Ahad, Disember 21, 2008

Ulasan Puisi 'Sebagai Ayah Entah Apakah yang Pernah Dihargai, Anak'

Puisi 'Sebagai Ayah Entah Apakah yang Pernah Dihargai, Anak' mengungkapkan perasaan si ayah terhadap kehidupan yang diharap dimengerti oleh anaknya. Perasaan itu diungkapkan menerusi pertanyaan 'entah apakah'. Namun begitu, terserlah keistimewaannya yang tersendiri - tidak sekadar bertanya tetapi dalam masa yang sama menghantar jawapan terhadap permasalahan yang melingkari kehidupan.

Meskipun susunan kata-kata di dalam puisi tersebut menyerupai prosa, namun kesan estetikanya dapat dirasakan, terutama penampilan unsur anafora yang menunjukkan nada penegasan - selaras dengan mesejnya.

sebagai ayah entah apakah
yang pernah dihargai, anak
dulu membelai manja...
...
sebagai ayah entah apakah
yang pernah dihargai, anak
melebihi hayat seorang ibu...
...
sebagai ayah entah apakah
yang pernah dihargai, anak
menyalur halus kasih sayang...
...
sebagai ayah entah apakah
yang pernah dihargai, anak
memandang ada duka...
...


Meskipun puisi ini agak panjang (lima rangkap dengan 53 baris) namun pemikiran yang ingin disampaikan dapat ditelusuri dengan teratur dan lancar. Setiap rangkap menghantar persoalan yang berlainan tetapi persoalan itu tetap didasari mesejnya yang satu iaitu mencuba menyedarkan anaknya apa yang berlaku di sekeliling (masa lalu, masa kini dan masa akan datang) perlu dijadikan iktibar dan teladan dalam mengharungi kehidupan ini.

Kata 'sebagai' berjaya berfungsi sebagai penanda wacana ang mengikat keseluruhan puisi ini. Meskipun puisi ini panjang, namun penanda wacana ini merupakan tali yang memungkinkan idea yang terkandung di dalamnya tidak terpisah-pisah. Ia kekal dalam kesatuan.

(Dipetik daripada Antologi 'Di Sebalik Cermin' hasil Karya Pemenang Hadiah Sastera 2006/2007 terbitan DBP Cawangan Sabah Kota Kinabalu, muka surat xlix-l)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Saya amat mengalu-alukan sebarang komentar pengunjung Blog Hasyuda Abadi.

Terima kasih.