Selasa, November 10, 2009

Percakapan Tentang Seorang Zubaidi

Apabila saya menerima utusan maaf daripada Pengarah DBP Sabah, saya tidak memandang sesiapa kecuali seorang insan penting sebagai pencetus gerakan sastera, bahasa dan budaya di Sabah ketika ini dan beberapa tahun yang lalu iaitu Saudara Zubaidi Abas. Barangkali ayat panjang tadi tidak digemari oleh sesetengah orang tetapi realitinya itulah tanpa tujuan untuk 'angkat kaki' atau 'curi hati' insan berkenaan. Terlalu banyak cabaran dan rintangan yang telah dilaluinya. Saya tidak tahu mengapa ada sesetengah orang di sekelilingnya menyimpan hasrat agar seorang bernama 'Zubadi' ini digambarkan sebagai 'pengarah' yang gagal menyemarakkan sastera di Sabah.

Saya fikir utusan maaf yang saya terima baru-baru ini juga merupakan cetusan beliau sendiri agar pegawainya 'mendengar' pandangan daripada golongan penulis. (Terima kasih kepada saudara saya, Sdr Clif Kamijan, pegawai projek Sayembara Mencipta Lagu Puisi Berkumpulan baru-baru ini; tiada apa kesalahan saudara sebenarnya, hanya corak pengendalian aktiviti sahaja yang harus diperbaiki.) Bagi Zubaidi, penulis merupakan pelanggan utama agensinya, jangan sekali-kali mengabaikan mereka. Dalam banyak keadaan sejak mengenali beliau, apa juga aktiviti berkaitan dunia sastera , bahasa dan budaya akan beliau hadiri. Tidak pernah menghampakan undangan yang kami anjur malah mengambil sikap responsif apabila kami mencadangkan sesuatu aktiviti. Inilah yang wajar dicontohi. Saya mengenali ramai mantan Pengarah DBP Sabah, mereka mempunyai kecenderungan masing-masing. Sudah tentulah wujud perbezaan pendekatan antara seorang pemimpin dengan pemimpin yang lain dalam organisasi sastera dan bahasa ini. Begitu juga tentang keberkesanan program-program yang dilaksanakan. Tentu juga ada yang berpendapat pegawai-pegawai yang dedikasi juga penting bagi memastikan berjaya atau gagalnya sesebuah projek yang dilaksanakan. Kenyataan ini tiada cacat celanya, memang betul, seorang ketua perlukan kerjasama yang mantap, jujur, setia, telus daripada staf bawahan.

Secara peribadi saya berpendapat Zubaidi merupakan seorang individu yang mesra, responsif dan peka terhadap alatan sastera yang diperlukan para penulis, penggiat persuratan tanpa mengira disiplin mereka. Katakan apa saja sama ada teater, penulisan kreatif, gerakan budaya etnik dan pemugaran bahasa Kebangsaan, beliau tetap hadir melalui idea, jika tidak idea hadir bersama sokongannya. Memang Zubaidi insan biasa, kelemahannya juga tidak kurang berbanding kelebihan yang beliau miliki. Beliau begitu meyakini kemampuan staf bawahannya meskipun ada segelintir yang bersikap acuh tak acuh. Saya pernah menulis panjang lebar tentang DBP Sabah dengan jujur dan telus tanpa berselindung. Saya percaya Zubaidi menghayati tulisan-tulisan sedemikian secara positif melainkan telah disilaptafsir oleh segelintir pihak, saya tetap yakin Zubaidi bukanlah orang yang berfikiran sempit demi kebaikan agensi yang diterajuinya di Sabah. Sesungguhnya banyak perkara yang telah dilontarkannya agar dapat dilaksanakan kepada golongan penulis. Sebagai contoh, beliau menyediakan bilik untuk ahli Lembaga Pengelola DBP dan menempatkan IPS dan Bahasa bersama-sama di situ. Beliau meminta kami menganjurkan program Baca Puisi. Mengimarahkan pentas Dewan Besar DBP dengan pementasan teater. Menerbitkan buku. Penyampaian Hadiah Sastera Sabah yang menghadirkan TYT Negeri Sabah. Dan banyak lagi. Ironinya kemarau penulis yang mengunjungi DBP Sabah sekarang ini kononnya disebabkan beliau tidak melaksanakan aktiviti di premisnya. Agak menghairankan juga, siapa Zubaidi dalam organisasi berkenaan menjadi tidak jelas. Jika wujud tanggapan ini, saya menjadi antara golongan penulis yang awal bangun menentang. Jika golongan penulis sudah tidak selalu mengunjungi DBP Sabah, jangan dapatkan punca dengan menyalahkan sesiapapun, cari penyelesaian bukan penyebabnya!

Sebagai pemimpin persatuan penulis, saya tidak memilih siapakah insan yang mengetuai DBP Sabah, kerana yang lebih ditekankan ialah penyemarakan program sastera dan bahasa secara berterusan, bermutu dan bermakna. Setiap ketua wajar dihormati dan disegani. Memang banyak projek kesusasteraan yang telah berkubur beberapa tahun kebelakangan ini. Bagaimanapun, saya tidak berniat mengulasnya lagi. Apakah ini juga disebabkan oleh Zubaidi? Saya hanya ingin menggeleng-gelengkan kepala, kerana jawapannya tentu tidak!


~ Hasyuda Abadi ~

2 ulasan:

hafiz zainuddin berkata...

salam kunjung. saya berpendapat. DBP lemah dan terasing dalam masyarakat. mungkin kerana mereka masih terikat dengan skema dan budaya 'lama'.

DBP sewajarnya memain peranan lebih besar dalam merayakan generasi2 sastera pasca moden yang kian berkembang dan positif. dipelopor oleh anak2 muda yang rebel dan bersemangat.

Hasyuda Abadi berkata...

Terima kasih, saya hargai kunjungan anda. Dalam kasus DBP, saya hanya melihat kemampuan warga agensi berkenaan. Banyak program sastera gagal kerana mereka tidak serius, selain tidak serius mereka tidak berpengalaman. Hasilnya sudah pasti sebagai acuan untuk menepati ISO yang sedang diamalkan. Keadaan ini tidak akan berubah kecuali warga yang ada sekarang ini diubah.