Oleh **Datuk Haji Dr. Janatan Kandok, Sabah.
Cerpen Seberkas Idea Tentang Pohon (SITP) karya Hasyuda Abadi yang tersiar dalam Utusan Borneo pada 18 Oktober, 2000 kemudiannya diterbitkan dalam Kumpulan Cerpen 'Sepasang Sayap Jelita' (INPES - 2004) memaparkan tentang kebaikan dan kejahatan manusia. Kejahatan sentiasa dimenangkan melalui pelbagai muslihat—ucapan yang indah, penggambaran kebaikan-kebaikan bagi menyembunyikan kejahatan, menjadikan mereka yang mempunyai sedikit kebaikan sebagai pengikut atau pekerja dengan syarat mereka sanggup menjadi pak turut, mengongkong kebebasan bersuara, dan memenjarakan musuh. Akhirnya semua yang disembunyikan—sama ada yang jahat atau baik—terbongkar juga bagi menanti pembalasan.
Matlamat penilaian
Matlamat utama
saya menilai cerpen SITP ialah mengesan unsur-unsur kepimpinan, atau pengurusan
strategik dan pembangunan sumber manusia yang terdapat dalam karya ini.
Bagaimana pun, perkara-perkara lain juga disentuh. Ia bertujuan supaya
penilaian ini kelihatan menyeluruh dan tidak tertumpu hanya kepada kepimpinan,
pengurusan dan pembangunan sumber manusia sahaja.
Ini perlu memandangkan tidak semua pendekatan penilaian karya mampu memberi keadilan kepada sesuatu karya. Umpamanya, novel-novel Iwan Simatupang seperti Kering dan Merahnya Merah tidak dapat dinilai dengan baik dengan menggunakan pendekatan penilaian formalisme (A.Wahab Ali 2000. Kritikan Estetik Sastera, Kuala Lumpur: DBP). Justeru itu, karya-karya seumpama itu perlu dinilai menggunakan pelbagai pendekatan penilaian.
Isu-Isu Penilaian
Sastera
Sebelum memulakan
penilaian SITP ini, sebaiknya saya membicarakan sedikit tentang beberapa isu
penilaian karya, pertama untuk panduan saya dan kedua sebagai pengetahuan para
peminat sastera.
Terdapat sepuluh isu penilaian karya sastera yang
perlu diketahui pengarang dan juga penilai (saya lebih selesa menggunakan
istilah penilai berbanding pengkritik) untuk membolehkan kita menghayati
sesuatu karya iaitu definisi, matlamat, penilai, objek dan maklumatnya,
kriteria, standard, kaedah, proses, dan khalayak penilaian.
Definisi penilaian ialah pengertian penilaian
karya. Apakah yang dimaksudkan dengan penilaian karya sastera. Berdasarkan
definisi berkenaan, matlamat penilaian dapat ditentukan iaitu apakah yang
hendak dicapai dalam penilaian sesuatu karya.
Penilai ialah sesiapa juga yang melakukan
usaha-usaha penilaian. Ini termasuklah pengarang sendiri, sahabat-sahabatnya,
pembaca, dan sebagainya. Ini bermaksud sesiapa juga adalah penilai sastera.
Objek penilaian pula merujuk kepada apakah perkara-perkara yang menjadi fokus
penilaian. Contoh objek penilaian ialah bahasa, plot, sudut pandangan, dan
sebagainya. Ia hendaklah selaras dengan matlamat penilaian.
Maklumat tentang objek pula ialah perkara-perkara
penting tentang objek penilaian. Umpamanya, jika bahasa dijadikan objek
penilaian maka maklumat-maklumat tentang bahasa termasuklah gaya bahasa, nahu,
ayat dan sebagainya.
Kriteria pula adalah berkaitan dengan ukuran-ukuran
tertentu tentang nilai-nilai karya. Misalnya, jika estetik karya yang hendak
dinilai, kriteria yang digunakan hendaklah nilai-nilai keindahan sesuatu karya
seperti kesepaduan, keindahan bahasa, kemurnian jiwa watak-watak dan
sebagainya.
Standard penilaian merujuk kepada apakah hasil
penilaian itu berguna atau sebaliknya. Tidak ada gunanya melakukan sesuatu
penilaian jika tidak memberi faedah kepada pengarang dan juga kepada
perkembangan sastera.
Kaedah penilaian ialah teknik mendapatkan hasil
penilaian. Ia boleh dalam bentuk soal selidik, temu bual dan sebagainya
bergantung kepada matlamat penilaian. Proses penilaian pula ialah
kegiatan-kegiatan yang dilakukan sehingga sempurnanya sesuatu penilaian. Ini
termasuklah perancangan dan pelaksanaan sesuatu penilaian karya.
Hasil sesuatu penilaian tentulah mempunyai
pembacanya sama ada pengarang, ahli-ahli akademik, peminat sastera dan
pihak-pihak yang berkepentingan. Ini dipanggil sebagai khalayak penilaian.
Laporan penilaian wajarlah disampaikan kepada mereka supaya dapat melakukan
sesuatu tindakan umpamanya membetulkan kelemahan karya atau memberi penghargaan
kepada penulis.
Penilaian karya sastera melibatkan penghakiman. Penghakiman pula melibatkan “hukuman.” Justeru itu, penilaian wajiblah dilakukan dengan serius supaya “verdict” tepat dan adil. Mengetahui sepuluh isu penilaian di atas boleh membantu seseorang penilai mendapatkan penilaian karya yang berwibawa.
Tema Dan Sudut Pandangan
SITP bertemakan politik.
Tema cerpen ini didedahkan pengarang melalui dirinya sendiri. Pengarang sendiri
menyatakannya. Ini dapat dipastikan kerana tiada watak yang berperanan
mendedahkan tema itu. Dengan perkataan lain, tiada manusia atau simbol yang
jelas yang berperanan sebagai “wakil” pengarang untuk mendedahkan tema itu.
Pengarang sendiri merakamkan apa yang terakam dalam jiwa dan fikirannya
mengenai muslihat politik dalam mencapai sesuatu matlamat melalui sudut
pandangan dewa yang mengetahui. Justeru itu, membaca SITP, kehadiran suara atau
campur tangan pengarang dalam cerita adalah amat dirasakan.
Bahasa
Pengarang berjaya
meninggalkan makna dan kesan cerpen kepada pembaca melalui penggunaan bahasa
yang indah. Kecenderungannya “mengorangkan” (personifikasi) objek dan
merangkumkan beberapa idea dalam satu ayat mampu meninggalkan kesan enak pada
perasaan—terasa kelesuan jalan cerita, seolah-olah semuanya santai.
Misalnya pada ayat ini:
“Di manakah rumah mahmudahmu? Semua saling
berbicara—antara mulut-mulut, antara mata-mata, antara telinga-telinga dan
antara kalbu-kalbu.”
Hasyuda Abadi—seperti yang kita kenali—ialah
seorang penulis puisi. Karya-karyanya mendapat tempat di peringkat negeri
mahupun kebangsaan. Sebagai penulis puisi tidaklah menghairankan jika gaya
penulisannya dalam SITP amat mirip kepada puisi. SITP—jika ditulis menurut
bentuk penulisan puisi---ia lebih puisi daripada cerpen.
Kita tidaklah menyalahkan yang demikian. Yang menjadi masalahnya ialah apakah pembaca cerpen dapat menangkap mesej yang cuba ditonjolkan melalui gaya penulisan puisi? Jika cerpen ini “hinggap” di tangan penyair—Haji Ismaily Bongsu, Hajjah Zaiton Ajamain, Haji Arrifin Arif—amat pasti barangkali mesej dapat dikesan dengan mudah. Pun begitu, janganlah terpengaruh dengan cakap saya sebab sudah puluhan kali saya cuba menulis sajak tetapi tidak menjadi kerana penguasaan bahasa saya tidak seberapa.
Plot
Tidak ada perkara yang
dapat diperkatakan dalam konteks plot sebab kehadirannya sukar dikesan.
Sungguhpun persoalan atau permasalahan yang ditimbulkan adalah penting dan amat
rumit diselesaikan, namun pengarang tidak mewujudkan keadaan yang memerlukan
masalah tersebut perlu diselesaikan segera—yang jika gagal ditangani akan mendatangkan
implikasi negatif yang mendadak.
Niat pengarang untuk menyelesaikan masalah tidak dapat dikesan. Ketiadaan keadaan keperluan menyelesaikan masalah dengan segera menjadikan permasalahan yang dipaparkan dalam cerpen ini hanya sesuai dikembangkan dalam novel—bukan dalam cerpen. Kerana ketiadaan langkah-langkah penyelesaian, unsur-unsur konflik atau kejutan tidak dapat dikesan secara jelas dalam SITP, maka—selain keindahan bahasa—keseronokan membaca kurang dirasakan.
Latar
Latar cerita cerpen ini sukar dikesan, menjadikan persoalan seperti di awang-awangan. Pembaca boleh sahaja mengandaikan peristiwa itu berlaku dalam negara Malaysia dengan mengaitkan isu-isu semasa, namun tidak dapat dipastikan di mana, bila dan sebagainya. Kekaburan tentang latar menjadikan sukar menilai sejauh manakah latar berjaya menyokong mendedahkan tema dan menghidupkan cerita.
Kuasa
Apabila politik menjadi
tema karya sudah tentu yang dijangkakan ialah penggunaan sumber-sumber kuasa
bagi tujuan mencapai matlamat. Dalam SITP, sumber kuasa yang dibangkitkan ialah
kuasa sah (position power), kuasa kepakaran, dan kuasa menghukum.
Kuasa sah merujuk kepada kuasa yang terdapat pada
jawatan seseorang. Orang yang mempunyai kuasa ini biasanya mendapat
keistimewaan-keistimewaan tertentu kerana ia boleh mencapai matlamatnya atau
juga membantu mencapai matlamat orang lain dengan menggunakan kuasa yang ada
padanya seperti memberikan kelulusan sesuatu projek.
Dalam konteks organisasi awam, kakitangan amat
menghargai atau mengutuk pegawai atasan mereka sebab kuasa sah mereka boleh
mendatangkan kebaikan atau keburukan. Dalam konteks politik pula, kesannya pula
lebih besar sebab ia beroperasi dalam konteks makro yang melibatkan lebih ramai
orang. Jika ia berlaku di peringkat kebangsaan, kesannya mungkin dirasai semua
rakyat Malaysia. Dalam SITP, kuasa sah digunakan untuk memenangkan kejahatan.
Dalam politik, perkara ini tidaklah mustahil. Dengan kuasa itu, penjawatnya
boleh mengkerbau-lembukan si polan dan si polan.
Kuasa kepakaran (profesional power) yang dapat
dikesan dalam cerpen ini digunakan untuk memutarbelitkan kebenaran. Kejahatan
digambarkan sebagai sesuatu yang indah sehingga orang percaya bahawa ia adalah
kebaikan yang sebenarnya. Kuasa seumpama ini datangnya dari kepakaran
berpidato. Kuasa ini memanglah terdapat pada pemimpin-pemimpin politik tanah
air. Di Indonesia kepakaran ini dikenali pengucapan retorik. Ia sungguh
berkesan dalam mempengaruhi pemikiran rakyat.
Kuasa menghukum (reward power) adalah merujuk
kepada sumber kuasa yang membolehkan memberi hadiah atau hukuman. Kuasa ini
terdapat pada para hakim, pegawai-pegawai tinggi kerajaan atau rakyat biasa.
Kuasa ini amat digeruni terutama jika terdapat alasan yang diyakini bahawa
hukuman yang bakal dijatuhkan tidak adil mengikut pandangan mereka yang
berkepentingan. Sebaliknya, kuasa ini amat disenangi sebab ia boleh
menganugerahkan sesuatu. Umpamanya, kuasa yang terdapat pada Tuan Yang Terutama
amatlah disenangi oleh golongan tertentu terutama yang sudah lama
mengharap-harapkan gelaran.
Dalam dunia politik, kuasa ini lazimnya dilaksanakan bagi menghargai sumbangan para penyokong setia. Hadiah-hadiah yang diberikan adalah dalam bentuk wang, projek, pingat, pujian dan sebagainya. Tujuan di sebalik pemberian hadiah itu ialah mengekalkan sokongan para pengikut supaya kuasa politik bertambah kuat.
Kognitif Dan
Afektif
Unsur-unsur pembangunan
sumber manusia dalam sesebuah karya sastera adalah banyak. Umpamanya,
apakah pengetahuan yang cuba disampaikan (diajar) pengarang? Apakah
perasaan yang cuba ditanam dalam fikiran pembaca? dan apakah
kemahiran-kemahiran yang diperoleh pembaca selepas membaca sesuatu karya?
Seberkas Idea Tentang Pohon berjaya memberikan pengetahuan (kognitif) tentang
sepak terajang politik—penipuan, pemalsuan, penyalahgunaan kuasa dan
sebagainya. Ini dapat menyedarkan pembaca bahawa dunia politik ini adalah suatu
dunia yang mencabar.
Kerana bahasa yang indah yang mampu mengusik emosi, cerpen ini mampu menanam semacam perasaan takut, benci dan waspada kepada segelintir ahli-ahli politik. Walau bagaimana pun, perasaan tersebut tidaklah begitu kuat sehingga mendorong pembaca melakukan sesuatu tindakan.
Kesimpulan
Cerpen Seberkas Idea
Tentang Pohon mempunyai nilai pembangunan sumber manusia, nilai estetika bahasa,
dan unsur kepimpinan. Bagaimana pun, perlu saya tegaskan di sini bahawa
nilai sebenar karya ini hanya dapat dikesan penilai yang lebih pakar. Dengan
perkataan lain, masih banyak lagi nilai yang masih tersembunyi dalam
karya Hasyuda Abadi ini yang bakal didedahkan penilai-penilai lain.
**Penulis merupakan mantan Pengarah Jabatan Kastam Negeri Sabah dan merupakan Pengerusi Institut Penilaian Sastera (INPES)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Saya amat mengalu-alukan sebarang komentar pengunjung Blog Hasyuda Abadi.
Terima kasih.