sengsara Sepanggar Sepasang Sayap Jelita Sesekali Menoleh Ke Belakang Siapa Hasyuda Abadi SMJ SMK St John Suara yang Terbuka Suntik Sunyi Surat Surat Khabar Susatera Tadabur Teater Terjemahan Tinta Titik di kalbu nazim Tokoh Mahrajan 2014 Toleran Tots Tuan Tun Juhar TYT Sabah Ucapan Ulasan Cerpen Ulasan Sayembara Peraduan Menulis Cerpen Sempena Hari Malaysia 2020 UNESCO utube Utusan Borneo Wacana Sasterawan Wasatiyyah Wawancara Zubaidi Zubir Ali

Ahad, Februari 05, 2023

Bolehkah sastera kanak-kanak Malaysia buka lembaran baru?



Oleh: Nur Hasliza Mohd Salleh dan Syaza Norazharuddin

Masihkah kita ingat akan kisah dongeng Bawang Putih Bawang Merah, Pak Pandir yang tergadai tanah dan anak derhaka Si Tanggang? Juga kepada lagu-lagu rakyat yang sering menjadi siulan kanak-kanak seperti Rasa Sayang Hey, Chan Mali Chan dan Ikan Kekek. Bukan itu sahaja, ibu bapa juga sering mendodoikan anak-anak yang hendak tidur dengan lagu-lagu tersebut.

Jika kita masih ingat, kedai-kedai buku juga pernah dipenuhi dengan buku-buku cerita rakyat yang menjadi kegemaran kanak-kanak. Pelbagai tajuk-tajuk buku yang menarik membuatkan buku-buku cerita dongeng menjadi kegilaan kanak-kanak.

Ini semua sebahagian daripada karya-karya sastera, bukan sastera biasa tetapi ianya sastera kanak-kanak iaitu hasil-hasil kreatif yang berupaya membantu golongan muda itu belajar dan mengenali budaya masing-masing. Bukan sahaja di Malaysia, hampir di seluruh dunia mempunyai identiti sastera kanak-kanak mereka yang tersendiri.

Di negara Barat, buku cerita kanak-kanak seperti “The Tale of Peter Rabbit”, siri “Harry Potter” dan “Alice in The Wonderland” amat dikenali di mata dunia sehinggakan terdapat naskah-naskah terjemahan melebihi 30 bahasa dan dicetak berulang kali. Kini di Malaysia, sastera kanak-kanak semakin menyepi.

Siaran kisah-kisah dongeng kanak-kanak di televisyen sudah diganti dengan iklan jualan secara langsung. Lagu-lagu rakyat kini sudah jarang didengar, malah tiada lagi yang asli. Kebanyakannya, lagu-lagu baru yang sudah diubah dengan elemen muzik yang baru. Di kedai-kedai buku juga jarang kelihatan buku-buku cerita kanak-kanak dipaparkan pada pengunjung. Tiada lagi sambutan hangat dari kanak-kanak dan ibu bapa terhadap karya-karya kreatif sastera tempatan.

Di manakah silapnya? Adakah era digitalisasi meminggirkan sastera kanak-kanak?Perbincangan akademik mendapati, digitalisasi sangat mendukung karya sastera kanak-kanak dengan memperkenalkan judul-judul dalam bentuk e-books. Ini membuktikan perkembangan digital tidak meminggirkan hasil sastera tersebut.

Jika diteliti semula, ramai orang dewasa terutama sekali ahli sastera sebenarnya membaca kembali buku cerita di zaman kanak-kanak yang memberi impak kepada mereka. Ini boleh dilihat dalam karya-karya mereka yang meletakkan unsur-unsur kisah dongeng dan cerita rakyat seperti yang diadaptasi daripada sastera kanak-kanak. Jadi, mengapa sastera kanak-kanak tidak boleh boleh dianggap sebagai satu cabang sastera yang penting dan utama dalam membangunkan masyarakat?

Peranan sasterawan?

Perkara ini patut menjadi perhatian para sasterawan negara di arus perdana. Dengan anugerah dan gelaran yang diberi, sastera seharusnya hidup dalam jiwa setiap lapisan masyarakat dan bukan dikaitkan hanya satu kelompok sahaja.

Sastera selalu disalah anggap sebagai bahan bacaan untuk orang tua. Seorang penulis dan aktivis sastera dari Gerak Malaysia Nursyuhaidah A Razak merasakan peranan sasterawan arus perdana dalam memperkasa pengaruh sastera kanak-kanak masih kabur.

“Sastera itu harus tetap dengan fungsinya iaitu pendidikan dan pencerahannya kepada masyarakat. Dalam konteks sastera kanak-kanak, tema yang lebih besar seperti anti rasuah dan pendidikan politik boleh diserap dalam karya sastera,” katanya kepada MalaysiaNow.

“Ini kelompongan kita. Sastera arus perdana negara belum bersedia mengangkat tema-tema begini.”

Gerak Malaysia adalah satu gerakan oleh sekumpulan anak muda yang aktif menulis dan menganjurkan program sastera bersama ahli akademik dan penggiat sastera dalam negara dan luar negara seperti Indonesia dan Singapura. Atas sebab itu, terdapat usaha membawa masuk sastera kanak-kanak dari negara luar melalui kerja terjemahan. Sebuah penerbit buku yang sedang menempa nama, The Biblio Press mengakui perkembangan buku kanak-kanak sangat perlahan menybabkan ianya sukar untuk dijual.

Bagaimanapun selepas setahun menubuhkan anak syarikat, Biblio Kids untuk penerbitan khusus kanak-kanak, satu trend yang baik mula dikesan. Pengasasnya Kiridaren Jayakumar berkata, pihaknya memilih untuk menerbitkan karya sastera kanak-kanak disebabkan minatnya di waktu kecil sekitar umur tujuh hingga sembilan tahun. Katanya, ketika itu perkembangan buku kanak-kanak termasuk terjemahan dari luar negara sangat aktif dilakukan.

“Buku-buku sebegitu buatkan saya minat bahasa Melayu dan juga membaca sejak umur tujud atau sembilan tahun. Selain Harry Potter, Buku-buku (terbitan) Oxford fajar, mereka juga ada buat buku-buku cerita dan hikayat dulu-dulu.

“Kami rasa kenapa benda (sastera) ini untuk dewasa saja kalau kanak-kanak pun boleh juga,” katanya kepada MalaysiaNow.

Katanya, syarikat penerbitannya kini dalam fasa akhir menerbitkan beberapa hikayat dan kisah pahlawan Islam. Terbaru, Biblio Press menterjemah karya sastera kanak-kanak dari Perancis yang amat tersohor bertajuk “Le Petit Prince” atau dalam bahasa Melayu, Putera Kecil. Tambahnya, beberapa judul baru juga dijangka keluar di pasaran dalam tahun ini hasil kerjasama dengan penulis buku tempatan.

“Sebenarnya saya rasa buku yang dah bertahan selama berdekad dan berabad tahun ni, sangat penting untuk dibaca oleh semua kanak-kanak.

“Kalau dari sudut sastera kanak-kanak kita memang ketinggalan jauh dari Indonesia. Kalau sastera kanak-kanak memang kurang karya untuk dibaca dan kalau tak ada buku untuk mereka baca, tak boleh salahkan mereka guna gajet.”

Satu hakikat yang mungkin kita terlupa, sastera kanak-kanak bukan untuk hiburan mereka semata-mata tetapi satu alat pembangunan bangsa.

Tiada ulasan: