Rabu, Disember 21, 2022

Pemimpin yang mendidik


KEUNGGULAN seorang pemimpin sebenarnya bukan terletak pada kemampuannya berpidato atau menabur janji dan wang kepada rakyat, tetapi terletak pada kemampuannya membina dan mendidik umat. Kepimpinan sedemikian disebut sebagai pemimpin-pendidik atau disebut juga sebagai ‘transforming leader’ iaitu pemimpin yang mampu merubah umatnya menjadi lebih baik dan lebih unggul.

Jestru keinginan kita menerima peri pentingnya ‘transforming leader’, harus menjadikannya sebagai kriteria utama dalam proses pembentukan kepimpinan ummah. Dan, sehala dengan tanggungjawab yang besar ini oleh seorang pemimpin ialah amanah memegang tanggungjawab itu.

Dengan tegas dinyatakan bahawa tugas kepimpinan merupakan suatu amanah berat yang membawa risiko tertentu. Sebab itulah, ia harus dipercayakan kepada mereka yang benar-benar mampu. Sikap meremehkan kepimpinan sebagai suatu yang mudah, senang dan boleh disandang oleh sesiapa sahaja membayangkan kekeliruan dan ketidakfahaman yang sangat mendasar tentang erti dan fungsi kepimpinan. Fenomena ini berleluasa hari ini dengan semakin ramai berlumba-lumba mendapatkan gelaran pemimpin walaupun terpaksa menabur wang ringgit, masa dan tenaga yang banyak.

Menjelang kewafatannya, Sayyidina Umar ibn al-Khattab telah menyenaraikan sejumlah nama calon penggantinya. Ketika nama anaknya sendiri (iaitu Abdullah ibn Umar) dimajukan orang, beliau dengan spontan menolaknya seraya berkata: cukuplah seorang sahaja dari keluarga Umar yang akan menjadi korban api neraka. Demikian contoh orang yang faham dan menginsafi beratnya amanah kepimpinan dan besarnya risiko ukhrawi nanti jika tanggungjawabnya tidak dilaksanakan dengan sempurna.

Umar ibn Abdul Aziz, khalifah yang terkenal dengan keadilannya itu dikatakan pernah terpegun semalaman ketika menatap sebaris ayat tentang pertanggungjawaban para penguasa zalim di hari Mahsyar nanti (as-Saffat:22). Ia benar-benar ketakutan, apakah dirinya termasuk dalam kelompok penguasa  zalim yang disebut dalam ayat tersebut. Begitulah orang yang tahu beratnya tanggungjawab menjadi pemimpin hinggakan orang yang sudah terkenal adil di mata manusia, masih takut menghadapi penghakiman Tuhan.

Ketidakfahaman terhadap erti dan fungsi kepimpinan adalah suatu bahaya. Ia boleh mengakibatkan penyalahgunaan kuasa kepimpinan itu sendiri. Gejala penyalahgunaan kuasa atau ‘abuse of power’ terjelma dalam pelbagai bentuk seperti penggunaan jentera kerajaan untuk kepentingan diri, menggunakan wang rakyat untuk kegunaan peribadi dan sebagainya.

Kuasa bukan suatu hadiah, tetapi amanah. Al-Qur'an menggambarkan perilaku orang-orang yang diberi kuasa dan tahu makna fungsi kekuasaan yang diamanahkan kepadanya itu melalui ayat 41 Surah al-Hajj, yang bermaksud: Dan orang-orang yang Kami perteguhkan kedudukan mereka di bumi, mereka mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, menyeru kepada kebaikan dan mencegah kejahatan. Demikianlah kesedaran tentang erti tanggungjawab yang menjadikan seseorang sentiasa mengabdi kepada Tuhan, menyucikan diri dan hartanya dengan menyantuni golongan miskin, berbakti kepada manusia dengan membimbing mereka kepada kebaikan dan menyelamatkan mereka daripada kejahilan.

Peranan pemimpin bukan sekadar menyetujui apa yang diperakukan oleh orang-orang bawahannya. Yang namanya pemimpin ialah one who guides, directs, conducts…’ iaitu seorang yang mampu memberikan panduan, pengarahan dan bimbingan. Peranan pemimpin seperti yang disebut oleh Peter F.Ducker ialah …sets the goals, set the priorities and sets and maintains standards.’ (menetapkan matlamat, menyusun urutan keutamaan serta menentukan piawaian yang baku dan mempertahankannya). Ini bermakna pemimpinlah yang harus memutuskan semuanya itu, bukan pegawai-pegawai bawahannya.

Sebagai pemandu umat, pemimpin harus tahu ke mana umat hendak dibawa. Dalam kaitan ini, al-Qur'an mengingatkan: Ikutilah orang-orang yang tidak meminta upah dan mereka yang terbimbing dengan hidayah.(Surah Yasin: 21). Ayat tersebut mengisyaratkan dua kriteria penting kepimpinan iaitu seorang yang menghayati petunjuk atau hidayat Tuhan dan tidak meminta rakyat membalas budi dan baktinya.

Imam al-Ghazali dalam bukunya, al-Mustazhiriy memberikan empat syarat iaitu kuat dan berwibawa (an-najdah), bijaksana dan mempunyai kekuatan daya fikir sehingga memungkinkannya menyelesaikan pelbagai masalah (al-kifayah), bersih dan berintegriti moral (al-wara’) dan berilmu (al-ilm). Keharusan memenuhi keempat-empat syarat tersebut membayangkan betapa beratnya tanggungjawab seseorang pemimpin. 

P
embakuan syarat-syarat kelayakan tersebut juga bertujuan untuk mempertahankan kualiti kepimpinan umat. Keunggulan sesuatu bangsa banyak ditentukan oleh kualiti kepimpinan. Kerana itulah setiap kali Tuhan mahu membangun sesuatu umat, yang mula-mula dilakukan ialah mengutus pemimpin unggul yang berupa nabi bersama kitab petunjuk Ilahi. Kombinasi kepimpinan unggul dan petunjuk Ilahi itulah yang membawa keunggulan umat dan tamadunnya.

Memang tiada siapa pun yang mampu menjadi pemimpin seunggul nabi. Yang penting ialah usaha meneladaninya. Pemaparan kisah dan sejarah para nabi dalam al-Qur'an bukan untuk sekadar menglipur lara, tetapi untuk memberikan set nilai kepimpinan yang relevan dalam pelbagai konteks zaman dan lingkungan. Umumnya pemaparan kisah para nabi itu menekankan ciri kualiti khusus kepimpinan yang sesuai dengan keperluan zaman dan realiti masyarakatnya.

Nabi Shuaib a.s. misalnya, selain dari membawa prinsip tauhid, ia juga ditampilkan dengan misi khusus menegakkan etika dan nilai-nilai murni dalam bidang perniagaan dan perdagangan (Surah al-A’raf: 85). Nabi Daud a.s. ditampilkan dengan ciri kekuatan teknologi pembuatan baju besi dan Nabi Sulaiman a.s. pula ditampilkan dengan ciri kekuatan teknologi pengendalian angin (Surah al-Anbiya’: 80-81). Sementara itu kepimpinan Nabi Musa a.s. menonjolkan ciri kuat dan beramanah (Surah al-Qasas: 26), manakala Nabi Yusuf a.s. yang ditampilkan untuk menangani masalah ekonomi negara menonjolkan kepimpinan yang bercirikan daya kawal dan kekuatan ilmu (Surah Yusuf: 55).

Dalam konteks umat Islam Malaysia masa kini, kita sedang berhadapan dengan sejumlah realiti baru yang memerlukan penampilan pimpinan yang memiliki sejumlah kualiti tertentu. Kita sedang menghadapi cabaran menjayakan kebangkitan Islam, kebangkitan rantau Asia Pasifik, era perindustrian, globalisasi, ledakan informasi dunia tanpa sempadan di samping cabaran dari dalam negara sendiri dari sudut politik dan ekonomi. Semuanya itu harus digarap sekali gus. Kemampuan kita menghadapi cabaran-cabaran masa kini dengan segala perubahan bawaannya yang serba pesat, dahsyat dan penuh kejutan itu banyak bergantung kepada kemampuan kita menampilkan pimpinan yang benar-benar berkualiti, dinamik, berilmu, berwawasan dan berintegriti moral, pimpinan yang mampu melaksanakan tugas besar melahir dan mencipta tenaga, daya dan wawasan manusia.

Dalam era perubahan seperti sekarang ini pimpinan umat harus menyedari apa yang disebut sebagai perubahan-perubahan di sekitar tugas dan peranan pemimpin politik. Untuk itu mereka harus cukup mampu memperolehi maklumat tentang segala perubahan yang berlaku. Sesungguhnya dalam suasana persaingan yang sengit sekarang ini, keunggulan akan hanya dicapai oleh pihak yang paling awal tahu dan paling cepat bertindak.

Dengan kata lain, mereka harus mempunyai kekuatan intelektual dan ketajaman daya analisis. Dengan demikian mereka akan mampu membina wawasan dan mampu menggariskan matlamat yang jelas. Pemimpin yang tidak mempunyai kemampuan berfikir, yang tidak punya budaya membaca dan tidak mampu mengikuti dunia perbukuan tidak akan mampu mengangkat martabat umat di zaman ilmu, zaman yang segala-galanya harus berasaskan ilmu. Yang lebih asas dari semua itu ialah kesedaran tentang erti kepimpinan sebagai taklif (amanah dan tanggungjawab), bukannya tasyrif (kemegahan dan kebesaran).

Sesuai dengan hakikat bahawa kepimpinan adalah keteladanan, pemimpin tidak cuma harus mampu menetapkan tahap yang harus dicapai, tetapi lebih daripada itu, ia sendiri harus mampu tampil sebagai contoh penghayatan dan pencapaian tahap berkenaan. Seperti pernah dijelaskan, dalam tradisi kepimpinan Islam, pemimpin disebut sebagai imam yang membawa maksud ‘seorang yang berada di hadapan dan diikuti oleh orang ramai’.

Tiada ulasan: