KEUNGGULAN seorang pemimpin
sebenarnya bukan terletak pada kemampuannya berpidato atau menabur janji dan
wang kepada rakyat, tetapi terletak pada kemampuannya membina dan mendidik
umat. Kepimpinan sedemikian disebut sebagai pemimpin-pendidik atau disebut juga
sebagai ‘transforming leader’ iaitu pemimpin yang
mampu merubah umatnya menjadi lebih baik dan lebih unggul.
Jestru keinginan kita menerima peri pentingnya ‘transforming
leader’, harus menjadikannya sebagai kriteria utama dalam proses
pembentukan kepimpinan ummah. Dan, sehala dengan tanggungjawab yang besar ini
oleh seorang pemimpin ialah amanah memegang tanggungjawab itu.
Dengan tegas dinyatakan bahawa tugas kepimpinan merupakan
suatu amanah berat yang membawa risiko tertentu. Sebab itulah, ia harus
dipercayakan kepada mereka yang benar-benar mampu. Sikap meremehkan kepimpinan
sebagai suatu yang mudah, senang dan boleh disandang oleh sesiapa sahaja
membayangkan kekeliruan dan ketidakfahaman yang sangat mendasar tentang erti
dan fungsi kepimpinan. Fenomena ini berleluasa hari ini dengan semakin ramai
berlumba-lumba mendapatkan gelaran pemimpin walaupun terpaksa menabur wang
ringgit, masa dan tenaga yang banyak.
Menjelang kewafatannya, Sayyidina Umar ibn al-Khattab
telah menyenaraikan sejumlah nama calon penggantinya. Ketika nama anaknya
sendiri (iaitu Abdullah ibn Umar) dimajukan orang, beliau dengan spontan
menolaknya seraya berkata: cukuplah seorang sahaja dari keluarga Umar yang
akan menjadi korban api neraka. Demikian contoh orang yang faham dan
menginsafi beratnya amanah kepimpinan dan besarnya risiko ukhrawi nanti jika
tanggungjawabnya tidak dilaksanakan dengan sempurna.
Umar ibn Abdul Aziz, khalifah yang terkenal dengan
keadilannya itu dikatakan pernah terpegun semalaman ketika menatap sebaris ayat
tentang pertanggungjawaban para penguasa zalim di hari Mahsyar nanti (as-Saffat:22).
Ia benar-benar ketakutan, apakah dirinya termasuk dalam kelompok penguasa zalim yang disebut dalam ayat tersebut.
Begitulah orang yang tahu beratnya tanggungjawab menjadi pemimpin hinggakan
orang yang sudah terkenal adil di mata manusia, masih takut menghadapi
penghakiman Tuhan.
Ketidakfahaman terhadap erti dan fungsi kepimpinan adalah
suatu bahaya. Ia boleh mengakibatkan penyalahgunaan kuasa kepimpinan itu
sendiri. Gejala penyalahgunaan kuasa atau ‘abuse of power’ terjelma
dalam pelbagai bentuk seperti penggunaan jentera kerajaan untuk kepentingan
diri, menggunakan wang rakyat untuk kegunaan peribadi dan sebagainya.
Kuasa bukan suatu hadiah, tetapi amanah. Al-Qur'an menggambarkan perilaku orang-orang yang diberi kuasa dan tahu makna fungsi kekuasaan yang diamanahkan kepadanya itu melalui ayat 41 Surah al-Hajj, yang bermaksud: Dan orang-orang yang Kami perteguhkan kedudukan mereka di bumi, mereka mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, menyeru kepada kebaikan dan mencegah kejahatan. Demikianlah kesedaran tentang erti tanggungjawab yang menjadikan seseorang sentiasa mengabdi kepada Tuhan, menyucikan diri dan hartanya dengan menyantuni golongan miskin, berbakti kepada manusia dengan membimbing mereka kepada kebaikan dan menyelamatkan mereka daripada kejahilan.
Peranan pemimpin bukan sekadar menyetujui apa yang
diperakukan oleh orang-orang bawahannya. Yang namanya pemimpin ialah one who
guides, directs, conducts…’ iaitu seorang yang mampu memberikan panduan,
pengarahan dan bimbingan. Peranan pemimpin seperti yang disebut oleh Peter
F.Ducker ialah …sets the goals, set the priorities and sets and maintains
standards.’ (menetapkan matlamat, menyusun urutan keutamaan serta menentukan
piawaian yang baku dan mempertahankannya). Ini bermakna pemimpinlah yang
harus memutuskan semuanya itu, bukan pegawai-pegawai bawahannya.
Sebagai pemandu umat, pemimpin harus tahu ke mana umat
hendak dibawa. Dalam kaitan ini, al-Qur'an mengingatkan: Ikutilah
orang-orang yang tidak meminta upah dan mereka yang terbimbing dengan hidayah.(Surah
Yasin: 21). Ayat tersebut mengisyaratkan dua kriteria penting kepimpinan iaitu
seorang yang menghayati petunjuk atau hidayat Tuhan dan tidak meminta rakyat
membalas budi dan baktinya.
Imam al-Ghazali dalam bukunya, al-Mustazhiriy memberikan
empat syarat iaitu kuat dan berwibawa (an-najdah), bijaksana dan
mempunyai kekuatan daya fikir sehingga memungkinkannya menyelesaikan pelbagai
masalah (al-kifayah), bersih dan berintegriti moral (al-wara’) dan
berilmu (al-ilm). Keharusan memenuhi keempat-empat syarat tersebut
membayangkan betapa beratnya tanggungjawab seseorang pemimpin.
Pembakuan syarat-syarat kelayakan tersebut juga bertujuan
untuk mempertahankan kualiti kepimpinan umat. Keunggulan sesuatu bangsa banyak
ditentukan oleh kualiti kepimpinan. Kerana itulah setiap kali Tuhan mahu
membangun sesuatu umat, yang mula-mula dilakukan ialah mengutus pemimpin unggul
yang berupa nabi bersama kitab petunjuk Ilahi. Kombinasi kepimpinan unggul dan
petunjuk Ilahi itulah yang membawa keunggulan umat dan tamadunnya.
Memang tiada siapa pun yang mampu menjadi pemimpin
seunggul nabi. Yang penting ialah usaha meneladaninya. Pemaparan kisah dan
sejarah para nabi dalam al-Qur'an bukan untuk sekadar menglipur lara, tetapi
untuk memberikan set nilai kepimpinan yang relevan dalam pelbagai konteks zaman
dan lingkungan. Umumnya pemaparan kisah para nabi itu menekankan ciri kualiti
khusus kepimpinan yang sesuai dengan keperluan zaman dan realiti masyarakatnya.
Nabi Shuaib a.s. misalnya, selain dari membawa prinsip
tauhid, ia juga ditampilkan dengan misi khusus menegakkan etika dan nilai-nilai
murni dalam bidang perniagaan dan perdagangan (Surah al-A’raf: 85). Nabi
Daud a.s. ditampilkan dengan ciri kekuatan teknologi pembuatan baju besi dan
Nabi Sulaiman a.s. pula ditampilkan dengan ciri kekuatan teknologi pengendalian
angin (Surah al-Anbiya’: 80-81). Sementara itu kepimpinan Nabi Musa a.s.
menonjolkan ciri kuat dan beramanah (Surah al-Qasas: 26), manakala Nabi
Yusuf a.s. yang ditampilkan untuk menangani masalah ekonomi negara menonjolkan
kepimpinan yang bercirikan daya kawal dan kekuatan ilmu (Surah Yusuf: 55).
Dalam konteks umat Islam Malaysia masa kini, kita sedang
berhadapan dengan sejumlah realiti baru yang memerlukan penampilan pimpinan
yang memiliki sejumlah kualiti tertentu. Kita sedang menghadapi cabaran
menjayakan kebangkitan Islam, kebangkitan rantau Asia Pasifik, era
perindustrian, globalisasi, ledakan informasi dunia tanpa sempadan di samping
cabaran dari dalam negara sendiri dari sudut politik dan ekonomi. Semuanya itu
harus digarap sekali gus. Kemampuan kita menghadapi cabaran-cabaran masa kini
dengan segala perubahan bawaannya yang serba pesat, dahsyat dan penuh kejutan
itu banyak bergantung kepada kemampuan kita menampilkan pimpinan yang
benar-benar berkualiti, dinamik, berilmu, berwawasan dan berintegriti moral,
pimpinan yang mampu melaksanakan tugas besar melahir dan mencipta tenaga, daya
dan wawasan manusia.
Dalam era perubahan seperti sekarang ini pimpinan umat
harus menyedari apa yang disebut sebagai perubahan-perubahan di sekitar tugas
dan peranan pemimpin politik. Untuk itu mereka harus cukup mampu memperolehi
maklumat tentang segala perubahan yang berlaku. Sesungguhnya dalam suasana
persaingan yang sengit sekarang ini, keunggulan akan hanya dicapai oleh pihak
yang paling awal tahu dan paling cepat bertindak.
Dengan kata lain, mereka harus mempunyai kekuatan
intelektual dan ketajaman daya analisis. Dengan demikian mereka akan mampu
membina wawasan dan mampu menggariskan matlamat yang jelas. Pemimpin yang tidak
mempunyai kemampuan berfikir, yang tidak punya budaya membaca dan tidak mampu
mengikuti dunia perbukuan tidak akan mampu mengangkat martabat umat di zaman
ilmu, zaman yang segala-galanya harus berasaskan ilmu. Yang lebih asas dari
semua itu ialah kesedaran tentang erti kepimpinan sebagai taklif (amanah
dan tanggungjawab), bukannya tasyrif (kemegahan dan kebesaran).
Sesuai dengan hakikat bahawa
kepimpinan adalah keteladanan, pemimpin tidak cuma harus mampu menetapkan tahap
yang harus dicapai, tetapi lebih daripada itu, ia sendiri harus mampu tampil
sebagai contoh penghayatan dan pencapaian tahap berkenaan. Seperti pernah
dijelaskan, dalam tradisi kepimpinan Islam, pemimpin disebut sebagai imam yang
membawa maksud ‘seorang yang berada di hadapan dan diikuti oleh orang ramai’.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan