Jumaat, Januari 02, 2009

Merebut Peluang

Bila ada ruang dan peluang jangan biarkan terbuang, rebut dan bulatkan tekad untuk mendapatkan sesuatu yang mungkin memberikan pulangan yang membahagiakan. Ungkapan ini saya tujukan buat adik dan sahabat saya, JY. Masa berjumpa petang tadi, kami bercerita panjangan tentang pelaburan dan hari esok yang menjanjikan sesuatu. Apatah lagi apabila membaca blognya, juga tentang peluang yang harus diperjuangkan. Rezeki itu tidak datang tanpa dilakukan usaha yang jitu, gigih dengan semangat yang hebat.

2.
Seseorang telah menerima hukuman sebagai balasan perbuatan yang telah dilakukannya, kita tidak pasti apakah hukuman itu memadai. Bekas seorang VIP tidak mungkin boleh terlepas namun saya pernah membayangkan bagaimana mungkin tidak semua orang menikmati kejujuran dalam hidupnya.

SABAH 2 Jan. - Bekas menteri kabinet Sabah Datuk Conrad Mojuntin hari ini dijatuhi hukuman penjara enam bulan oleh Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu kerana mengugut ahli perniagaan Doughty Disimon Oktober 2005. — Bernama


Kedudukan atau status dalam masyarakat sering disalahpakai, disilaptafsir, dikaburpandang - namun tidak siapa boleh dialihkan daripada kepentingan hidup dalam masyarakat dengan membiarkan mereka menggunakan keistimewaan yang mereka miliki. Realitinya setiap keistimewaan itu pun ada hadnya. Natijahnya penghargaan yang pernah diberi tidak mungkin mampu mengatasi apa juga kesalahan yang disengajakan atas perbuatan yang melanggar keharmonian dan keselamatan.

3.
Tentang azam, saya juga menyemai benih impian yang harus dilakukan tahun 2009 ini. Sekurang-kurang dapat menulis cerpen dan puisi sebanyak mungkin seterusnya menerbitkannya. Tahun sudah telah tercipta pelbagai penghargaan yang tiada henti menikmati rasa syukur. Begitupun masih ada yang terlepas, misalnya penerbitan buku masih belum berhasil. Buku puisi saya yang sedang diurus percetakannya belum lagi menjalani percetakan atas sebab-sebab teknikal yang bukan sahaja rumit bahkan ruwet dan cerewet. Sukar juga mahu difahami. Kelihatannya menggunakan wang sendiri lebih mudah. Barangkali ini juga azam yang harus saya perhatikan iaitu mengumpul wang untuk menerbitkan buku sendiri. Mudah-mudahan berhasil.

4.
Saya terlalu mengingati seseorang dan beberapa orang yang lain sebenarnya, entah apakah mereka juga begitu, maksud saya mengingati saya. Dulu saya sering berkata (bahkan kami) bahawa ingatan membuatkan fikiran bertemu, ingatan menyatu. Apakah keadaan itu masih berlaku?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Saya amat mengalu-alukan sebarang komentar pengunjung Blog Hasyuda Abadi.

Terima kasih.