Khamis, November 14, 2024
RUMAH KITA
UNGKAPAN "Dulu rumah kita kita jaga, sekarang rumah kita orang lain jaga" mengandung makna simbolik yang dapat ditafsirkan dari berbagai sudut pandang, termasuk sosial, budaya, dan moral. Secara umum, ungkapan ini mengilustrasikan perubahan nilai, peranan, atau tanggungjawab yang terjadi dalam kehidupan manusia, khususnya dalam konteks hubungan dengan lingkungan, identiti, dan rasa memiliki.
Ungkapan ini menggambarkan perubahan fungsi dan peranan "rumah" dari masa ke masa. Secara harfiah, "rumah" merujuk kepada tempat tinggal atau simbol keluarga, namun secara metaforis, "rumah" melambangkan masyarakat, bangsa, atau identiti kita.
Ketika "rumah menjaga kita," hal ini bererti rumah tersebut melindungi, memberikan kenyamanan, keamanan, dan rasa memiliki. Rumah berfungsi sebagai pelindung alami yang menjaga keberlangsungan hidup kita, baik secara fizikal mahupun emosional. Dalam konteks yang lebih luas, ini juga menggambarkan masyarakat atau lingkungan yang memberi rasa aman dan menjaga nilai-nilai tradisional.
Ketika "rumah kita dijaga orang lain," ini menandakan hilangnya rasa tanggungjawab atau ketergantungan pada pihak luar untuk memelihara sesuatu yang dulunya menjadi bahagian dari identiti atau kelaziman kita. Hal ini dapat diertikan sebagai perubahan pola hidup, di mana kita menyerahkan tugas menjaga rumah (atau identiti) kepada orang lain, baik kerana ketidakmampuan, kesibukan, atau kurangnya kepedulian, bahkan disebabkan 'rasa terpaksa' atau ada 'muslihat' yang sulit dijelaskan kepada umum.
Ungkapan ini boleh dilihat sebagai kritik terhadap ketergantungan yang semakin besar pada pihak luar. Misalnya dalam konteks rumah tangga, dulu orang-orang menjaga rumah mereka sendiri, merawat dan membersihkan secara mandiri. Namun, kini ada kecenderungan menyerahkan tanggung jawab itu kepada orang lain, seperti pembantu rumah tangga atau penjaga profesional.
Sementara dalam konteks sosial, ungkapan ini mencerminkan bagaimana masyarakat moden cenderung menyerahkan urusan menjaga nilai-nilai budaya, adat, atau lingkungan kepada pihak ketiga, seperti 'pemerintahan' atau organisasi non-pemerintah, alih-alih memikul tanggung jawab sendiri.
Ungkapan ini juga bisa mencerminkan hilangnya rasa memiliki terhadap sesuatu yang dulu sangat penting. Ketika orang lain menjaga rumah kita, ini menunjukkan kita semakin jauh dari akar kita sendiri, baik secara emosional maupun fizikal. Hal ini sering terjadi dalam masyarakat ini di mana mobiliti tinggi dan globalisasi mengubah cara orang berinteraksi dengan tempat asal atau budaya mereka.
Dalam konteks budaya, ungkapan ini menggambarkan bagaimana masyarakat tradisional yang dulu menjaga adat, bahasa, dan warisan budaya kini mulai bergantung pada orang luar untuk melestarikannya. Misalnya, upaya melestarikan budaya tradisional sering kali lebih digerakkan oleh komuniti akademik atau lembaga luar dibanding masyarakat asli itu sendiri.
Dalam konteks lingkungan, "rumah" mungkin dilihat sebagai planet atau ekosistem. Dahulu, manusia menjaga keseimbangan alam dengan cara hidup yang berkelanjutan. Namun kini, tugas menjaga lingkungan seringkali diserahkan kepada aktivis atau organisasi tertentu, sementara sebahagian besar masyarakat bersikap pasif.
Ungkapan ini dapat dijadikan sebagai pengingat untuk merefleksikan kembali tanggungjawab kita terhadap apa yang menjadi milik kita. Ia mengajak kita untuk kembali mengambil peranan aktif dalam menjaga rumah, baik secara harfiah maupun simbolis, agar tetap menjadi tempat perlindungan yang autentik dan berfungsi sebagaimana mestinya.
Rabu, November 13, 2024
PERJALANAN HADIAH PUISI K.BALI 2023/2024
Ikatan Penulis Sabah (IPS) mengambil inisiatif memperkasakan khazanah sastera melalui penulisan puisi yang bermutu tinggi menerusi penganjuran peraduan yang dijenamakan sebagai HADIAH PUISI K. BALI. Hadiah penulisan ini mengambil nama sasterawan tersohor yang memberikan banyak sumbangan kepada perkembangan sastera di Sabah, iaitu Allahyarham K. Bali.
Inisiatif ini merupakan sebahagian sasaran besar projek Puisi Adalah... di samping memperbanyak penerbitan buku-buku sastera di Negeri Sabah khususnya dan Malaysia amnya.
Poster Mini Pemakluman Hadiah Puisi K.Bali |
SERBA SEDIKIT MENGENAI K.BALI
Ada pihak berkata, K.Bali sasterawan yang terbuang. Benarkah? Bagi kami anak-anak didiknya tidak berfikiran demikian. Beliau sosok seniman sasterawan yang sentiasa diingati dan kenang. Jasanya sangat besar dan tersendiri.
DBP di Sabah meletakkan ketokohan ini dengan menampilkannya dalam pelbagai program. Pada saya, bapak K.Bali telah mengasuh saya sebagai penulis ysng istiqomah, gigih, berani dan rajin. Begitu yang ia miliki. Penampilan yang sangat sederhana, mengurus karya-karya eceran surat khabar. Menyimpan karya-karya yang tidak tersiar. Dia pilih lagi mana-mana yang sesuai. Satu hari bapak menemui saya untuk membantunya mencetak secara stensilan. Maka tampillah karya-karya (puisi) yang jika dibiarkan akhirnya dimakan debu atau semut putih atau dibuang begitu sahaja.
Di Sabah dia tidak terbiar. Papan tanda kedainya di Tanjung Aru masih ada sampai sekarang. Buku memorialnya juga diterbitkan setelah dia menjadi penulis tamu DBP Sabah. Buku-bukunya juga telah diterbitkan oleh DBP dan IPS .
Bahkan IPS menjenamakan salah satu hadiah penulis sempena mengenang nama yang unik itu. Malah ke ranah lebih besar, IPS meletakkan nama itu untuk sebuah peraduan penulisan kreatif di peringkat Asean. Hadiah Puisi K.Bali yang sedang berjalan proses penjurian, kami fikir antara penghormatan yang wajar buat tokoh ini.
K.Bali bukan terbuang, suka disebutkan sekali lagi bahawa kami sangat penyanjunginya. Dia dikatakan terbuang mungkin kerana tidak diberikan gelaran kebesaran negara dan negeri (walaupun ada) Sasterawan Negara atau Sasterawan Negeri atau dicalonkan anugerah-anugerah berprestij yang lain seperti augerah sastera Asia Tenggara dan seumpamanya. Anugerah tidak diberi bukan bermakna wujud maksud terbuang. Ada cara lain seseorang itu dihargai. Kamu berfikiran agak lain.
SELEPAS PENYERTAAN DITUTUP
IPS sebagai peneraju utama peraduan ini ingin menyatakan rasa penghargaan serta terima kasih kepada semua pihak yang mengambil perhatian terhadap projek ‘PUSI ADALAH…’ ini. Alhamdulillah setelah melepasi enam bulan sejak bulan Oktober tahun lalu semasa diumumkan di Kota Marudu Sabah oleh Ketua Satu IPS, Al Fadhil Ustaz Awang Abdul Muizz Awang Marusin, pihak panatia telah menerima 44 naskhah manuskrip para penyair dari Malaysia dan Indonesia.
Burung-Burung Demokrasi
Sebuah Simbol dan Makna Dalam Kehidupan Politik
Dalam dunia simbolisme, burung sering kali dianggap sebagai makhluk yang penuh makna, melambangkan kebebasan, harapan, serta keinginan untuk mencapai sesuatu yang lebih tinggi. Di banyak kebudayaan dan sejarah peradaban, burung-burung dianggap sebagai simbol keagungan, kebebasan, dan suara masyarakat. Menggunakan istilah "burung-burung demokrasi" adalah cara untuk menggambarkan peranan dan makna demokrasi di tengah masyarakat. Burung-burung ini, sebagai kiasan, adalah suara-suara individu yang berusaha untuk terbang bebas dan menyampaikan aspirasi mereka dalam sistem yang adil dan setara.
Artikel ini akan membahas makna demokrasi yang diibaratkan seperti sekumpulan burung, pentingnya keikutsertaan dalam demokrasi, cabaran yang ada, dan harapan untuk mencapai kebebasan serta kesejahteraan bersama.
Burung Sebagai Simbol Kebebasan dalam Demokrasi
Dalam demokrasi, setiap individu bebas mengungkapkan fikiran, pendapat, dan aspirasinya. Kebebasan berpendapat adalah inti dari demokrasi, sama seperti burung yang dapat terbang bebas di langit luas. Dalam sistem demokrasi yang sihat, warganegara memiliki ruang untuk menyuarakan pandangan mereka tanpa takut akan pembatasan. Seperti burung-burung yang berkumpul bersama membentuk kawanan, suara-suara individu di dalam demokrasi bersatu untuk menciptakan harmoni dan kekuatan.
Burung sering kali juga dianggap sebagai pembawa pesan—baik dalam mitologi maupun tradisi. Dalam konteks demokrasi, warganegara adalah pembawa pesan keadilan, kebenaran, dan keinginan bersama untuk mencapai kehidupan yang lebih baik. Kebebasan berpendapat memungkinkan adanya dialog antara masyarakat dan pemimpin untuk terus memperbaiki sistem.
Penglibatan sebagai Kumpulan Burung yang Menerbangkan Demokrasi
Demokrasi adalah proses yang melibatkan penglibatan aktif dari semua warganegara. Layaknya burung-burung yang terbang bersama-sama membentuk pola indah di angkasa, keikutsertaan masyarakat yang aktif dan solid dalam proses politik memperkuat demokrasi itu sendiri. Di setiap negara demokratis, penglibatan adalah unsur vital yang menentukan keberlanjutan dan keberhasilan sistem demokrasi. Tanpa penglibatan yang aktif, demokrasi boleh layu, dan hak serta aspirasi rakyat tidak dapat terpenuhi dengan baik.
Penglibatan ini boleh berupa kegiatan-kegiatan seperti memberikan suara dalam pilihan raya, mengikuti diskusi awam, berorganisasi, dan menyampaikan aspirasi dalam bentuk yang konstruktif. Seperti kawanan burung yang mengikuti arah yang sama untuk mencapai tujuan, masyarakat demokratis memiliki tujuan yang sama dalam mewujudkan keadilan sosial, kesejahteraan ekonomi, dan kebebasan bagi semua orang.
Cabaran: Burung-Burung yang Terjebak dalam Sangkar
Meski demokrasi idealnya memberikan kebebasan, ada cabaran-cabaran yang dapat mengancam prinsip tersebut. Represi, korupsi, penyelewengan kekuasaan, serta ketidakadilan adalah sangkar-sangkar yang menahan kebebasan suara individu di dalam sistem demokrasi. Seperti burung yang kehilangan kebebasan terbangnya, masyarakat yang berada di bawah sistem demokrasi yang pincang atau dikendalikan oleh kekuasaan yang otoriter tidak bisa bergerak leluasa atau menyuarakan kepentingan mereka.
Banyak negara mengalami tantangan ini, di mana demokrasi mungkin hanya ada dalam nama tetapi praktiknya tidak berjalan dengan baik. Ini adalah cabaran besar bagi setiap negara yang ingin mempertahankan demokrasi yang sehat dan memberikan kebebasan yang sejati bagi setiap individu. Tanpa perlindungan hukum yang kuat, kebebasan berbicara dan hak-hak dasar manusia ajan terancam, membuat burung-burung demokrasi ini tertahan dalam sangkar tanpa harapan.
Harapan: Terbang Menuju Masa Depan yang Lebih Baik
Meski banyak tantangan yang dihadapi, demokrasi tetap menjadi sistem politik yang paling menjanjikan bagi kebebasan dan kesejahteraan masyarakat. Burung-burung demokrasi adalah simbol harapan bahawa pada suatu saat, semua masyarakat akan hidup dalam kebebasan dan keadilan yang sejati. Di setiap negara yang menghargai demokrasi, ada keyakinan bahawa kebebasan ini wujud dan dipertahankan dengan upaya bersama untuk memperbaiki kebitaraan, melawan korupsi, dan memastikan semua orang mendapatkan hak yang sama.
Demokrasi adalah perjalanan panjang yang memerlujan upaya yang konsisten, pendidikan politik, serta pengetahuan kolektif untuk mempertahankan dan memperjuangkan hak-hak bersama. Ketika semua elemen masyarakat terlibat dan bekerja sama, burung-burung demokrasi akan terbang tinggi dan membawa kehidupan yang lebih baik bagi semua orang.
Kesimpulan
"Burung-burung demokrasi" adalah metafora atau kiasan yang indah untuk menggambarkan pentingnya kebebasan, partisipasi, dan harapan dalam sistem demokrasi. Seperti burung yang terbang bersama di langit luas, demokrasi adalah hasil dari kekuatan kolektif warganegara yang bersatu untuk mencapai tujuan yang lebih besar. Walau ada hadangan dan rintangan yang mungkin menghalangi, keyakinan akan kebebasan dan keadilan adalah bahan bakar yang akan membuat demokrasi tetap terbang tinggi.
Di tengah dunia yang penuh dengan cabaran, kita harus terus menjaga dan memperjuangkan demokrasi sebagai sebahagiaan dari hak dan kebebasan kita. Seperti burung yang memerlukan langit untuk terbang, manusia inginkan demokrasi untuk meraih kehidupan yang bermakna dan adil bagi semua.
Selasa, November 12, 2024
WIIT - Wasatiyyah, Istiqamah, Berimpak Tinggi
Motto Wasatiyyah, Istiqamah, Berimpak Tinggi (WIIT) ini mencerminkan misi dan visi Ikatan dalam melahirkan penulis atau aktivis persatuan yang seimbang, konsisten, dan berpengaruh melalui karya atau tindakan kerja yang bernilai tinggi. Ia menjadi panduan untuk ahli-ahli IPS dalam menyumbang kepada dunia sastera dan pembinaan masyarakat.
Wasatiyyah
Prinsip wasatiyyah merujuk kepada kesederhanaan yang seimbang dan harmoni dalam setiap aspek kehidupan, aktiviti termasuk dunia penulisan. Dalam konteks penulis, wasatiyyah bermakna menghasilkan karya yang adil, sederhana, dan tidak ekstrem, baik dari segi pemikiran mahupun pendekatan. Ia menekankan nilai integriti dan keseimbangan, memastikan tulisan dapat membina masyarakat tanpa menyinggung atau melampaui batas.
Istiqamah
Istiqamah membawa maksud keteguhan dan konsistensi dalam melakukan sesuatu, termasuk dalam usaha menghasilkan penulisan yang bermutu tinggi. Penulis yang istiqamah sentiasa berpegang kepada prinsip, memperjuangkan kebenaran, dan tekun dalam mengembangkan bakat serta menyumbang kepada pembangunan ilmu. Hal ini penting untuk memastikan karya yang dihasilkan mempunyai nilai jangka panjang. Dari segi insaniah, sedia setia mempertahankan maruah dalam konteks persahabatan dan kekeluargaan dalam Ikatan.
Berimpak Tinggi
Sesuatu usaha yang berimpak tinggi merujuk kepada kayu ukur sesuatu hasil yang memberi kesan besar kepada masyarakat. Kesan ini mampu memberi inspirasi, mencetus perubahan positif, dan menyumbang kepada pembentukan masyarakat yang lebih baik. Ahli-ahli Ikatan digalakkan untuk menghasilkan tulisan yang relevan, bermakna, dan meninggalkan legasi yang berkekalan.
Isnin, November 11, 2024
Menyusuri Makna dan Filosofi dalam Puisi "Larut di Samudera"
Nyaman berkayuh di
samuderaqiam, geloranya
adalahkedamaian, tiba
malammembawa perjalanan
Dalam obor
kemenangan bakal
teraih
saat sampai apakah
itu rahsia
perahu yang patuh?
Teruskan kembara
di samudera seribu
keajaiban
qias dan
keagungan.
RupHA Kota
Kinabalu
2017
Puisi "Larut di Samudera" mengajak pembaca untuk merenung dan menyelami kedalaman kehidupan yang dianalogikan dengan perjalanan di samudera. Dalam karya ini, penulis memanfaatkan metafora dan citraan alam untuk menggambarkan perjalanan spiritual atau hidup manusia yang penuh dengan tantangan, pencarian dan pencerahan.
Makna "Samudera" dalam Puisi
Samudera, sebagai latar utama dalam puisi ini, bukan sekadar gambaran fizik tentang lautan yang luas, tetapi lebih kepada ruang yang tak terbatas di mana seseorang dapat mengarungi hidup dengan segala ketidakpastian dan keindahan. Samudera dalam puisi ini mungkin merujuk pada kehidupan itu sendiri, yang penuh dengan perjalanan panjang, arus yang tak terduga, dan misteri yang tak terpecahkan.
Frasa "nyaman berkayuh di samudera" menunjukkan sebuah perasaan tenang dan damai saat seseorang sudah menemukan keseimbangan dalam menjalani hidupnya. Meskipun perjalanan hidup itu penuh dengan tantangan dan gejolak, ada ketenangan dan kedamaian yang bisa dicapai saat seseorang mampu menghadapinya dengan hati yang lapang dan penuh keteguhan.
Keagungan dan Keajaiban dalam Perjalanan
Dalam bait kedua puisi, dikatakan "qiam, geloranya adalah kedamaian." Kata "qiam" dalam konteks ini mungkin merujuk pada istilah yang sering digunakan dalam tradisi spiritual, yang mengacu pada keadaan bangun atau berjaga dalam kesadaran yang penuh. Ini mengindikasikan bahawa meskipun gelora atau gejolak hidup datang, kedamaian batin tetap dapat dijaga asalkan seseorang menjaga kewaspadaan dan ketekunan dalam perjalanannya.
Penulis juga menyebutkan "dalam obor / kemenangan bakal teraih," yang memberi kesan bahwa dalam setiap perjalanan hidup, ada suatu tujuan atau pencapaian yang hendak diraih. Obor di sini dapat diertikan sebagai cahaya yang menerangi jalan, simbol dari harapan dan petunjuk dalam kegelapan. Mencapai kemenangan tidak hanya berhubungan dengan hasil akhirnya, tetapi juga dengan keberanian untuk terus melangkah meskipun banyak rintangan menghadang.
Misteri Perahu yang Patuh
Pada bahagian "saat sampai apakah itu rahsia / perahu yang patuh?", terdapat pertanyaan yang menantang pembaca untuk berfikir lebih dalam mengenai makna di balik perjalanan tersebut. "Perahu yang patuh" boleh jadi menggambarkan diri seseorang yang setia menjalani takdir dan rencana hidup yang sudah digariskan, mengikuti aliran hidup meskipun tak sepenuhnya tahu apa yang akan terjadi selanjutnya. Perahu yang patuh juga dapat bererti bahawa dalam menghadapi samudera kehidupan, seseorang harus pasrah dan menyerahkan segala usaha dan penyerahan diri pada kuasa yang lebih besar, sambil terus bergerak maju.
"Seribu Keajaiban" dan Keagungan Alam
Bait terakhir mengungkapkan optimisme yang mendalam melalui "samudera seribu keajaiban / qias dan keagungan." Angka seribu dalam puisi ini tidak hanya merujuk pada jumlah yang banyak, tetapi lebih kepada simbol kemungkinan tak terbatas yang dapat ditemukan dalam perjalanan. Samudera, dengan segala keajaiban dan keagungannya, adalah cermin dari kehidupan yang penuh dengan pengalaman, pembelajaran, dan transformasi yang tak terduga.
Kesimpulan
Puisi "Larut di Samudera" adalah sebuah karya yang menggugah pembaca untuk merenung lebih dalam tentang perjalanan hidup yang penuh makna dan tantangan. Dengan memanfaatkan metafora samudera, penulis menyampaikan pesan tentang ketenangan yang dapat ditemukan dalam menghadapi gejolak hidup, pencarian kedamaian batin, serta keyakinan akan adanya tujuan dan keajaiban dalam perjalanan yang terus berlanjut. Perahu yang "patuh" mengingatkan kita untuk tidak hanya berjuang, tetapi juga untuk menerima dan berserah pada perjalanan hidup yang penuh misteri. Sebuah karya yang tidak hanya indah dalam bentuk, tetapi juga mendalam dalam falsafah yang terkandung di dalamnya.
Ahmed Iqbal